Dag collega Yeti rijders, of ik moet eigenlijk zeggen DSG rijders want het is een DSG vraag. Ik heb onlangs een Yeti gekocht van 10 jaar oud met 30.000 km op de teller (aantoonbaar dus aub geen discussie starten over de km-stand). Volgens het boekje dient de DSG olie elke 60.000 km te worden ververst. Ik rij ongeveer 10.000 km per jaar dus dan wordt dat 2023. Dan is de olie 13 jaar oud....is dat niet wat veel? Is het verstandig om nu de 10 jaar oude olie te vervangen, dus vanwege de leeftijd ipv de km-stand? De bak werkt overigens prima, geen klachten dus. Bedankt voor jullie reactie! Groet Roger
Dan heb je het over een DSG-6 (want de DSG-7 hoeft niet ververst te worden. Edit, ik zag in je voorsteltopic dat het een DSG-7 is. De 6 versnellings DSG heeft 'natte koppelingsplaten', daarom moet die om de 60.000 km verse olie, de DSG-7 heeft droge platen.
Nee de DSG-7 heeft geen vul- of aftapplug voor zover ik weet, en in de onderhoudsprijzen is er nergens een prijs voor te vinden. De versnellingsbak zelf is "gevuld voor het leven". Bij de DSG-6 wordt de vloeistof (olie) waar de koppelingsplaten in draaien ververst om de 60.000km. Zoals @Canon-Eye al meldt: die van de DSG-7 zijn droog.
@Peter-036 Een DSG-7 met droge koppeling heeft zeker wel een aftap plug. Vullen gaat via ontluchtingsgat. De bak heeft geen controle plug. Je moet dus alle olie aftappen en het laatste beetje eruit zuigen. En dan 1,9 liter erin doen. Van deze bak (DSG-7 droge koppeling) hoeft de olie niet ververst te worden.
Staat er geen jaartal ook bij ? Normaal is het met een service beurt ook zo dat het 15K of 1 jaar is , of 30K en 2jaar. En DSG olie lijkt me ook niet het eeuwige leven te hebben... Maar goed, het kan nooit kwaad om de olie te vervangen, zal de DSG ook wel lekker vinden om weer eens in schone olie te draaien
We hebben het hier gewoon over een versnellingsbak; er bestaat niet zoiets als DSG-olie... Bij een DSG7 DQ200 zit er doodnormale transmissie-olie in de versnellingsbak, net als de handgeschakelde versies.
Dsg 7 van de transporter van de transporter wordt wel om de 60dkm vernieuwd maar zal een ander type zijn
Als het een DQ200 DSG-7 is, zou ik eerst ff checken of 'ie ooit de oliewissel heeft gehad i.v.m. de terugroepactie? FYI: https://www.skodaforum.nl/forum/i/terugroepactie.20882/ https://www.skodaforum.nl/forum/i/terugroepactie-dsg-7-dq200-2008-2011.20887/ En de mogelijke 24W6 actie.
Terzijde: mijn/onze Fabia heeft die oliewissel en terugroepactie NIET gekregen. (Dat ging overigens om de olie in de mechatronic, niet de olie in de bak.) Bewust omdat ik kort daarvoor bij TVS was geweest om de DSG te optimaliseren, en die oliewissel en update waren alleen echt nodig voor autos die in 'warme en vochtige klimaatomstandigheden' gebruikt worden. Hij/zij doet het nog altijd perfect!
Bij een DSG-6 draaien de koppelingsplaten in een oliebad. Daarvan is het voorschrift dit elke 60.000 te vervangen. Een DSG-7 heeft een droge koppeling en daar is dit dus niet het geval. De recall die er ooit is geweest naar aanleiding van problemen bij een warm klimaat had te maken met de olie welke in de mechatronic zit, de recall was om de synthetische olie te vervangen voor een mineraal variant. en dan zit er nog in beide type bakken een transmissieolie, dit zit dus in de tandwielkast. Hier is geen voorschrift voor. Zou een autoleven mee moeten gaan, daar kun je over discussiƫren; olie heeft niet het eeuwige leven. Ik heb het bij mijn DSG-7 begin dit jaar laten vervangen. Enige wat mij niet helder is is of de DSG-6 de koppeling in een separaat oliebad heeft of dat deze mee draait in de olie van de transmissie maar laatste lijkt mij niet eigelijk.
Vol Volgens mij dus wel, net als elke andere automatische transmissie, daarom moet hier ook een ATF olie-soort in en geen reguliere transmissieolie...
@Disaster-Master heeft die oliewissel nog iets opgeleverd? Hoe was de olie die eruit is gekomen. Het is normaal sealed for life maar kan me haast niet voostellen dat de olie nog net zo schoon is als aan het begin van het autoleven, iets zegt me dat er altijd wel enige slijtage is op de tandwielen en dus ook mss minimale staaldeeltjes in de olie?