Een klein vragenlijstje! Skoda Fabia I

Hallo allemaal!

Ik heb sinds kort mijn eerste auto gekocht! (altijd spannend)
Nu heb ik alleen een paar vragen betreft wat me opvalt aan de auto.

Ik zal eerst wat informatie geven betreft de auto zelf.

Het is een Fabia uit 2002.
er zit een 1.4MPI blok die nu zo'n 186.000 km heeft gelopen
mij is verder niet geheel bekend wanneer de distributieriem is vervangen en of er ander onderhoud is gepleegd aan de auto omdat de dealer dit zelf ook niet wist.

Nou wil ik eerst even zeggen dat ik echt nog een guppie ben op het gebied van auto's zelf en het kan best zo zijn dat je af en toe moet grinniken vanwege een domme vraag! :)

Nou heb ik een klein lijstje opgesteld met een paar vragen die door me hoofd spoken:\

- Er zit een tik in het blok en het blok ratelt soms een beetje, ik heb al wat afgestruind op het forum en heb wel iets gevonden en er wordt geschreven dat het iets in de kleppen kan zijn qua vervuiling en dat het met Wynn's Hydraulic valve system opgelost kan worden
Is het beter om hier eerst mee naar de garage te gaan, of kan ik beter eerst dit spul proberen?

- Als mijn lichten aan staan en ik doe mijn deur open gaat er geen geluid af waardoor ik steeds mijn lampen vergeet ( heel irritant) , Mist deze functie in mijn fabia?, of is er mogelijk iets defect?

- Mijn kofferbak krijg sporadisch open vanaf de buitenkant, ik moet 9/10 keer het hendeltje naast mijn stoel gebruiken, is dit een bekend probleem en zo ja, is het zelf te maken?

- Als mijn motor stationair loopt schommelt mijn toeren een beetje, niet veel maar niet geheel stabiel, is dit een aanduiding voor een toekomstig probleem?

- Ik heb inmiddels al 3x de batterij van mijn sleutel vervangen, die is binnen de korste keren gewoon leeg of gewoon defect, iemand een tip of trick voor dit?


Een beste lijst, maar ik smak naar antwoorden desalniettemin tips!
 

Antera

Donateur
Van harte welkom en hieronder wat antwoorden±

- Er zit een tik in het blok en het blok ratelt soms een beetje, ik heb al wat afgestruind op het forum en heb wel iets gevonden en er wordt geschreven dat het iets in de kleppen kan zijn qua vervuiling en dat het met Wynn's Hydraulic valve system opgelost kan worden
Is het beter om hier eerst mee naar de garage te gaan, of kan ik beter eerst dit spul proberen?Je kan dit spul eerst gebruiken maar of dit het oplost en of het geluid is wat je denkt is voor ons gissen.

- Als mijn lichten aan staan en ik doe mijn deur open gaat er geen geluid af waardoor ik steeds mijn lampen vergeet ( heel irritant) , Mist deze functie in mijn fabia?, of is er mogelijk iets defect? daar mag iemand anders antwoord op geven weet niet of dit aanwezig is.

- Mijn kofferbak krijg sporadisch open vanaf de buitenkant, ik moet 9/10 keer het hendeltje naast mijn stoel gebruiken, is dit een bekend probleem en zo ja, is het zelf te maken? Even uitzoeken wat de oorzaak is ook dit is zo lastig te beoordelen. Volgens mij is dit een kabel en is het dan een kwestie van afstellen.

- Als mijn motor stationair loopt schommelt mijn toeren een beetje, niet veel maar niet geheel stabiel, is dit een aanduiding voor een toekomstig probleem? dit zegt niks over de toekomst kan te maken hebben dat die net te krap stationair staat afgesteld maar dit soort motoren zijn niet electronisch afgesteld waardoor dit door de carb geregeld word en dan kan dit te maken hebben met je carb. Ook kan dit zijn door wat verouderde bougies/kabels/rotor/verdelerkap

- Ik heb inmiddels al 3x de batterij van mijn sleutel vervangen, die is binnen de korste keren gewoon leeg of gewoon defect, iemand een tip of trick voor dit? Slechte sleutel vermoedelijk.
 

Erik_NL

Forumguru
Als mijn lichten aan staan en ik doe mijn deur open gaat er geen geluid af waardoor ik steeds mijn lampen vergeet ( heel irritant) , Mist deze functie in mijn fabia?, of is er mogelijk iets defect? daar mag iemand anders antwoord op geven weet niet of dit aanwezig is.
moi Stadjer!
welkom en gefeliciteerd met je cayenne oranje metallic Fabia
De waarschuwingsfunctie "lichten laten branden" hoort aanwezig te zijn.
De oorzaak ervan weet ik niet maar ik zou beginnen met de zekeringen te controleren
 

verhulstr

Forumguru
Hallo VanAltena,
Ik heb mogelijk enkele antwoorden op jouw vragen....

Vraag 1, dit getikt..cq geratel...zal waarschijnlijk je distributie KETTING zijn, deze motoren hebben een ketting.....de riem die je ziet lopen is voor de dynamo en waterpomp en of de airco.
De distributie ketting maakt altijd wel iets herrie...deze zullen nooit zo stil lopen als een riem.

Vraag 2, hier heb ik met mijn Faab ook last van...tot nu toe nog maar 1x vergeten mijn licht uit te zetten...
Dit komt waarschijnlijk door het slot wat in de bestuurders deur zit.....in deze mechanieken zitten microswitches....meestal geven die storing(werken niet meer). Dit resulteert dat de zoemer van “licht vergeten” dan mogelijk niet geactiveerd word als je dus je lichten vergeet uit te zetten bij uitstappen.

Vraag 3, ook hier heb ik last van.....de ene keer kan ik em wel openen vanaf buiten...andere keer weer niet....nog geen oplossing voor gevonden.

Vraag 4, het onrustige stationair lopen is het karakter van dit motortype.....deze lopen allemaal zo.
Ik heb voor mijn huidige Faab (nu met 16v motor) ook een een Faab gehad met de AQW 8v motor erin...deze schommelde altijd iets met stationair. Is niets ernstigs...is gewoon het karakter van het beestje ...uh motortje :jaja: :thumbsup:
 
Laatst bewerkt:
Aha!, Thanks allemaal voor het antwoorden!, Ik ben nu al heel wat wijzer!

Ik ga toch even kijken of Wynn's een oplossing bied.
Ik heb ook een mooi dealtje kunnen sluiten met een dealer die wij al jaren kennen en die wilt uit voor mij gratis een oliebeurtje en ff naar het geratel kijken (Mazuhhhhllll!)

Binnenkort wil ik nieuwe speakers erin (Vorige eigenaar heeft ze opgeblazen) en kan ik meteen even naar de microswitch kijken!

Ik zal deze post bijhouden zodra ik iets meer weet

Extra tips zijn aaaaaaaaltijd welkom! :)
 

verhulstr

Forumguru
@VanAltena ....naar die microswitches kijken gaat het complete slot vervangen worden......
Zoals @bluskabouter al aangeeft.......voor 50 euro heb je een goed werkend slot en (waarschijnlijk) weer een werkende “licht vergeten” zoemer.

@Erik_NL ...zeker een fijne motor....enkel die koppakking in de gaten houden...:thumbsup:
 

Stripedkrijn

Forumguru
Hallo en welkom! Vraag 1 en 2 zijn volgens mij al prima beantwoord. Kettingen rammelen nu eenmaal. Als het gerammel na verloop van lange tijd erger gaat worden dan kun je overwegen om er een nieuwe set op te zetten. De set is niet duur maar het is heftig sleutelwerk en niet direct iets voor beginners of voor een eerste sleutelklus.
Voordeel is wel dat de motor rustiger gaat lopen en een stuk stiller is.
3 en 4 blijven over. Het gehannes met het achterslot heb ik ook gehad. Ik heb dat toen verholpen maar ik moet morgen even precies kijken wat er aan de hand was. Daar kom ik nog op terug.
Betreft het stationair lopen zal de echte oorzaak waarschijnlijk zitten in wat speling in het mechaniekje in het gasklephuis.
De stand van de gasklep die fly by wire wordt bediend, wordt terug gekoppeld naar zeg maar de hoofdcomputer. Die is weer gekoppeld aan de stand van je gaspedaal. Stel je staat stil en de motor loopt stationair. Dan krijgt de gasklep "bevel" om op een bepaalde stand te gaan staan.
Die stand wordt via een paar kleine tandwieltjes en een variabel weerstandje teruggekoppeld naar de hoofdcomputer die dan weer "bevel" geeft om al dan niet bij te regelen omdat anders de motor niet netjes stationair loopt. Je kunt je voorstellen dat áls er in de loop van vele jaren gebruik IETSJE speling komt op die tandwieltjes dat dan alles nét niet meer volledig stabiel blijft. Niets aan doen inderdaad!! Is niet te repareren en hoeft ook niet.
Mijn MPI Faab heeft nu bijna 3 ton gelopen. Schommelt ook miniem in toeren en loopt verder als een trein.
 
@Stripedkrijn Aha, Stelt me al wel gerust dit, het gerammel irriteerd me gelukkig niet maar valt wel op als ik met de ramen open rij, denk dat ik dat voor nu laat wat het is.

De tip van @bluskabouter komt zeer goed van pas als zal dit zeker overwegen!

Ik kijk uit naar je reactie hoe je het hebt verholpen!
 

Stripedkrijn

Forumguru
Ik zou nog even terug komen op het slot van de achterklep. Ik heb zelf een Combi, weet niet wat voor een koets jij hebt, maar ik neem aan dat het verder gelijk zal zijn. Bij mijn Combi ziet het mechaniekje er als volgt uit:
20190613_113250 (Middel).jpg

20190613_113506 (Middel).jpg Het gaat om dat halfronde hendeltje wat net rechts van het inbusboutje duidelijk zichtbaar is. Als er aan het kabeltje wordt getrokken dan draait het hendeltje naar rechts en dat drukt dan weer tegen het mechaniekje wat in de klep zit en dan springt het slot open. In mijn geval was het hendeltje verbogen naar beneden. Ik heb dat met een tang weer rechtop gezet zodat het er uit ziet als op de foto en het slot werkt al tijden weer monster.
Waardoor komt het dat het hendeltje kan verbuigen? Meestal komt het omdat het slot in de klep op een of andere manier op "dicht"staat. Bijvoorbeeld om er een stuk touw door te halen om de klep dicht te houden via de trekhaak. Als je dan het touw weer weghaalt dan blijft het slot op "dicht" staan en dan wil de klep niet meer in het slot vallen. Ook is dan het hendeltje verbogen zodat het slot helemaal niet meer goed werkt. Dus bij open klep altijd het slot weer open maken zodat het daarna weer netjes kan sluiten.
Ik hoor wel hoe of wat!!
 
Wauw!, Thanks voor de uitgebreide uitleg! Goeie fotos ook!, Ik ga aankomende zondag met de auto bezig en zal dan kijken hoe het zit met mijn achterklep, zou dan ook meteen kijken hoe de situatie bij mij is en zal meteen ook fotos maken!

Ik hou jullie op de hoogte!
 

turboturbo

Forumguru
Evt heb ik zo’n slot 2e hands over mocht je die nodig zijn. Ik heb ten onrechte zo’n slot vervangen voor een nieuwe omdat ik dacht dat die stuk was. Maar de oorzaak van een probleem wat ik wilde oplossen lag niet in het slot.
 

Cordoba

Forumguru
Bij mijn combi had ik bij aankoop ook wat problemen met de achterklep, oorzaak was het wat onder spanning staan van de kunststof er omheen, waardoor het kunststof afdekplaatje dat over het mechaniek hoort te zitten, niet goed op zijn plek zat. Uiteindelijk alles zo goed mogelijk op zijn plek gebogen, en het afdekplaatje definitief niet meer gebruikt omdat ie ook een keer was losgeraakt en vervolgens klem zat tusssen de gesloten achterklep (wat een gekl**i om dat weer los te krijgen).

Wat de batterijsleutel betreft: als je goedkope (knoopcel) batterijen koopt bij een Action/Lidl/Aldi of dat soort zaken, zijn het vaak overjarige batterijen die al flink wat van hun lading zijn kwijtgeraakt voor ze uit de verpakking zijn. Mijn suggestie investeer een keer in een wat duurdere winkel een paar euro voor een goede merkbatterij, en kijk of die het wel een jaar of langer volhoudt.

Verklikker 'lampen laten branden' zit volgens mij op iedere Fabia I, je kunt trouwens ook zien aan de binnenverlichting of het aan een microswitch in het portierslot ligt: gaat de binnenverlichting wel aan, maar hoor je de pieper niet (terwijl de schakelaar voor de binnenverlichting wel goed staat), dan is waarschijnlijk het speakertje achter het dash kapot. De verklikker voor 'lichten laten branden' piept zelfs als je de richtingaanwijzer uit hebt laten staan, omdat dan aan één kant van de auto de parkeerverlichting brandt.
 
Gisteren uitgebreid naar mijn auto gekeken en naar het slot achter.

Alsof mijn auto het wist dat ik ging kijken heeft de achterklep sinds 2 dagen ervoor continu prima gewerkt, en tot de dag van vandaag doet hij het nog steeds, wel even een paar fotos gemaakt om te delen met jullie voor als iemand van jullie misschien toch iets ziet wat niet goed zit. dus bij deze!

c61gPNF.jpg


laVjQ0I.jpg



Ook had ik opgemerkt dat mijn speakers in de auto heel erg schel klonken en dus ben ik ook wezen kijken bij 1 van de portieren en kwam ik tot ontdekking dat ik zowat geen speaker meer had....

oz7ecIs.jpg


H0XbUZs.jpg


Nu ben ik van plan om nieuwe speakers aan te schaffen maar wat kan ik het beste doen tegen dit vochtprobleem sinds dit heel lastig is om te ontdekken waar het uberhaupt wegkomt?

Ook heb ik de motor weer blij gemaakt met wat frisse olie en het getik lijkt vermindert te zijn.
motor loopt alsnog heel onrustig stationair en als ik hem in de 1 op de motor laat rijden schiet ik soms gewoon weg.
dit lijkt mij een kwestie van afstellen en laat ik binnenkort bij de dealer doen als dit het probleem is.
 

verhulstr

Forumguru
Vergeet niet als je nieuwe speakers monteert nieuw adapter/pas ringen te kopen. Ik had bij mijn vorige Faab een prutser bezig gehad...die vond het handig om de magneet van de speaker tegen mijn raam mechanisme te plakken en de speaker vast te trekken met ty-rips.....met de meest idiote storingen in de betreffende portier als gevolg. Eenmaal de speaker op de correcte manier gemonteerd te hebben was ik van mijn storingen af.....:thumbsup:
 
Inmiddels al weer een half jaar verder in ik kachel nog altijd vrolijk rond, Inmiddels de 200k gepasseerd!

Nu heb ik inmiddels meerdere problemen al weten te verhelpen.
Voor de kofferbak is het waarschijnlijk de handvat die geen signaal doorgeeft maar daarvoor gebruik ik maar de hendel.
Echter is het zo dat de soort veer die de achterklep omhoog hoort te duwen niet ver genoeg omhoog komt ( oplossing: Van die anti-kras plakkertjes die je normaal onder stoelen plakt erop gemaakt en het werkt perfect! )

Speakers werken perfect!, beetje passen en meten qua diepte en afmetingen maar het werkt. af en toe alleen geen geluid aan de rechterkant zowel sub als tweeter, radio iets harder en het werkt weer, kleine beuk met mijn knie en het werkt ook weer, waarschijnlijk slechte kabel, eerst maar wachten op wat mooier weer!

Tik in het blok is er maar irriteert me niet meer zo erg, binnenkort grote beurt en dan wat dikkere olie proberen.
Koelvloeistof verlies is er ook nog altijd, soms 1x in de week en soms weken niet, standaard een fles water mee, nu de winter eraan komt toch maar koelvloeistof meesjouwen:thinking:

Eerder had ik in deze post ook al wat gevraagd betreft dat de auto geen geluid maakt als ik mijn lichten aan liet staan, dit bleek inderdaad de deursensor in het slot zelf, als ik de slot verder terugduwde met mijn vinger ging de piep wel af, maar zodra ik het los liet schoot het slot weer terug, kwestie van smeren dacht ik maar dusver werkt het nog altijd niet.

Laatst had ik het voorval dat mijn accu leeg was omdat de deursensor nu dus ineens wel goed werkt, maar blijft haken zodat het lijkt dat de deur open is, met het gevolg dat de 2 rode lampjes in mijn deuren de hele nacht zijn wezen branden en zelfs lichtelijk zijn wezen smeulen...... :arghh:, Lampjes direct verwijderd en dan maar zonder.


Nu heb ik 1 grote irritatie waarbij ik jullie graag om hulp zou willen vragen.
De handzenders..... zucht....

Meerdere batterijen geprobeerd, maar het lijkt erop dat beide sleutels gewoon slecht zijn, contacten ook schoongemaakt, en ja... ook gecheckt of de batterij er juist in zat en niet verkeerd om :deuk:

Weet iemand of ik dit gemakkelijk kan laten fixen?

De sloten in mijn auto beginnen allemaal langzamerhand het te begeven, linksachter gaat nauwelijks op slot, en blijft open, en rechts voor blijft regelmatig op slot, na veel op knopjes drukken, met het contact aan springt ie uiteindelijk open.
Met de hand heeft geen nut want hij schiet meteen weer terug naar beneden...


Kort samengevat :itwasntme::

Wie kan mij meer vertellen betreft de sleutel, en mocht iemand de moeite nemen om heel deze lap tekst aandachtig te lezen en denkt... Hey!, ik weet daar iets op, brand gerust los!


Cheers!
Jesse
 

Cordoba

Forumguru
Wat de sleutel betreft: er zijn via het web ook sleutels in onderdelen te koop, je kunt gewoon een nieuwe handzender bestellen, en de sleutelbaard overzetten op de nieuwe zender. De nieuwe zender moet wel ingeleerd worden, anders reageert de auto daar niet op. Wat het slecht openen/sluiten van de verschillende portieren betreft: zelf ooit gehad met een achterportier, maar na 1 keer inspuiten met WD40 is dat nooit meer teruggekomen.

De lampjes in de portieren had ik ledlampjes in gezet, zodat ze minder stroom trekken, en om ze meer licht te laten geven had ik ze open gehaald, en de zwarte kunststofachterkant aan de binnenzijde alu-kleurig gemaakt met modelbouwverf. Die lampunits kun je op de sloop vaak voor een habbekrats vinden. Ook bij de lampjes in de koffer (identiek, alleen witte glaasjes) had ik hetzelfde gedaan, ik heb volgens mij foto's op het forum gezet, maar kan ze in mijn Fabia I foto's niet meer vinden.
 

EdK

Forumguru
Maar goed in je verhaal kom ik die deursensor enkele keren tegen, en blijkt het in een bepaalde stand wel te doen
Dus tsja dan heb ik zoiets van kijk eens wat zo'n ding nieuw kost of kijk bij een sloopbedrijf of die 2e hands heeft liggen en vervang die eerst eens.
Of kijk eens of de connectoren geen corrosie hebben en haal de rubber doorvoer tule van chassis naar deur eens los en kijk of je geen last hebt van draadbreuk oid ?

Voor 2e hands onderdelen kijk of mail eens met bijvoorbeeld https://www.bm-parts.nl/onderdelen/model-fabia
 

verhulstr

Forumguru
Een deurslot aan de bestuurderskant hoeft zo duur niet te zijn hoor....ik heb mijn slot vervangen voor een imitatie slot...koste rond de 30 a 35 euro.....bij mij zit ie er nu een 6maanden in ik heb nog niks geen problemen er mee gehad.
Deze sloten kan je bestellen via Autodoc of autoonderdelen24.nl
 
Bovenaan Onderaan