DSG olie verversen ja of nee

Topic in 'Yeti' gestart door Roger1, 20-11-2020.

Tags:
  1. Peter-036

    Peter-036 Forumguru Moderator

    Nee, de DSG-6 is een (min of meer)"normale" versnellingbak. ATF wordt in "slush-box" transmissies gebruikt, die schakelen middels ventielen op oliedruk/circulatie.
    De DSG is een vorm van "gerobotiseerde" bak........de "robot/mechatronic" schakelt.
    Doordat een conventionele automaat (slushbox) voortdurend de ATF rondpompt, is het brandstofverbruik hoger.
     

  2. hemi24

    hemi24 Forumguru

    @Peter-036 : volgens mij komt het meerverbruik bij een reguliere automaat door het verlies wat voortkomt uit de vloeistofkoppeling, die nooit 100% krachtgesloten is...

    En als je even verder zoekt op de toegepaste olie in een DSG6, kom je er snel achter dat dit een soort van ATF vloeistof is, die ook bij andere leveranciers wordt gebruikt.
    Ik zal nog een keer de SSP nazoeken.
     
  3. Disaster-Master

    Disaster-Master Forumguru

    Ik heb het niet kunnen zien heelaas, heb het wel gevraagd, maar ik kreeg er geen sluitend antwoord op.
    Ben in januari dit jaar bij VAG-techniek in Nuenen geweest, heb ook het koelsysteem laten verversen. Beide vloeistoffen zaten er inmiddels 6 jaar in. Ik weet niet of er wel een voorschrift is voor het koelwater; maar de meeste G13’s hebben een levensduur van 5 jaar.

    En over sealed for life, ja; voor de levensduur van de bak. En hoe lang gaat de bak mee? Dat kunnen (of willen) ze niet vertellen, en als je dan kijkt hoe lang er garantie op gegeven word; en dat is 4 jaar of 100.000km. Wellicht bestempelen ze dat als de levensduur?


    Was destijds een dure servicebeurt; 745 euro.
    LL oliewissel, remvloeistof, koelwater, bakolie en een APK keuring.
     
    Laatst aangepast: 21-11-2020
  4. hemi24

    hemi24 Forumguru

    Ik zou de bakolie altijd laten verversen als je aan een nieuwe koppeling toe bent, da’s in elk geval al minder lang dan levenslang...
     
  5. Disaster-Master

    Disaster-Master Forumguru

    Ja bij de standaard setup met DSG ben je elke 60.000 aan een nieuwe koppeling toe. Heb er van de 1.9 diesels (Touran) van de vorige werkgever de nodige laten vervangen! (Lease)
     
  6. Desperado

    Desperado Forumguru Donateur

    60.000 km met een koppeling? Dan ben je of een waardeloze chauffeur of het is een waardeloze koppeling. :lezen:
     
  7. Disaster-Master

    Disaster-Master Forumguru

    Nee, het is de waardeloze software voor de DSG om maar aan de emmissie eisen te kunnen voldoen. Standaard trekt de DSG op met een slippende koppeling in de 2e versnelling. Hij zit héél kort in 1, en gaat dan bij 3km/u verder slippend in 2 totdat de koppeling helemaal aangrijpt. Doe dat maar eens met je handbak, dan rook je ook je platen op hoor. Bij handmatig schakelen met de DSG kun je mooi het verschil merken. Langzaam optrekken en naar het aantal toeren kijken; zul je zien dat deze blijft steken op iets boven stationair terwijl de snelheid wel omhoog gaat: slippende koppeling dus.

    wij hadden eerst 6 tourans met de 1,9 diesel, daarvan denk ik wel van 4 auto’s de koppeling laten doen. Toen daarna vernieuwd model touran, 5 stuks, met de 1,6 diesel. Ook hiervan 3 auto’s de koppeling laten doen waarvan 1 zelfs 2x; bij 60.000 en 120.000.
     
  8. Canon-Eye

    Canon-Eye Forumguru

    Je hóéft natuurlijk niet altijd met vol gas weg te scheuren...
    Als je met wat beleid op het gas stapt, dan geef je de koppeling gelegenheid om goed aan te grijpen zonder dat dit veel acceleratietijd vergt. Daarmee minimaliseer je de slipfase.
     
    Captain Hook vindt dit leuk.
  9. Disaster-Master

    Disaster-Master Forumguru

    Gebeurd bij gewoon normaal rustig rijgedrag @Canon-Eye
     
    Laatst aangepast: 25-11-2020
  10. haassie

    haassie Forumguru

    Ik ga er niet teveel worden aan vuil maken maar de mijne is met 200k bezig aan de 4e koppeling bezig...af fabriek, 60k,120k en 180k...laatste was niet versleten maar slipte vanwege slecht koppelings materiaal, zelfs met tvs sw. Heb gelukkig voor de koppelingen geen cent betaald (120/180)....heeft echt 0.0 met rijstijl te maken!.....ik heb een droge bak met het onderhoudsinterval van een natte bak LOL
     
    Disaster-Master vindt dit leuk.
  11. Disaster-Master

    Disaster-Master Forumguru

    Ja. Dus dat.
     
  12. Captain Hook

    Captain Hook Forumguru

    Ik ga d'r ook niet veel woorden aan vuil maken.
    Wel opvallend dat ik in 2 verschillende VAG-auto's, met de bewuste DQ200 DSG-7 al 2 x >100kkm probleemloos rijd.

    Opmerkelijk... :pieker:
     
    Peter-036 vindt dit leuk.
  13. haassie

    haassie Forumguru

    Maar ja Captain Hook leeft in de wereld van Peter Pan....en daar is alles mogelijk...geintje
     
    Disaster-Master vindt dit leuk.
  14. Captain Hook

    Captain Hook Forumguru

    @haassie Ik vind het een beetje rare opmerking... Als er iemand NIET in sprookjes gelooft, dan is het ondergetekende wel. :koffie:

    Ik heb nooit ontkend dat er specifieke issues zijn met de DQ200. Maar besef wel dat van de miljoenen (!) DQ200's die er al gemaakt zijn, het grootste deel gewoon funktioneert. Daarom vraag ik me iedere keer weer af, waar ligt dat toch specifiek aan dat dat slippende-koppelings probleem bij sommigen zo vaak opduikt? En dat na al die jaren het probleem klaarblijkelijk niet goed te fixen valt?

    Zo had ik voorheen een collega die kreeg het voor elkaar, om zowel bij een nieuwe (lease auto's) Ford, een VW en een BMW de koppeling te slopen. En iedereen beweerde dat hij zo'n goede chauffeur was... :D
    En tegenwoordig rijdt 'ie in een (gekochte) BMW en ook daar heeft 'ie al het nodige moeten laten doen aan het blok en de transmissie. Maar het ligt echt niet aan z'n rijstijl:arghh:, blijft 'ie volhouden...:D
     
    Peter-036 vindt dit leuk.
  15. haassie

    haassie Forumguru

    BTW er stond geintje hé...@Captain Hook.....het blijft i.d.d. een mysterie, ik ben echt gewoon een normale bestuurder, heb niet de behoefte haantje de voorste te zijn bij stoplichten, kinderen worden gauw wagenziek. Ik rijd de auto altijd netjes warm (en dus ook de koppeling)....gezien de historie met mijn bak (zelfs al voor mijn bezit bleek na aankoop) is er toch iets niet helemaal ok met de techniek. Het functioneert in de zin dat er geen storingen zijn, nooit gehad, maar het functioneerde een tijd lang niet op het vlak van naadloos schakelen en slipvrij rijgedrag binnen een versnelling. Software aanpassingen die dit zouden moeten verhelpen ten spijt.

    Die statistieken zeggen me niet zoveel om dat VAG nooit de failure rate naar buiten brengt, alleen het aantal geimplementeerde bakken(?). Maar goed ook al is het maar 1% dan zijn het er nog steeds op miljoenen bakken een flink aantal die niet goed werken. En niet iedereen binnen deze 1% is per definitie een notoire slopert he! Heb het al vaker gezegd, deze bak is gebouwd voor low torgue motoren (1.0/1.2 175~200nm) en het beeld is dat deze vaak goed werken, waar de zwaardere motoren de 1.6tdi (250nm) en 1.8tsi(250nm) en hoger beter af zouden zijn geweest met een DSG6 omdat ze op de standard specs grens opereren (zonder aanpassing). Daarnaast heeft VAG lopen rommelen met dq200 koppelingsplaten over de laatste jaren (verschillende frictiematerialen, sommige zelfs toegespitst op klimaat,koude), is niet voor niets als het slecht een klein aantal zou zijn had men dit niet gedaan. Ik heb bij 185dkm de laatste generatie ingebouwd gekregen, die het iets beter lijkt te doen overigens.

    Maar van een Superb i.c.m. de automaat/motor verwachte ik persoonlijk meer souplesse en minder problemen....misschien ten onrechte, was geen skoda gewend. Een volgende auto heeft echt geen VAG automaat met droge koppeling meer.

    Maar goed terug naar het nut van het olieverversen en toch weer teveel woorden eraan vuil gemaakt haha.
     

Deel deze pagina