Dynamo problemen?

Dat lijkt me een goede oplossing, maar kun je wel bij het (bolletje van) de kabel?
Er zijn, weet ik uit m'n bromfietstijd, schroeftonnetjes voor op zo'n kabel.
ja, goei idee
had zo iets wel in mijn hoofd zitten, maar wist niet hoe ik zo'n soort dingetje verder dan kon bevestigen
was helemaal niet op idee gekomen om dan maar bolletje af te knippen
((moet natuurlijk niet de kabel ergens in wegschieten))
veel fietsen gerepareerd moet nog wel ergens zoiets hebben liggen
nah eh het gaat wel van kwaad naar erger met die auto van mij
 

pansaebr

Actief lid
beste,
even doorgaand op het lampje van de alternator dat brandt bij starten , de helderheid verandert deze met het toerental van de motor ?? Indien dit het geval is raad ik toch de vervanging van de alternator aan. heb dit ook proefondervindelijk mogen ervaren.
 
Beste, nee, het is aan of uit en op hobbelige trajecten knippert het. in rechtse haakse bochten of lange rechtse bochten autoweg gaat het helemaal uit. soms bij steile hellingen gaat het ook helemaal uit.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

pansaebr

Actief lid
Beste, bekijk dan eens de toestand van de steekstekkers zijn deze nog proper , spannen ze nog genoeg , is de draad nog proper in de stekker. Vernieuw ze desnoods eens zijn normaal een universeel type. Had onlangs een gelijkaardig probleem met de oldtimer achteruitrijlichten die onregelmatig werkten. Toen de steekstekers eens vernieuwd en probleem was weg.
 
welke stekkers zijn dat? er is een steekstekker van het dynamolampje en er is een steekstekker van koolbostels naar nog ergens
of bedoel je de klemmen op de accu?
 
niet de B van bob maar de D+ van Dirk !! :D
dat weet ik, maar in een van die schema's staat ook een B+, dus is mijn vraag of dat de kabel of zijn aansluitpunt, die onder een dikke dikke moer zit is, dus de kabel die van dynamo naar (denk ik) accu gaat?
Want ergens moeten er voltage en weerstanden gemeten worden op dat punt B+
die kleine stekkertjes heb ik inmiddels her- en/of onderkend.
 

pansaebr

Actief lid
Beste,

even de tekeningen bestudeerd en gekeken op de foto's het 1 en ander is uitgevoerd zou ik eerst de koolstofborstels van de spanningsregelaar bekijken.
deze is louter ter info ben niet zeker dat het de juiste versie is:
https://my-parts.nl/p493274-Spannin...MIvenq58_s5gIVVOd3Ch2bkwGLEAQYAiABEgL_DvD_BwE
trillingen van auto krijgen het dynamolampje maar aan als deze beschadigd zijn maar dan blijft het normaal branden .In dit geval vermoed ik dat 1 af beide koolstofborstels het contact verliezen met de koperen sleepringen .

Groeten
 
Dat lijkt me een goede oplossing, maar kun je wel bij het (bolletje van) de kabel?
Er zijn, weet ik uit m'n bromfietstijd, schroeftonnetjes voor op zo'n kabel.
Dat lijkt me een goede oplossing, maar kun je wel bij het (bolletje van) de kabel?
Er zijn, weet ik uit m'n bromfietstijd, schroeftonnetjes voor op zo'n kabel.
heb zo'n tonnetje er op gekregen en de kabel weer in zijn beugel gekregen, maar als ik aan de handel motorkapontgrendeling trek, trek ik de hele kabelhoudbeugel krom en schiet de kabel weer uit de beugel en de motorkap gaat niet open.
ergens zit er iets dat de motorkap ontgrendeling hindert of blokkeert
is motorkap op andere manier open te krijgen behoudens de zaag erin?

(overigens zou ik 2 tonnetjes moeten monteren, want de krachten nu op de ontgrendelingskabel worden maar ternauwernood opgevangen door 1 tonnetje)
 
update
met veel moeite in 2 etappes van moed opbouwen (zaterdag en vandaag) motorklep opgekregen. Moest wel aan onderkant motor beschermkap losschroeven om alles goed te kunnen zien.
Accupolen schoon gemaakt, maar dynamolampje blijft branden. Lampje gaat ook niet meer uit bij nemen van bochten.
Accu geeft 14volt aan zo ook de dynamo. Beide lopen ietsje terug als ik gas geef. Maar accu wordt opgeladen.
Enge nieuwe afwijking in het geheel is dat alsm ik richtingaanwijzer aanzet het brandend dynamolampje daar op reageert.
Goed, volgende fase is dit verhaal is kabel motorkapontgrendeling weer vastzetten en de dynamo demonteren en open maken en eerst zelf doormeten en dan eventueel laten reviseren.
Hierbij enkele foto's van het motorkapontgrendelingsmechanisme.
Lip, midden onder, eerste foto, moet zwarte 4kanten nok in 3-de foto wegdrukken
In mijn geval was die lip over die zwarte nok heen geschoven, terwijl die lip er eigenlijk aan de zijkant tegen aan moet zitten; zie laatste foto.
Aan de zwarte nok zit een verchroomd kleurig lip; zet er een lange schroevendraaier of stuk dun betonijzer tegen aan en sla hierop met een hamer. PIC_0121.JPG PIC_0120.JPG PIC_0119.JPG PIC_0118.JPG PIC_0117.JPG PIC_0111.JPG
 

myfirstoctavia

Forumguru
Tip: sluit een multimeter aan direct op de accupolen. (geklemd) gebruik lange meetsnoeren zodat je de multimeter binnen in de auto hebt.
-Start je auto zonder verbruikers, voltage mag tijdens starten niet onder 10.5 volt zakken
-Zodra gestart, moet de multimeter (stationair draaiend) ergens tussen de 12 - 13.5 volt (oplopend) aangeven.
-Na een kwartiertje stationair draaien moet hij stabiel (minimaal) 13.5 volt aangeven (ideaal: 14 - 14.5 volt).
-Bij IETS gasgeven dient het voltage ietsje op te lopen (van 13.5 naar 14 / 14.5 volt)
-Zet alle verbruikers aan (lampen, mistlampen, airco, achteruitverwarming, radio, enz)
-Voltage mag in dat geval niet onder de 12.5 - 13 volt zakken
Zakt het voltage en gaat je dynamolampje branden? Dan is idd óf je dynamo op z'n eind óf een kabel / kabels zitten niet goed vast.
Vergeet niet, 't is weliswaar (vrij)laag voltage, maar het amperage is extreem hoog, waardoor stroomafname (wattage) idem: hoog ligt bij alle gebruikers ingeschakeld. Dit vereist ábsoluut goede kabel en stekkerverbindingen in het hele electrische circuit, anders krijg je inderdaad (overgangs)weerstand, en dat zorgt niet alleen voor voltageval, maar ook extra warmteontwikkeling in dynamo én kabelverbindingen. In een extreem geval kán er dan een kabelverbinding doorbranden. (I've been there, en geloof me, dat wil je niet.. complete zekeringkast was bij mij compleet doorgebrand)
 
dynamolampje brandt dus al weken tijdens rijden
waardes zoals jij aangeeft worden gehaald, behalve bij volle bak alles aan dan zakt voltage terug naar 11,4 volt, maar blijft daar hangen en gaat omhoog als gas gegeven
ben nu bezig dynamo te demonteren, maar heeft geen dynamo-span-mechaniek, waarmee je de dynamo losser kan zetten; krijg meervoudige zeer brede v-snaar er niet van af
dus verder zoeken
 

pansaebr

Actief lid
Beste ,

bekijk volgend filmpje eens url:
let niet te veel op de taal maar kijk welke schroeven hij los draait. Normaal als de schroef bovenaan op de alternator los is kan je de alternator naar de motor kantelen. Dit neemt de spanning van de multiriem af en kan je deze optillen en van de alternator afkantelen. Dan kan je beter aan de schroef onderaan de alternator om deze te verwijderen en dan alle aansluitingen losnemen en kan je mits wat wiggelen met de alternator deze verwijderen. Ik heb toen mijn multiriem tegelijkertijd vernieuwd.
 
Bovenaan Onderaan