Echte vermogen Skoda Octavia 3 Greenline 1.6 tdi, rollenbanktest?

alfamail

Nieuw lid
Goedemorgen,
sinds een half jaar rijd ik met veel plezier een Skoda Octavia Greenline Businessline.
38000 probleemloze kilometers!

Het motortje zou 110 pk leveren, maar ik heb het gevoel dat het er wel eens 120 a 125 zouden kunnen zijn. Heeft iemand ooit bijvoorbeeld een rollenbanktest voorbij zien komen?
Ik ben benieuwd wat jullie ervan weten.
 

Import Yeti

Forumguru
De meeste 1.6 TDI's leveren standaard af fabriek al iets meer dan die 110PK. Dat geldt ook voor de 105PK versie's.
Wil je het echt weten, dan zul je zelf een run op een rollenbank moeten laten doen. Maar of dat het je waard is?
Dan moet je snel denken aan den bedrag tussen de 90 en 120 Euro.
 

Mettes

Forumguru
In Autoweek van deze week,staat er een Seat 1.6 Tdi op de rollenbank.
Deze perst er standaard 120pk en 289 Nm uit tov de gegeven waardes van 110pk-250Nm.
Ga er dus maar vanuit dat ook het geval is bij de Octavia 1.6tdi.
Het is algemeen bekend dat VAG-motoren meestal beter presteren dan de opgaven.
 

Joske

Forumguru
Altijd 10% bijtellen.. dat klopt meestal vrij aardig bij een VAG-blok.

Mijn O2 2.0TDI leverde 165pk en 360 Nm ipv de 140/320 fabrieksopgave, en dat gewoon standaard.

Nu de O3 1.4TSI levert 158pk en 285 koppel ipv de 140/250 fabrieksopgave. En dat op gewone benzine (95).. ;)
 

laagvlieger

Forumguru
Die 10% regel klopt ongeveer. Mijn Fabia heeft 81 pk en 202 Nm ipv 75/180, maar wel bij hogere toerentallen. Als je op de grafiek kijkt (als je die hebt) en het vermogen en koppel bekijkt bij de opgegeven toerentallen, dan klopt de fabrieksopgave vrij goed.
 

CDK

Forumguru
Als het altijd op zou gaan die 10% regel dan had ik af fabriek 286 paardjes onder de kap moeten hebben, helaas was dat niet zo ;)
 

alfamail

Nieuw lid
Dit zijn heel,positieve berichten, dan klopt mijn gevoel dus toch!
Overigens hebben jullie misschien dezelfde opmerking gehoord tijdens een test door de mennekes van Autoblog.nl
Ook zij hadden het gevoel dat erbmeer uitkwam dan opgegeven!
Mooi!

Goed weekend iedereen!
 

DeNnZ

Forumguru
Ik heb gisteren mijn Superb 2011 1.6TDI laten chippen bij JD, ook is deze op de rollenbank geweest.
Bij mij was het andersom, fabriek-af (met 96000km dan wel), 100.6PK en 251Nm (opgave 105PK en 250Nm).

Na het chippen is dit 148.4pk en 348Nm.

Zie de post voor de testbank uitdraaien..
 

louigi58

Senior Member
Octavia RS 2012
fabrieksopgave 200 pk 280 Nm rollenbank 227pk 315 Nm
Na chippen bij VAGtechniek
273 pk en 405 Nm
 

BSdV

Actief lid
Ik zal wel weer een uitzondering zijn. Onze 2.0 tdi voelt aan als een 1.6. Op papier is de 2.0 met 150pk/320Nm nagenoeg gelijkwaardig aan onze vorige auto met 140pk/340Nm. Maar gevoelsmatig was deze toch een stuk krachtiger ondanks dat de auto zo'n 300 kilo zwaarder was.

Om er zeker van te zijn of we nu wel de 2.0 hebben ontvangen heb ik hier maar even op de Autobahn gekeken hoe vlot we op/over de 200km/uur zaten. Dat ging redelijk soepel dus ga er vanuit dat de juiste motor er wel in ligt....

Ga me nu altjeblieft niet zeggen dat de 1.6 dit ook doet....dan komt de twijfel weer.....
 

louigi58

Senior Member
De oude 2.0 tdi met pompverstuiver gaf inderdaad wat meer beleving, klonk ook wat rauwer, maar dat was volgens mij alleen maar de beleving. In de praktijk is de common rail zeker niet minder.
 

canth

Actief lid
Ik zal wel weer een uitzondering zijn. Onze 2.0 tdi voelt aan als een 1.6. Op papier is de 2.0 met 150pk/320Nm nagenoeg gelijkwaardig aan onze vorige auto met 140pk/340Nm. Maar gevoelsmatig was deze toch een stuk krachtiger ondanks dat de auto zo'n 300 kilo zwaarder was.

Om er zeker van te zijn of we nu wel de 2.0 hebben ontvangen heb ik hier maar even op de Autobahn gekeken hoe vlot we op/over de 200km/uur zaten. Dat ging redelijk soepel dus ga er vanuit dat de juiste motor er wel in ligt....

Ga me nu altjeblieft niet zeggen dat de 1.6 dit ook doet....dan komt de twijfel weer.....

Ik had hetzelfde gevoel bij mijn 2.0 TDI. Meting wees uit dat de motor 157pk leverde. Zat dus tussen de oren. Ik vermoed dat het te maken heeft met de lange bak verhoudingen. Om bij 100km/u nog een beetje tempo te maken moest ik eerst echt terug naar de 4de versnelling.
Na tuning is dit beter geworden, ik kan nu in de 6 vanaf een 100km/u goed versnellen. Heb na tuning 199.6 pk (zeg maar 200).
 

freddy 0

Nieuw lid
De 1.6 CR tdi (77kw/105pk) gaat ook zeker tot 200km/u ( tom tom snelheid)
Ook getest in de
En dat ging naar mijn mening ook redelijk soepel.
(Ik ben wel geen zwaardere motoren gewend)
 
Bovenaan Onderaan