Dynamo problemen?

Bekijk media item 5859bij de motor van mijn skoda zit niet zo'n rechte beugel
dynamo is boven en onder opgehangen in compleet "vaste"klauw"
2 lange bouten van zeker 15cm bevestigen de dynamo aan het motorblok middels 2 "klauwen" boven en onder, waaraan ook nog de pomp van de stuurbekrachtiging zit en dit alles zit weer vast aan de bevestiging van de "vonk"balk die op de bougies gaat
inmiddels uitgedokterd dat ik beide bouten moet verwijderen en dan met een ringsleutel op poelie 4, zie tekening, de spanning van de multiriem moet halen en dan kan ik de dynamo verwijderen
bedankt iedereen voor de ideeën




 
Laatst bewerkt:

pansaebr

Actief lid
Jacques,

Is dus een 1.6 mpi motor die je erin hebt zitten , was handig geweest als je dit gemeld had dan hadden de tips misschien sneller gevolgd.
Veel suces met je herstelling.
Groeten
Bruno
 
Hey Bruno,
nee hoor, staat mpi 1.3 op een plastic schild dat over carburateur ligt en op kentekenbewijs staat 1289cm³
verbruik is + 19,5 km/l
kan me niet voorstellen dat iemand er een andere motor heeft ingelegd zonder dat in de registratie te veranderen
intypen op kentekenplaat op diverse onderdelensites laat altijd zien SKODA FELICIA II Stationwagen (6U5) | 1998.01-2001.06 - 1.3 - 1289ccm 68pk (1e reg: 09-11-1999)

is er wel een met stuurbekrachtiging die op die multiriem zit, maar heeft geen airco
 
Laatst bewerkt:

pansaebr

Actief lid
Jacques,
Het filmpje is van een iets oudere felicia met de 1.3 MPI motor ikzelf heb dezelfde combi gehad van 2000 en deze had toch die zwarte beugel.
 

Vlaar032

Senior Member
Wat ik overal mis... Of ik kijk niet goed... Zat de minkabel goed aan massa? En dan niet alleen bij de accu, maar ook aan de carrosserie?
Wil bij wat oudere wagens wel ns een probleem zijn.
 
Hallo Bruno, als je Haynes hebt staat een foto van mijn type motor op blz0.10, de bovenste, echter heeft mijn motor stuurbekrachtiging
de pomp van die stuurbekrachtiging zit aan zijde luchtfilter helemaal onder in verbonden aan de "klauw" waaraan ook de dynamo.
De buizen van lucht filter naar en van carburateur en kleppendeksel als in bovenste foto op blz, 0.10
verder is het ook nog een GLXi
van google
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Bestand:Skoda_Felicia_1.3mpi_Lump.JPG

8068211-skoda-felicia-1-3-mpi-servo-el-okna-vyhrivana-sedadla-10.jpg
 
Laatst bewerkt:
Hallo Vlaar, zal een kijken, dynamo is er al af en gaat naar de revisie en ik leg er nieuwe multiriem op
moest die doorsnijden want kon niet bij ontspanpoelie wegens ruimtegebrek en het duurde me allemaal te lang
 
dynamo door revisiebedrijf laten nakijken
heeft alleen koolborstels vervangen
controlelampje brandt dan nog vaag
hij zegt wel dat de dynamo dan nog wel hoemt
hij vermoedt dat de windingen ergens op springen staat want al roestvorming en de dioden haperen

ik heb dynamo open gekregen
windingen lijken in orde, ik zie geen roest nergens niet
windingen mooi koper
ik heb de dioden van binnenzijde gezien gemeten op microamperes en twee geven een getal op multimeter
2 anderen niet
heb toen de dioden van de buitenkant gemeten op weerstand en allen geven 100 aan
 

pansaebr

Actief lid
Jacques,
Persoonlijk had ik met de alternator teruggekeerd en zelfs de wagen eens aangeboden normaal had je garantie op de herstelling. Als de alternator correct hersteld is hoort dit lampje uit te blijven. De diodes moet je eigenlijk testen met de diode test stand op de multimeter ( voor deze verwacht ik een getal van 0.6 a 0.8 verschijnt op je multimeter ) stuur ander eens een foto van je multimeter dan assisteer ik even.
 
Hey Bruno, hij wilde de zaak niet verder nakijken, gezien de kosten, want dan zou de diodeplaat moeten worden vervangen en dan zouden de kosten te hoog worden en zou ik beter tot aanschaf van een nieuwe van ca. €160 over moeten gaan

PIC_0165.JPG
 

pansaebr

Actief lid
Jacques,

Voor je diodes correct na te meten mat de meter in diode stand staan ( dit is in het rood aangeduid ) de diode in orde geeft een waarde in de orde groote van0.6 a 0.8 en zou open moeten zijn als je de aansluitsnoeren omwisselt ( Rood en zwart omdraaien op dezelfde diode als je daarnet gemeten hebt . Zijn er typenummers vermeld op de diodes ?? als er 1 diode defect is zou ik ze alle zes vervangen anders ben je vrij snel terug aan het sleutelen.
Je kan de wagen blijkbaar wel een paar dagen missen anders had waarschijnlijk wel de optie van de nieuwe gekozen vermoed ik.
 
Hey Bruno, de hele dynamo uit elkaar gehaald.
Maar ik denk dat ik 8 diodes tel. Controleer ff, foto's bijgesloten.
Als het me allemaal te moeilijk wordt, schaf ik misschien toch een nieuwe aan. Ik wil het best ver proberen, maar als ik zie wat voor soldeer werk er bij komt kijken twijfel ik erg.
In elk geval meet ik nergens iets deze keer, vogel nog uit wat ik anders doe dan gister.
 

Bijlagen

  • PIC_0169.JPG
    PIC_0169.JPG
    552,9 KB · Weergaven: 29
  • PIC_0168.JPG
    PIC_0168.JPG
    569,4 KB · Weergaven: 26
  • PIC_0167.JPG
    PIC_0167.JPG
    561,7 KB · Weergaven: 25

Vlaar032

Senior Member
Niet een optie om naar bijv Rhenoy Waardenburg te gaan, of hun website, voor n nieuwer exemplaar? Onlangs nog eens gedaan voor een airco pomp. (wel voor een Clio sssssst) 99 euri en er op laten zetten/vullen bij n Profile.
Dan is t natuurlijk wel eigen risico of ie het doet, maar hij deed t prima en ws rijdt de nu volgende eigenaar nog steeds lekker koel.
 

pansaebr

Actief lid
Jacques, zonder soldeer ervaring zie ik dit niet goed komen om de diodes correct na te meten moeten de wikkelingen los genomen als je even verder scrolt naar onder op de website ( http://danyk.cz/reverz29_en.html ) dan zie je hoe de diodebrug wordt nagemeten. Misschien dat het tijd is om een nieuwe aan te schaffen.
Groeten
Bruno
 
kreeg dynamo niet terug geplaatst want ophanging was smaller geworden. geprobeerd die wijder te maken maar scheurde daarbij het zwarte omhulsel van de dynamo. en toen had ik er geen zin meer en heb een nieuwe besteld en een 6 ribs 1680 multiriem.
heb inmiddels ook de ontspanningsmoer gevonden van de spanningsrol multi-riem; die zit ongeveer onder de ontstekingsbalk van de bougies, dus niet net naast wielkast, maar op een lange as door de rest van ophanging dynamo aan de andere kant
bedankt een ieder voor zijn bijdrage
nah, dan is het weer wachten op het volgende probleem
dus tot de volgende keer allemaal
 
Laatst bewerkt:

pansaebr

Actief lid
Jacques,

eenmaal je de nieuwe alternator in je Felicia hebt zitten nog vele veilige kilometers gewenst. Je bent weer een ervaring rijker.

Groeten
Bruno
 
laatste vraagje omtrent de dynamo
op de nieuwe dynamo zit geen condensator
kan op internet ook geen dyn. met condensator vinden
kan ik condensator gewoon overzetten naar nieuwe dynamo?
 

pansaebr

Actief lid
Jacques, is een zenerdiode met een condensator die normaal belet dat de spanning op de batterij hoger wordt dan 24V en kan je meestal overzetten van de ene naar de andere . Heb het ooit gehad met een Volvo waar de alternator defect was geraakt en dat ik bijna 120V AC op de batterij kreeg ( geurhinder in de wagen en de batterij bijna ontploft ). Veel succes met de wagen.
Groeten
Bruno
 
nog een ding
op oude dynamo komen er 2 draadjes uit de koolborstelhouder, een gaat naar links en met stekkertje ergens in (W) de ander gaat naar rechts en met een oog vast op B+ (zie foto)
De nieuwe dynamo heeft alleen linker draadje met stekker.
iemand enig idee of dat dat verder uitmaakt of moet ik koolborstel houder overzetten op risico verlies garantie?
 

Bijlagen

  • PIC_0197.JPG
    PIC_0197.JPG
    546,8 KB · Weergaven: 15
Bovenaan Onderaan