Dvx-performance (België)

EdK

Forumguru
Zeg eens Mr DVX, hoe zit dat nu eigenlijk bij jullie in België met die regelgeving. Ik meen toch te hebben begrepen dat da
getune en da gechip compleet illegaal is ?

Hoeft niet in nederland kun je dingen als verkoper gewoon legaal verkopen maar degene die het koopt is wettelijk gezien fout.
Heel leuk voorbeeld is hier met stilleto's en messen, ( en dan bedoel ik geen broodmessen) ze mogen legaal verkocht worden maar jij mag ze niet in bezit hebben.

Dus een tuner mag gewoon een wagen tunen want dit is op zich geen strafbaar feit, alleen mag jij er dus in België niet zomaar mee rijden.
Of je moet een bepaalde goedkeuring voor hebben, en die verantwoordelijkheid ligt dus bij jou als eigenaar van de wagen.

Geert DVX

Nieuw lid
wie is nu weer tuning kid? Een alias van deze fatsoensrakker Pim? Rare naam in dat geval. Ik begrijp er zo langzamerhand niet veel meer van, moet ik zeggen
Ik weet niet of Pim dezelfde persoon is als Tuningkid, maar op een belgisch forum is er een zeker tuningkid die ook zit te vitten op de illegaliteit.

Dit is een topic over DVX Performance zelf dacht ik. We hadden nu juist deze topic een beetje opgekuisd, dus laten we het zo houden he.

Rosinfield

† In Memoriam
Ok, jouw eerdere suggestie dat men dan desgewenst maar een nieuw topic terzake moet openen, lijkt me wel zo zinnig

MarcoO2

Forumguru
't Is vrij simpel. Om in Nederlandse sferen te blijven: opvoersetjes voor brommers mogen vrij verkocht worden. Degene die met een opgevoerde brommer de weg op gaat, is echter fout.

Zo is het ook hier: DVX mag straffeloos auto's tunen (gelukkig wel voor hen ;)), maar degene die met een getunede auto de weg op gaat zit blijkbaar fout.

Zo simpel is dat ;)

Nu maar weer over naar het doel van dit topic, zou ik zeggen, op deze manier geven we iemand die zich zo te zien speciaal registreert om te gaan discussieren over veronderstelde illegaliteit veel teveel eer.

PIM456

Nieuw lid
Dit is een topic over DVX Performance zelf dacht ik. We hadden nu juist deze topic een beetje opgekuisd, dus laten we het zo houden he.

Als je toch een forum opent moet je de kritiek er ook bij nemen. Wat en hoe jij tuned zal mij een zorg wezen, maar je moet geen
klanten in gevaar brengen door halve waarheden te verkondigen zijnde "dat het allemaal in orde komt" en "dat de tuner mag tunen". Dit is gevaarlijke prietpraat. Klanten willen ALLES weten, dus los van de techniek ook de wettelijke kant.
Het feit dat jij dat hier niet graag ziet verkondigd worden is alleszeggend....

PIM456

Nieuw lid
Lijkt me dat je jezelf nogal tegen spreekt. Want het is dan toch neem ik aan ineens niet meer verboden wanneer een Belg het in Nederland laat doen?

Hoezo spreek ik me tegen ? Het is inderdaad in nederland niet verboden, maar wel in België.

Dus als een belg naar een nederlands tuningbedrijf komt is er niets aan de hand volgens de nederlandse wet.
Komt een nederlander of een belg in België zijn wagen tunen is er wel een probleem omdat het niet mag en strafbaar is.

PIM456

Nieuw lid
Hoeft niet in nederland kun je dingen als verkoper gewoon legaal verkopen maar degene die het koopt is wettelijk gezien fout.
Heel leuk voorbeeld is hier met stilleto's en messen, ( en dan bedoel ik geen broodmessen) ze mogen legaal verkocht worden maar jij mag ze niet in bezit hebben.

Dus een tuner mag gewoon een wagen tunen want dit is op zich geen strafbaar feit, alleen mag jij er dus in België niet zomaar mee rijden.
Of je moet een bepaalde goedkeuring voor hebben, en die verantwoordelijkheid ligt dus bij jou als eigenaar van de wagen.

Ivm die broodmessen en stilleto's.....dat zijn produkten / goederen. Die kunnen (indien niet verboden) verkocht worden waarbij de
verkoper geen enkele aansprakelijkheid treft. Doe je er als koper iets verkeerd mee als, dan is de koper de pineut, niet de verkoper.

Chiptuning is een DIENST (uitlezen, programmeren, solderen, uitbouwen etc....) iets waar een tuner dus MEE aan helpt.
en dat is in België WEL een strafbaar feit; Dus de tuner EN de eigenaar van de wagen zijn beiden de pineut !

Geert DVX

Nieuw lid
Je hebt op alle vlakken gelijk. Wij mogen racewagens ook niet tunen.
Morgen open ik wel een shop met stilleto's.
End discution ;)

Rosinfield

† In Memoriam
zoals gezegd gaarne over deze materie verder in een nieuw topic.Hier ging het over dvx. Ik ben er ook wel klaar mee eigenlijk en naar mijn indruk zijn er meer. Maar een goede discussie is nooit weg natuurlijk, dus ga je gang zou ik zeggen.

PIM456

Nieuw lid
Hier ging het over dvx.

Inderdaad, en daarom ook het héle verhaal vertellen vooraleer een nederlandse klant in het volste vertrouwen naar zo'n belgische tuner gaat om daar zijn wagen in beslag te zien nemen of een te boete te krijgen (die 6€ administratiekosten zijn er inbegrepen)

EdK

Forumguru
@Pim456 ik krijg een sterk gevoel dat jij een eigen vete hier probeert uit te vechten !!
Alles wat ook maar als normale uitleg word gegeven en wat blijkbaar niet in je straatje geschreven wordt probeer je resoluut van tafel te vegen.
Maar goed zal wel een gevoelsmatige iets van mijn zijde wezen.

Ik weet in ieder geval genoeg mbt deze discussie

Geert DVX

Nieuw lid
Tja, elke tuner heeft al jaren last van BMW320d, Tuningkid en nu ook Pim456.
Er valt zoveel te weerleggen, maar hier begin ik niet mee. Heb geen zin om een topic te hebben met mijn naam en een record aantal pagina's ;)

Tallguy

Forumguru
Gewoon terug ontopic...het gaat hier over een tuner, niet over de regelgeving en wat wel of niet mag van de NL of BE wetgeving. Dáár is deze discussie niet voor bedoeld, dan ga je dat maar bespreken in de Stamtafel. Graag ontopic anders gaan wij het topic maar eens opschonen.

PIM456

Nieuw lid
Gewoon terug ontopic...het gaat hier over een tuner, niet over de regelgeving en wat wel of niet mag van de NL of BE wetgeving. Dáár is deze discussie niet voor bedoeld, dan ga je dat maar bespreken in de Stamtafel. Graag ontopic anders gaan wij het topic maar eens opschonen.

Dat bedoel ik, dus had ik graag wat correcte info van de tuner om problemen te vermijden. Dit is niets persoonlijks !!!
Ik raak hier precies een gevoelige snaar... er zal dus wel iets meer aan de hand zijn.
Nederlanders zijn misschien wat kritischer als de zuiderburen dus dan ook graag correcte info van deze tuner.

Geert DVX

Nieuw lid
Dat bedoel ik, dus had ik graag wat correcte info van de tuner om problemen te vermijden. Dit is niets persoonlijks !!!
Ik raak hier precies een gevoelige snaar... er zal dus wel iets meer aan de hand zijn.
Nederlanders zijn misschien wat kritischer als de zuiderburen dus dan ook graag correcte info van deze tuner.

Welke info wil je dan van ons?
Wij tuners mogen onze diensten uitvoeren en moeten onze klanten erop wijzen dat je dit moet aangeven.
Ik help je niet met het inbreken van een woning zoals jij aanhaalt.
De klant moet na een bezoek zijn verantwoordelijkheid opnemen en het is niet aan ons om op te volgen wat de klant hiermee doet.
Ik heb ergens ooit geschreven dat als ik je een mes verkoop, ik ook niet verantwoordelijk kan gesteld worden indien je er een moord mee pleegt.

Uw stelling klopt overigens niet.
In België mag je niet rijden met een aangepast motorvermogen.
Dus als je zelfs als Belgische klant naar een Nederlandse tuner gaat ben je nog steeds als klant in de fout om hiermee te rijden.
Omgekeerd ook. Een Nederlands voertuig zou volgens u wel getuned mogen worden bij een Nederlandse tuner, maar niet bij een Belgische.
Ook hier geldt de regel dat de klant verantwoordelijk is. Indien hij het nodige doet en in orde is maakt het niet uit of hij nu bij een Nederlandse of Belgische tuner gegaan is.

Je raakt hier een gevoelige snaar aangezien we al van ver vermoeden waar je naartoe wil. Een discussie om aan te halen dat tuning illegaal is. Meer uitgebreid naar wie er verantwoordelijkheid is.
Probleem is dat ik hier zoveel mag zeggen als ik wil, toch zal je met allerlei zaken je gelijk willen halen.

Dus bij deze heb je de info die je me gevraagd hebt en bij deze geef ik je al gelijk op wat je nog allemaal gaat neerpennen.

Om het je nog makkelijker te maken heb ik hieronder even 2 linken geplaatst waar je alle nodige info en gesprekken kan terugvinden.

http://www.autoforum.be/showthread.php?50049-Beste-chiptuners-anno-2011/page80

http://www.autoforum.be/showthread.php?61248-Speeltuin-Tuningkid-Is-tuning-illegaal

Dergelijke vervuiling en stijging van onnodige bladzijden door discussies wil ik in dit topic vermijden.
Dus ook hier graag een afzonderlijke topic.

mvg

EdK

Forumguru
PIM als je het dan zo goed weet allemaal waarom geef je dan al die tuners gewoon niet aan bij de politie.
Want als goed burger betaamd hoor je illigale praktijken aan te geven !

Maar zal zonde van je tijd wezen want indien het illigale praktijken waren geweest waren al de tuners al lang geleden door de politie gesloten geweest.
En hadden al de tuners nu achter de tralies gezeten en op onze kosten kost en inwoning gehad.
En hadden de illigale hardleerse tuners nu in donkere achteraf straatjes gezeten.

Dus met andere woorden, ga na 10 berichten van frustratie nu eens een nuttige bijdrage geven hier op het forum

Is dat niet een goed idee ??

Geert DVX

Nieuw lid
Dan wacht ik wel even op een arrestatiebevel.
Bij deze is het dus bevestigd dat je weer een nieuwe alias hebt aangemaakt mr BMW320D, tuningkid,...
Het spijt me enorm wat er in het verleden bij jouw tuningboer is gebeurd, maar hier kan ik niets aan doen. En ik begrijp je frustratie hierover. Wat ik vernomen heb is dat je gewoon getipt bent geweest door je tuner (welke het is weet ik zelfs niet) en je wagen in beslag werd genomen. Je zou voor minder 3 jaar vechten.

In de brief staat duidelijk dat chiptuning verboden is, en dat ze weet hebben dat bedrijven dit aanbieden.
Maar er staat niet in dat het aanbod van chiptuning verboden is. Althans mijn zeer subjectieve interpretatie.
Je kan dit ook interpreteren dat wij als tuners het niet mogen doen, maar zoals ze zelf schrijven moet de uitvoerende macht dit nagaan.
Heel simpel. Google: chiptuning en even langsgaan.
Of nog beter, even de statuten bekijken. Althans bij ons staat Motorsoftware.

Ik begrijp volledig wat je wil zeggen, maar waarom verbieden ze het ons niet als het zo bedoeld is?
Waarom aanvaarden ze al onze facturen (lees 21% BTW en inkomsten belasting en sociale lasten) waar duidelijk uit begrepen kan worden dat we motoren opvoeren?

Overigens krijgen wij de vraag van invoerder merk x om een bepaalde oplage te tunen zodat ze een GT, RS of sportversie kunnen verkopen. Natuurlijk gehomologeerd. Waar is de stelling hier dat wij dit niet mogen doen? Nogmaals een bewijs dat de eindgebruiker het nodige moet doen.

Dus graag ander topic, want blijkbaar is dit algemeen en niet alleen voor DVX ;)
.

Tallguy

Forumguru
@pim, je bent wel eigenwijs, als je die tuner wilt vermijden, dan ga je er maar niet heen ok? Ik geef aan dat er terug on topic gegaan moet worden en wat doe jij? Meteen weer door over de legaliteit cq illegaliteit van tunen (en dat notabene op mijn waarschuwing!!!).
Nu is het afgelopen hiermee, laatste waarschuwing, anders ga ik het topic dichtgooien en alle postings die niet relevant zijn (dus niet gaan over ervaringen met DVX) opschonen.
Als sr gediscussieerd moet worden of tunen wel of niet legaal is, dan doe je dat maar in de Stamtafel, maar niet hier. Dit topic wordt zo compleet onleesbaar.

Bovenaan Onderaan