Een klein vragenlijstje! Skoda Fabia I

HenkT

Lid
De sloten in de deuren zijn compleet uit elkaar te halen. Heb ik bij mijn achterportier gedaan dat ook niet meer wilde sluiten. Bij mij was het piep kleine motortje versleten. Uit een slot van een ander merk heb ik het motortje over gebouwd en alles werkt al zes jaar prima.

Bij mij werkt de koffer verlichting niet goed, maar dankzij de duidelijke foto's kom ik er nu misschien wel uit.
Zou daar trouwens led verlichting in kunnen? Ik wil namelijk aan beide kanten een lampje.
 

Cordoba

Forumguru
Ik had in mijn Fabia I aan beide kanten een ledlampje in de unit gestoken, kan dus zonder probleem. Voor het 2e lampje moet je wel de bedrading doortrekken vanaf het 1e lampje. Ik had dat gedaan langs de de achterrand van de koffer (achter de kunststofplaten van de kofferbekleding langs).
 

Fabia 123

Forumguru
Nu heb ik 1 grote irritatie waarbij ik jullie graag om hulp zou willen vragen.
De handzenders..... zucht....

Meerdere batterijen geprobeerd, maar het lijkt erop dat beide sleutels gewoon slecht zijn, contacten ook schoongemaakt, en ja... ook gecheckt of de batterij er juist in zat en niet verkeerd om :deuk:

Weet iemand of ik dit gemakkelijk kan laten fixen?

De sloten in mijn auto beginnen allemaal langzamerhand het te begeven, linksachter gaat nauwelijks op slot, en blijft open, en rechts voor blijft regelmatig op slot, na veel op knopjes drukken, met het contact aan springt ie uiteindelijk open.
Met de hand heeft geen nut want hij schiet meteen weer terug naar beneden...

Jesse

Probleem met de zenders komt vaker voor bij de Fabia 1
Ik heb het ook gehad met mijn Fabia 1 uit 2002. Ik heb de zenders via de dealer vervangen voor nieuwe. Daarna was het probleem opgelost.
De problemen met de sloten zijn een VAG zwakte. Ik ken verschillende Polo, Golf en Octavia rijders die bij oudere auto's dit probleem hadden
 
Thanks voor alle response.

Ik ga me toch maar eens wat meer verdiepen in wat nieuwe sloten.

Heb online een nieuwe handzender besteld, ik lees alleen dat het opnieuw programmeren wel veel geklooi is, dus ik hou mijn hart vast
 

Stripedkrijn

Forumguru
Betreft handzenders en deursloten:
In de handzenders zitten uiteraard ieniemienie schakelaartjes die elke keer als commando deur-open deur-dicht wordt gegeven worden bediend. Als het slot een keer niet goed werkt wordt er wéér gedrukt etc etc. Het is logisch dat die schakelaartjes een keer lam worden en niet meer goed werken. In principe zijn die schakelaartjes in zijn algemeenheid wel te vervangen MAAR.... sommige fabrikanten gieten die elektronische modules vast met kunsthars om de sleutels val-bestendiger te maken. Dan kun je er zelf niks meer aan verhelpen en rest slechts vervanging en opnieuw inleren. Ik ben dit bij de sleutel van mijn dochter's Fabia tegengekomen. Die moet nu gewoon met een handbediende sleutel worden bediend. Maar zelfs deze sleutel moest worden ingeleerd door een dealer. (Waarschijnlijk) omdat de sleutel door het contactslot moet worden herkend in verband met anti-diefstal.

Een belangrijke oorzaak van het falen van electrische deurmechanieken ligt in het feit dat veel gebruikers de deuren vaak met een gigantische rotklap dicht smijten. Waarschijnlijk vinden ze dat deftig staan of zo. Dat dan alle mechanieken elke keer die enorme dreum te verwerken krijgen is natuurlijk logisch. Met name de soldeerverbindingen op de printjes in de sloten geven het na jaren (mis)(ge)bruik op en moeten dan opnieuw worden gesoldeerd. Waarna het spel zich na verloop van onbepaalde tijd zal herhalen. Zeker bij auto's na meer dan 10 of 15 jaar gebruik.

Kortom: rustig de deur dicht doen. Dan gaan je sloten langer mee.
 
Laatst bewerkt:

Hakar

Donateur
De handzenders van mijn Fabia model 2005 heb ik vervagen door exemplaren van Ome Ali.
Hiervoor heb ik deze besteld.
https://nl.aliexpress.com/item/32833339735.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.1ec64c4dyxVCMv
Wil niet zeggen dat die ook geschikt zijn voor die van jou.
Waar moet je op letten.

Sleutel-Ali.jpg

Aan de achterkant van het rood omcirkelde deel staat een code.
Wanneer deze bij beide sleutels gelijk is, en ze werken beide op jouw auto, voor zowel openen als starten, dan moet je op deze code eens gaan zoeken bij de sleutelboeren van Ali.
Na ontvangst heb ik de transponder en de baard van de oude sleutels intact gelaten, en het gedeelte met de bediening voorzien van goede batterijen.
Ergens hier op het forum heb ik beschreven hoe ik de deurbediening opnieuw heb ingeleerd.
Mocht je alles willen vernieuwen moet je ook de transponder voor de startonderbreking opnieuw inleren, en daar ben je VCDS voor nodig.
Bij mij nog steeds niet nodig geweest.
Tevens heb je nogal een priegelklus wanneer je de originele transponder wilt overzetten naar de nieuwe omdat je dan niet hoeft in te leren met VCDS.
De transponder moet dan uit het oude huis worden geweekt met ik meende Aceton, en dan niet de aceton die in nagellakremover zit, maar zo puur mogelijk.

Edit: inleren staat hier.
https://www.skodaforum.nl/forum/i/nu-ook-een-fabia-1.35481/page-7#post-759390
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan