DSG olie verversen ja of nee

Dag collega Yeti rijders, of ik moet eigenlijk zeggen DSG rijders want het is een DSG vraag.
Ik heb onlangs een Yeti gekocht van 10 jaar oud met 30.000 km op de teller (aantoonbaar dus aub geen discussie starten over de km-stand).
Volgens het boekje dient de DSG olie elke 60.000 km te worden ververst.
Ik rij ongeveer 10.000 km per jaar dus dan wordt dat 2023. Dan is de olie 13 jaar oud....is dat niet wat veel?
Is het verstandig om nu de 10 jaar oude olie te vervangen, dus vanwege de leeftijd ipv de km-stand?
De bak werkt overigens prima, geen klachten dus.

Bedankt voor jullie reactie!

Groet Roger
 

Monteurtje

Forumguru
@Peter-036 Een DSG-7 met droge koppeling heeft zeker wel een aftap plug. Vullen gaat via ontluchtingsgat. De bak heeft geen controle plug. Je moet dus alle olie aftappen en het laatste beetje eruit zuigen. En dan 1,9 liter erin doen.

Van deze bak (DSG-7 droge koppeling) hoeft de olie niet ververst te worden.
 

EdK

Forumguru
rij ongeveer 10.000 km per jaar dus dan wordt dat 2023. Dan is de olie 13 jaar oud....is dat niet wat veel?
Staat er geen jaartal ook bij ?
Normaal is het met een service beurt ook zo dat het 15K of 1 jaar is , of 30K en 2jaar.
En DSG olie lijkt me ook niet het eeuwige leven te hebben...
Maar goed, het kan nooit kwaad om de olie te vervangen, zal de DSG ook wel lekker vinden om weer eens in schone olie te draaien
 

hemi24

Forumguru
We hebben het hier gewoon over een versnellingsbak; er bestaat niet zoiets als DSG-olie...
Bij een DSG7 DQ200 zit er doodnormale transmissie-olie in de versnellingsbak, net als de handgeschakelde versies.
 
Laatst bewerkt:

Johnnyvr6

Forumguru
Dsg 7 van de transporter van de transporter wordt wel om de 60dkm vernieuwd maar zal een ander type zijn
 
Bij een DSG-6 draaien de koppelingsplaten in een oliebad. Daarvan is het voorschrift dit elke 60.000 te vervangen.
Een DSG-7 heeft een droge koppeling en daar is dit dus niet het geval.

De recall die er ooit is geweest naar aanleiding van problemen bij een warm klimaat had te maken met de olie welke in de mechatronic zit, de recall was om de synthetische olie te vervangen voor een mineraal variant.

en dan zit er nog in beide type bakken een transmissieolie, dit zit dus in de tandwielkast.
Hier is geen voorschrift voor. Zou een autoleven mee moeten gaan, daar kun je over discussiëren; olie heeft niet het eeuwige leven. Ik heb het bij mijn DSG-7 begin dit jaar laten vervangen. Enige wat mij niet helder is is of de DSG-6 de koppeling in een separaat oliebad heeft of dat deze mee draait in de olie van de transmissie maar laatste lijkt mij niet eigelijk.
 

hemi24

Forumguru
Vol
Enige wat mij niet helder is is of de DSG-6 de koppeling in een separaat oliebad heeft of dat deze mee draait in de olie van de transmissie maar laatste lijkt mij niet eigelijk.

Volgens mij dus wel, net als elke andere automatische transmissie, daarom moet hier ook een ATF olie-soort in en geen reguliere transmissieolie...
 

haassie

Forumguru
@Disaster-Master heeft die oliewissel nog iets opgeleverd? Hoe was de olie die eruit is gekomen. Het is normaal sealed for life maar kan me haast niet voostellen dat de olie nog net zo schoon is als aan het begin van het autoleven, iets zegt me dat er altijd wel enige slijtage is op de tandwielen en dus ook mss minimale staaldeeltjes in de olie?
 

hemi24

Forumguru
@Peter-036 : volgens mij komt het meerverbruik bij een reguliere automaat door het verlies wat voortkomt uit de vloeistofkoppeling, die nooit 100% krachtgesloten is...

En als je even verder zoekt op de toegepaste olie in een DSG6, kom je er snel achter dat dit een soort van ATF vloeistof is, die ook bij andere leveranciers wordt gebruikt.
Ik zal nog een keer de SSP nazoeken.
 
@Disaster-Master heeft die oliewissel nog iets opgeleverd? Hoe was de olie die eruit is gekomen. Het is normaal sealed for life maar kan me haast niet voostellen dat de olie nog net zo schoon is als aan het begin van het autoleven, iets zegt me dat er altijd wel enige slijtage is op de tandwielen en dus ook mss minimale staaldeeltjes in de olie?
Ik heb het niet kunnen zien heelaas, heb het wel gevraagd, maar ik kreeg er geen sluitend antwoord op.
Ben in januari dit jaar bij VAG-techniek in Nuenen geweest, heb ook het koelsysteem laten verversen. Beide vloeistoffen zaten er inmiddels 6 jaar in. Ik weet niet of er wel een voorschrift is voor het koelwater; maar de meeste G13’s hebben een levensduur van 5 jaar.

En over sealed for life, ja; voor de levensduur van de bak. En hoe lang gaat de bak mee? Dat kunnen (of willen) ze niet vertellen, en als je dan kijkt hoe lang er garantie op gegeven word; en dat is 4 jaar of 100.000km. Wellicht bestempelen ze dat als de levensduur?


Was destijds een dure servicebeurt; 745 euro.
LL oliewissel, remvloeistof, koelwater, bakolie en een APK keuring.
 
Laatst bewerkt:

hemi24

Forumguru
Ik zou de bakolie altijd laten verversen als je aan een nieuwe koppeling toe bent, da’s in elk geval al minder lang dan levenslang...
 
Ja bij de standaard setup met DSG ben je elke 60.000 aan een nieuwe koppeling toe. Heb er van de 1.9 diesels (Touran) van de vorige werkgever de nodige laten vervangen! (Lease)
 
Bovenaan Onderaan