Dynamo problemen?

sinds de laatste lege accu en verwisseling accu, dit alles door de centraledeurvergrendeling die accu leeg trok (eraf gegooid), heb ik nu een probleem met de dynamo.
Het dynamowaarschuwingslampje brandt onregelmatig. Heb cdv li. portier er af gegooid na problemen met dit waarschuwingslampje.
Het gaat niet uit na starten en gaat aan tijdens rijden bij scherpe linkse bocht en gaat weer uit als daar direct een rechtse bocht iop volgt. Gaat ook uit als langer rechtuit rijdt. Gaat aan en uit bij hobbelige weg, maar reageert niet op tikken tegen dashbordmeters.
Accu laadt, ook als verlichting en ventilatie aanstaat en als ik aan gaskabel trek. 14+volt
Dynamo geeft ook 14 volt + (als ik gas geef). Loopt iets terug bij stationair, naar 12v.
Verschillende kabeltjes rondom dynamo nagekeken, maar kan niks zo 1-2-3vinden. Losgetrokken en weer op contactjes geschoven. Koolborstelhuisje losgemaakt en koolborstels aantal keren ingedrukt.
 

pansaebr

Actief lid
Beste,

vermoedelijk is de alternator aan het begeven vermoedelijk 1 van de 6 ingebouwde diodes defect, best eens kijken op een sloperij in de buurt , nieuw snel een 200 a 300€ of zit er een revisiebedrijf in de buurt voor alternators en starters dit is opmerkelijk goedkoper.
 
controleren of accupolen nog goed vastzitten.

met polen bedoel je die twee loden stompjes op de accu?
in elk geval zitten de kabels er strak op
en bekabeling aan dynamo is op het oog ook in orde
maar voor alle duidelijkheid: waarschuwingslampje dynamo brandt, niet lampje van accu
 

EdK

Forumguru
Laat je dynamo maar testen , bouw hem zelf uit en ga naar een toko als onderstaande link
https://www.robarcko.nl/nl-NL/Home/Index

Vergelijkend gehad bij vrienden hun zeilboot met een 3cil diesel motor (yanmar)
Ook uitgebouwd en laten testen bij deze firma en bleek in eerste instantie goed te zijn.
Tot ik vroeg bij welke toeren deze begon te laden ? tsja het toeren wat hij toen opgaf was het max aantal toeren wat de motor aankon.
Dus meteen deze in kunnen ruilen en met bijbetaling een andere meegenomen en ingebouwd waarna lampje weer uitging en dynamo ook weer de 3 accu's bijladen
 
Laatst bewerkt:
Vaak kun je zo'n probleem ook oplossen met een (veel) kleinere poelie op de dynamo.
Laat je dynamo maar testen , bouw hem zelf uit en ga naar een toko als onderstaande link
https://www.robarcko.nl/nl-NL/Home/Index

Vergelijkend gehad bij vrienden hun zeilboot met een 3cil diesel motor (yanmar)
Ook uitgebouwd en laten testen bij deze firma en bleek in eerste instantie goed te zijn.
Tot ik vroeg bij welke toeren deze begon te laden ? tsja het toeren wat hij toeging n opgaf was het max aantal toeren wat de motor aankon.
Dus meteen deze in kunnen ruilen en met bijbetaling een anddere meegenomen en ingebouwd waarna lampje weer uitging en dynamo ook weer de 3 accu's bijladen

Wat bedoel je met dit zinnetje?: tsja het toeren wat hij toeging n opgaf
 

EdK

Forumguru
Vaak kun je zo'n probleem ook oplossen met een (veel) kleinere poelie op de dynamo.
Tuurlijk had dan een oplossing geweest, maar bootje moest nog wat oceanen over en als de boel dan ook gedateerd is dan maak je een andere keuze ( althans de eigenaren van de boot toendertijd )
Daartegen wel de gehele draadboom vervangen, alle draadkleuren gezocht en bestel bij Conrad en daarna alles vervangen.
Zaten zoveel gesoldeerde draden in vanwege beschadigingen etc dat je ze niet op die manier een oceaan over wil laten gaan
 
ik zal de ampères eens gaan meten, dan kan in elk geval die diodes uitsluiten
dat van die poelie en maximale toerental kan ik niet helemaal volgen of plaatsen, want het waarschuwingslampje dynamo gaat op en af aan en uit en reageert op haakse bochten en hobbels in de weg. Ik zit tussen de 2000 en 3000 toeren als ik rijd. Kan even de snelweg op gaan en naar de 4000 toeren gaan.
ik kan er de andere accu in zetten om te zien of het aan de accupolen ligt, of die wel of niet vastzitten, maar als daar het probleem zou zitten, zou eerder het acculampje moeten gaan branden
ik kom hier op terug in de loop van de komende uren
bedankt een ieder zover
 
Tuurlijk had dan een oplossing geweest, maar bootje moest nog wat oceanen over en als de boel dan ook gedateerd is dan maak je een andere keuze ( althans de eigenaren van de boot toendertijd )
Daartegen wel de gehele draadboom vervangen, alle draadkleuren gezocht en bestel bij Conrad en daarna alles vervangen.
Zaten zoveel gesoldeerde draden in vanwege beschadigingen etc dat je ze niet op die manier een oceaan over wil laten gaan
dat probleem heb ik niet, de oceanen over te moeten, maar ik wil binnenkort naar Engeland en heb niet graag dat ik de auto daar moet achterlaten. Hier op het continent kan ik nog iemand vragen mijn auto te slepen naar huis. Maat UK, dan moet ik met meerdere auto's dus meerdere keren oversteken en dat kost een smak geld.
 
  • Leuk
Waarderingen: EdK
kan helaas geen ampères meten, want multimeter kan maar tot 5 A, of moet zijn dat er een instelling op het apparaat zit die ik niet ken en ik dus hoger Amps kan meten.
zoals gezegd de afgifte voltages van zowel dynamo als accu blijven boven de 14 volt, ook als ik licht en verwarming aanzet en gas geef.
polen accu zitten vast
heb de kabelboom gevolgd en die beetje heen en weer bewogen, maar geen resultaat; waarschuwingslampje dynamo blijft branden.
 
een gelukkig nieuwjaar
accu gewisseld
dynamowaarschuwingslampje blijf branden na starten
gaat alleen uit na haakse bocht, of lange rechtse bocht op snelweg of hobbelig traject en soms in lange linkse bocht.
dus zal wel een of andere radiaal kracht een rol spelen
heb er net 600 km mee gereden en nog steeds volle accu.
zal de dynamo er uit halen en aan vooronderzoek onderwerpen
een losse diode is misschien zo te vinden
kan as waarop koolborstels lopen schoonmaken
en dan maar weer verder zien
bedankt zo ver
 

Cordoba

Forumguru
Hoe heb je gecheckt of de accuklemmen goed vast zitten? Al eerder gezien dat de klemmen vast lijken te zitten, maar dat je de klem wel kon draaien op de pool (maar er niet aftrekken), en dat veroorzaakte ook problemen. Na het echt goed vastdraaien van de accuklemmen was het probleem opgelost, en nooit meer teruggekomen.
 

pansaebr

Actief lid
Ik heb nog even mijn archief van storingen van mijn felicia opgezocht , ook vocht in de zekeringkast kan de aanleiding zijn dat lampjes te pas en onpas gaan branden / knipperen.ik heb een pdf van hoe sommige kabels lopen maar het bestand is ongeveer 4MB goot moet nog even bekijken hoe ik dit kan opladen. Vocht in de zekeringkast is meestal het gevolg van een lekkage aan de vooruit rubber bekijk deze maar eens aan de passagierskant. Deze zekeringkasten durven ook al eens gevoelig zijn aan slechte contacten.
 
Hoe heb je gecheckt of de accuklemmen goed vast zitten? Al eerder gezien dat de klemmen vast lijken te zitten, maar dat je de klem wel kon draaien op de pool (maar er niet aftrekken), en dat veroorzaakte ook problemen. Na het echt goed vastdraaien van de accuklemmen was het probleem opgelost, en nooit meer teruggekomen.
helemaal geen klemmen gecontroleerd; iemand had het over de polen, duidelijk gevraagd wat ie precies bedoelde, dus de polen gecontroleerd, de loden stompjes op de accu
accuklemmen tik ik altijd aan bij verwisselen, zit wel zo vast dat de zijn te draaie;. maar nogmaals zou niet eerder het accuwaarschuwingslampje gaan branden bij slecht vastzittende accuklemmen?
 
Ik heb nog even mijn archief van storingen van mijn felicia opgezocht , ook vocht in de zekeringkast kan de aanleiding zijn dat lampjes te pas en onpas gaan branden / knipperen.ik heb een pdf van hoe sommige kabels lopen maar het bestand is ongeveer 4MB goot moet nog even bekijken hoe ik dit kan opladen. Vocht in de zekeringkast is meestal het gevolg van een lekkage aan de vooruit rubber bekijk deze maar eens aan de passagierskant. Deze zekeringkasten durven ook al eens gevoelig zijn aan slechte contacten.
niet zo zeer aan vocht in zekeringkast gedacht, wel aan loszittende zekeringen en relais, dus die allemaal aangedrukt. heb eerder idee dat daardoor de verwarming het minder is gaan doen. Zie geen vocht in zekeringenkast, zie nergens vocht ivm met voorruit. rubbers zien er goed uit.
ik heb het boek van Haynes, dus als schema daar uit komt, dan heb ik aan paginanummers voldoende.
 

Cordoba

Forumguru
Accuwaarschuwingslampje gaat niet branden bij slecht vastzittende accuklemmen, want de accu wordt wel bijgeladen, maar omdat je bij slecht vastzittende klemmen een overgangsweerstand hebt, wordt ie minder goed bijgeladen. Ik zou zeggen begin met de accuklemmen een paar slagen vaster te draaien, zodat je ze niet meer kan draaien op de polen.
 
  • Leuk
Waarderingen: EdK

EdK

Forumguru
Mocht er corrosie aanslag op de polen of klemmen zitten dan zou ik dat eerst verwijderen cq schoonmaken en dan met zuurvrije vaseline insmeren voor je ze weer monteert en goed vastdraait zodat ze niet meer kunnen draaien op de polen zoals @Cordoba al aangaf
 
handel (interieur) om motorklep open te doen is van zijn kabel los geschoten
iemand idee hoe ik nu anders de motorklep open krijg?
iemand een idee hoe ik handel en kabel weer verbonden krijg?
gat waar kabel door handel loopt is wijder geworden
kan een open geknipte revet over kabeltje schuiven en toeknijpen, zodat bolletje van kabeltje niet door handeltje kan, maar geblokkeerd wordt door revet
 
Bovenaan Onderaan