Je kunt tegenwoordig zelfs de overgebleven liters uit de BC halen.
Tuurlijk joh, dat kan. Zolang je maar niet denkt dat het ook het juiste aantal is.
De mijne geeft ook regelmatig een 30 tot 50% lagere waarde aan voor de bijtankhoeveelheid dan er daadwerkelijk in de tank blijkt te verdwijnen. Voor de zekerheid kijk ik dan toch even onder de auto, maar daar zie ik nooit plassen ontstaan...
Verbruiksgegevens die door de auto zelf worden gegenereerd zijn notoir onbetrouwbaar. Snelheid wijkt sowieso af (by design, daarover is al zo'n 45 jaar Europese regelgeving betreffende goedkeuringseisen voor snelheidsmeters), gemiddelde snelheid wijkt dus ook af; boordcomputergegevens blijken standaard ook zo'n 3 tot 5% te optimistisch te zijn. Wat mij betreft een ervaringsfeit, na ca. 1,2 miljoen km in 9 verschillende VAG-auto's met verbruiksindicatie in 40 jaar tijd.
Zodoende zie ik maar één manier om het werkelijke verbruik
zo goed mogelijk te benaderen*): de gereden kilometers relateren aan de getankte liters.
*) Daarbij weet je alleen de liters behoorlijk zeker omdat elke pomp regelmatig wordt geijkt; een mogelijke afwijking van de km-teller is lastig tot helemaal niet te achterhalen, dus die laat ik maar buiten beschouwing.
Het verbruik berekend per individuele tankbeurt is niet echt maatgevend als gevolg van tankverschillen. Deze ontstaan bv. door een iets afwijkende stand van het voertuig, het iets eerder of later afslaan van het tankpistool, iets meer of minder geduld bij het volproppen, etc. Het resultaat wordt nauwkeuriger door dit cumulatief bij te houden over veel (liefst alle) tankbeurten, waardoor die tankverschillen worden genivelleerd.
Dat bijhouden kan met bv. Spritmonitor, maar ik doe dat al vele auto's lang in een spreadsheet met drie werkbladen: een voor de brandstof, een voor alle overige kosten en een verzamelblad waar ik de totaalkosten per kalenderjaar en per kilometer (met of zonder afschrijving) kan aflezen.