Echte vermogen Skoda Octavia 3 Greenline 1.6 tdi, rollenbanktest?

CDK

Forumguru
ik vermoed op de teller @MarcoO2 ;) tenminste..., als ik mijn 170pk 2.0 tdi CR uit mijn vorige S2 als referentie mag gebruiken.
 

peterbaarlo

Senior Member
on-getuned weet ik niet maar met box ik haal makkelijk 210-215 op de teller en 202-205 volgens flitsmeister pro app.
geen verschil tussen winter of zomerbanden, beide 225 breed maar denk niet dat de box niet veel invloed heeft op de topsnelheid.

de door @ddejonge genoemde snelheid van 185 haal ik nog in de 5e versnelling.

topsnelheid is na een paar km's duitse snelweg behaald, trekt er vlot naartoe en houdt dan in.

0-100 km/u tijd volgens flitsmeister overigens 10 seconden.

Plaatje bij het praatje:

vanmiddag op de A1 in Duitsland, 3 baans geen limiet, weinig verkeer, even wachten op een snelle audi 3.0 tdi en er achteraan gaan hangen met je 1.6je greenline met 150kg spullen in de kofferbak.

Grotefoto-MS7JI3XZ.jpg
 

Gieliovd

Forumguru
Das best netjes. Ze zeggen dat de 1.2tsi overeen zou komen. Mijne kwam met twee personen en 200 kilo bagage niet verder dan 196 op de autobahn. In z'n 6, andere keer eens in z'n 5 doortrekken en dan uitkomen in z'n 7. Waarschijnlijk zakt hij terug in 7.
 

Canon-Eye

Forumguru
Ik heb zo'n vermoeden dat de hoeveelheid lading niet zozeer de topsnelheid als zodanig beïnvloedt, als wel de tijd die nodig is om deze te bereiken.
Sterker: misschien dat je met meer belading iets lager komt te liggen, wat gunstig zou kunnen zijn voor de cW-waarde? :pieker:
 

peterbaarlo

Senior Member
Ik heb zo'n vermoeden dat de hoeveelheid lading niet zozeer de topsnelheid als zodanig beïnvloedt, als wel de tijd die nodig is om deze te bereiken.
Sterker: misschien dat je met meer belading iets lager komt te liggen, wat gunstig zou kunnen zijn voor de cW-waarde? :pieker:
alleen de achterkant lag lager, dus de neus pak wellicht extra lucht weerstand..

vrijdag leeg terug naar NL maar het zal dan wel drukker zijn op de weg dan afgelopen zondag.
Cruise Control op 165 :thumbsup:

yes anders kom je nergens in Duitsland, verbruik viel me nog reuze mee, in Denemarken wel rustig doen, daar zijn ze niet misselijk bij snelheidscontroles, zeker niet richting buitenlanders, maar in DK gelukkig wel nog veel 130 km/u.
rit van 710 km in 6 uur (incl 30 minuten pauze) op 40 liter diesel = 17,75 km / liter bij gemiddeld 129 km/u.
 

030

Forumguru
13 km/u verschil is best veel, mijn groene leasegeakje vertikt het echt om meer dan 190 km/u te pruttelen.

Enige verschil zou kunnen zijn dat de banden/velgen anders zijn. 18 inch ipv 16 en 225 ipv 205(?).
 

peterbaarlo

Senior Member
13 km/u verschil is best veel, mijn groene leasegeakje vertikt het echt om meer dan 190 km/u te pruttelen.

Enige verschil zou kunnen zijn dat de banden/velgen anders zijn. 18 inch ipv 16 en 225 ipv 205(?).

bredere banden geven alleen maar meer rol weerstand. ik denk dat mijn octavia op de originele 16 inch 205 brede banden alleen maar harder zal lopen.

wellicht is het toch het magische JD doosje wat de top doet toenemen.

ik denk dat die 203 km top aardig klopt. volgens flitsmeister pro (gps snelheid) ging ik 209 km/u

@Remakil wat is bij jou de top? jouw blokje perste er bij JD nog een paar PK's en NM-ers meer uit.
 
Laatst bewerkt:

MaRco2

Forumguru
Goedemorgen,
sinds een half jaar rijd ik met veel plezier een Skoda
Het motortje zou 110 pk leveren, maar ik heb het gevoel dat het er wel eens 120 a 125 zouden kunnen zijn. Heeft iemand ooit bijvoorbeeld een rollenbanktest voorbij zien komen?
Ik ben benieuwd wat jullie ervan weten.

Bij de TVS tuning/testdag 1,5 jaar geleden kwam een verse 1.6TDI105 aan de 111 pk, dus zit altijd meer in blijkbaar.

Beide 1.4TSI's kwamen rond de 169 pk en 297 Nm op de bank (inclusief correctie). Dat is ook duidelijk te voelen, ook met een (te) zware kar aan de knobbel op de 6% Autobahn hellingen. Makkie!
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK
niet vergeten dat de nauwkeurigheid van de teller ook afhangt van de banden die je eronder hebt. Niet wat betreft breedte, maar wat betreft diameter. Een 225/45/17 is een heel stuk kleiner dan een 225/40/18! Met mijn zomerbanden is de teller pakweg 2-3% te optimistisch, met de winterbanden is dat ineens 7-8%. Dan is een aangegeven 220 eigenlijk maar een dikke 200.
 

peterbaarlo

Senior Member
niet vergeten dat de nauwkeurigheid van de teller ook afhangt van de banden die je eronder hebt. Niet wat betreft breedte, maar wat betreft diameter. Een 225/45/17 is een heel stuk kleiner dan een 225/40/18! Met mijn zomerbanden is de teller pakweg 2-3% te optimistisch, met de winterbanden is dat ineens 7-8%. Dan is een aangegeven 220 eigenlijk maar een dikke 200.

ik heb 225/40/18 er onder liggen (nieuwe sportmaxx RT) dus ook nog met max. profiel, afwijking teller tot GPS bij 200-220 km/u 7 tot 9 km
vannacht terug van DK naar NL op de A1 in duitsland 230 op de teller licht bergaf, daarna bergop en hield hij het niet vast en liep het terug tot 218

778 km in 5,5 uur (6 uur onderweg maar 30 minuten pauze halverwege) gem. verbruik 1:14,5
 
Bovenaan Onderaan