Eerste ervaring nieuwe Kamiq

PatC76

Actief lid
Zoals gezegd, nu een week eigenaar.

Kamiq Sport Business
  • Kleur: Steel Grey
  • Velgen: Lichtmetalen velgen 17” Braga
  • Parkeersensoren voor en achter
  • Buitenspiegels elektrisch inklapbaar en zelfdimmend
  • Virtual Cockpit
  • Verwarmbare voorruit
  • Verwarmbare voorstoelen
  • Spoiler voor en diffuser achter in kunststof zwart
  • Sfeerverlichting: wit (geen keuze mogelijk)

Foto’s volgen als het weer wat beter is.

Mijn “review” na een weekje rijden 550KM, vooral woon-werk verkeer 70% snelweg:

Pluspunten:
  • Sportstoelen zitten super comfortabel
  • Auto rijdt zeer pittig voor 1.0 had een Ford Focus Ecoboost 1.0 en was bang dat het minder zou worden met een hogere en zwaardere auto
  • Standaard (8) speakers geven zeer goed geluid
  • Auto zeer stil (weg, wind, banden en andere geluiden), motor “bromt” heerlijk sportief
  • Zuinig. Benzine meter geeft nog 1/2 vol aan
  • Stuurt perfect
  • Waar velen lane assist irritant vinden, vind ik het juist heel prettig
  • Led lampen geven zeer goed/ver licht. Al zijn tegenliggers (bij mistig weer) niet blij als de lampen te hoog staan
  • Makkelijk parkeren, wel erg wennen. Je denkt dat je weinig ruimte hebt, maar als je uitstapt heb je nog veel ruimte voor/achter
  • Interieur gewoon prima. Zwart dakhemel perfect
  • Achterin genoeg ruimte voor 2 zonen van 16 en 18, ongeveer 1.80 en 1.90
  • Draadloos opladen
  • CarPlay als het goed werkt. CarPlay verbinding zeer onstabiel. Collega met dezelfde auto en telefoon, heeft hetzelfde probleem. Hoop dat dit op te lossen is. Collega heeft afspraak bij de dealer
  • Stoelverwarming heerlijk, haha


Minpunten (lees: kleine opmerkingen):
  • Geen achterverlichting icm. dagrijverlichting
  • Verlichting achterklep werkt niet (kwam er pas later achter dat dynamische knipperlichten niet het enige verschil was)
  • Geen stadslicht indicatie op dashboard. Wanneer het schemerig is, niet snel te zien of dimlicht is ingeschakeld (bij automatische stand). Enige optie is in menu autostatus?
  • Weinig opties Virtual Display (heb niet voor navigatie optie gekozen)
  • Luchtstroom middenconsole/achter passagiers niet separaat in te stellen
  • Ruimte bekerhouder middenconsole had beter gekund qua plaatsing
  • Achteruitkijk spiegel zit een beetje in de weg. Voelt alsof ik vaak “eromheen” moet kijken/bewegen om goed te zien

Conclusie tot nu toe: een heerlijke stoere auto. Met best een luxe goed afgewerkte uitstraling van binnen. Minpunten zijn er eigenlijk niet, meer kleine opmerkingen.

To do lijstje:
  • Wrappen grill en letters achterkant, geheel zwart kon ik helaas niet kiezen.
  • Overweeg om “kleine” Vagcom opties te veranderen, maar twijfel nog. Vagcom Limburg kan mij niet vooraf vertellen wat mogelijk is en dus ook wat kosten zijn. Belangrijkste is achter verlichting icm drl

Wordt (wellicht) vervolgd…

Groeten,

Patrick
 

Khil

Lid
Gebruik je Carplay via usb-c? Ik had problemen door een brak kabeltje, na vervangen werkt het feilloos.
 

PatC76

Actief lid
Nee ik gebruik het draadloos. Zou handiger zijn, haha. Mijn collega heeft helaas hetzelfde probleem.
 

hemi24

Forumguru
Proficiat met de nieuwe wagen!

Achterlichten i.c.m. dagrijverlichting vóór kun je laten bijprogrammeren door de dealer, of door iemand die in het bezit is van VCDS of OBD11.
V.w.b. het deel van de achterlichten in de kofferklep die niet werken, zou dit kunnen liggen aan de versie van de verlichting die je hebt.

Edit: verschillende achterlichtunits staat in dit topic : https://www.skodaforum.nl/forum/i/verlichting-op-achterklep-kamiq-sport-business.42298/
 

PatC76

Actief lid
Vaak gaat de 2e helft veel sneller leeg. Actieradius gaf ook nog maar 250km aan. Ben niet iemand die de tank helemaal leeg rijdt, schijnt slecht te zijn voor de auto, dus heb al bijgetankt. Eigenlijk niet op gelet hoeveel liter in de haast naar huis, haha
 

Japanese Power

Donateur
Hoe verder je komt hoe sneller je tank leegraakt @Khil de vorm van je tank is nl. nooit exact vierkant. Als je 1100 KM op 1 tank haalt met een 1.0 ben je Guinness Book of Records houder ;)
 
  • Leuk
Waarderingen: Khil

EdK

Forumguru
Geen stadslicht indicatie op dashboard. Wanneer het schemerig is, niet snel te zien of dimlicht is ingeschakeld (bij automatische stand). Enige optie is in menu autostatus?
Lampje (groen) is verplaatst naar je lichtschakelaar als goed is ( en dat is niet simply clever in mijn ogen )
 

jesse_s93

Donateur
Goed om te horen dat je tevreden bent, ik ben benieuwd naar de foto's!

Ten aanzien van de minpunten:
- De achterlichten aanzetten via VCDS/obdeleven is zeer eenvoudig en er zijn meerdere leden op dit forum die dit voor je kunnen doen
- Wat @EdK aangeeft, de indicatie is verplaatst naar de schakelaar zelf, niet handig. Als je hem op de stand auto zet staat dimlicht uit als auto groen brandt en staat hij aan als oranje brandt.
- Luchtstroom achterin. De temperatuur achterin is inderdaad niet aan te passen, maar de luchtstroom wel (in ieder geval in de Scala). Helemaal naar rechts is dicht en verder kun je beide kanten alle kanten op bewegen. Daarnaast zit er ook een aparte luchtstroom onder de voorstoelen.

Daarnaast ben ik benieuwd naar het volgende: Als het goed is heb je de meest recente versie van het virtual cockpit met het iets aangepaste uiterlijk. Krijg je nu ook navigatie instructies (pijlen) op het virtual cockpit als je via Google Maps navigeert via Carplay?
 

PatC76

Actief lid
Hmm… dan moet ik eens opletten of ik oranje zie op de schakelaar.

Ik heb de dealer gemaild met de vraag of zij de achterlichten kunnen aanpassen. Vindt dat dit standaard hoort te zijn.

Ik zou zelf niet kunnen vertellen of ik het oude/nieuwe uiteindelijk heb van de virtual cockpit. Helaas kan ik Google maps niet zien in virtual cockpit.
 

Canon-Eye

Forumguru
Dat moeten ze kunnen (gewoon met de in de werkplaats beschikbare systemen), want het is al sinds 2015 of zo een typegoedkeuringseis dat dit mogelijk is. Wees echter niet verbaasd als ze zeggen het niet te kunnen - in dat geval kun je ze even op bovenstaande wijzen.
 

jesse_s93

Donateur
@PatC76
Dit is het oude uiterlijk van de virtual cockpit (foto 21/24):
≥ Skoda Kamiq 1.0 TSI Style AUTOMAAT (bj 2021) — Skoda — Marktplaats

En hier zie je bij de foto's het nieuwe uiterlijk van de virtual cockpit:
https://www.skoda.nl/stocklocator#/voorraad/skoda/kamiq/-/752150865/-10-tsi-sport-business--18--lm-velgen--verwarmbare-voorstoelen--parkeersensoren--navi--uit-voorraad-leverbaar---lease-alleen-via-bourguignon-lease-

De veranderingen zijn subtiel. Er zit een extra cirkel in de tellers en de streep bovenaan is recht.

Ten aanzien van navigatie instructies en Carplay/Android Auto zou het mogelijk moeten zijn: Zie bijvoorbeeld deze post: https://www.briskoda.net/forums/topic/476653-virtual-cockpit-and waze/?do=findComment&comment=5511277. Het lijkt hier wel in combinatie met een Amundsen te zijn (incl. navigatie). Ik was benieuwd of dit in de nieuwere versies ook in combinatie met de Bolero mogelijk zou zijn gemaakt.
 
Laatst bewerkt:

Khil

Lid
Verrassend dat je de auto stil vindt… de Scala en Octavia doen het op dat punt beter, in mijn beleving dan he.
 

PatC76

Actief lid
5B47E0D4-B00B-40F9-8A26-CB670D9135BB.jpeg 1F15DD88-1AC1-4306-B85B-27A5D0433F56.jpeg 1CC51EB1-7EFE-496C-AFDA-AE0101C0CCB5.jpeg 66DD5579-1201-470E-9A79-FBB66FB80992.jpeg

Wilde een nieuw topic beginnen, maar blijkbaar is vocht/condens in de verlichting “normaal”. Ook ben ik er vandaag pas achter gekomen dat er een barstje in mijn achterlicht zit, die alleen van dichtbij te zien is. Heb wel een mail gestuurd naar de dealer, ben benieuwd naar zijn reactie.
 
Laatst bewerkt:

Rallye

Forumguru
Ik ben wel benieuwd wat je met "stadlicht indicatie" bedoelt. Ten eerste wordt tegenwoordig de eerste stand van de lichtknop "standlicht", wat beter uitdrukt dat je er niet mee mag rijden. Ten tweede: in de stand "auto" werkt het dimlicht bij mij prima in de omstandigheden die jij noemt (schemerig). Bij mis is dat wat anders, maar buiten mistige omstandigheden is het gewoon "set and forget" wat mij betreft.
 

PatC76

Actief lid
Ik bedoel DRL dagrijverlichting, die automatisch aangaat wanneer je gaat rijden als het overdag licht is (in automatische stand). Dan gaat van de voorverlichting bij de Kamiq dus alleen de brede lamp aan. Dat is gewoon toegestaan overdag. Blijkbaar is dat tegenwoordig ook verplicht voor auto’s vanaf 2010.

https://www.anwb.nl/auto/onderhoud-...ichting-en-autoruiten/soorten-autoverlichting

Wanneer het schemerig wordt gaat ook de kleine lamp aan.

Ik heb inderdaad gemerkt dat je het kan zien aan de verschillende kleuren verlichting op de schakelaar. Staat waarschijnlijk ook in het handleiding boekje.
 
Laatst bewerkt:

PatC76

Actief lid
Donderdag afspraak bij de dealer, achterlamp wordt vervangen en meteen geprogrammeerd dat ze aangaan met samen met de DRL verlichting. Vocht heb ik vreemd genoeg geen last meer van gehad, maar dat zal ook wel met de weersomstandigheden te maken hebben.
 
Bovenaan Onderaan