DSG olie verversen ja of nee

Nee, het is de waardeloze software voor de DSG om maar aan de emmissie eisen te kunnen voldoen. Standaard trekt de DSG op met een slippende koppeling in de 2e versnelling. Hij zit héél kort in 1, en gaat dan bij 3km/u verder slippend in 2 totdat de koppeling helemaal aangrijpt. Doe dat maar eens met je handbak, dan rook je ook je platen op hoor. Bij handmatig schakelen met de DSG kun je mooi het verschil merken. Langzaam optrekken en naar het aantal toeren kijken; zul je zien dat deze blijft steken op iets boven stationair terwijl de snelheid wel omhoog gaat: slippende koppeling dus.

wij hadden eerst 6 tourans met de 1,9 diesel, daarvan denk ik wel van 4 auto’s de koppeling laten doen. Toen daarna vernieuwd model touran, 5 stuks, met de 1,6 diesel. Ook hiervan 3 auto’s de koppeling laten doen waarvan 1 zelfs 2x; bij 60.000 en 120.000.
 

Canon-Eye

Forumguru
Hij zit héél kort in 1, en gaat dan bij 3km/u verder slippend in 2
Je hóéft natuurlijk niet altijd met vol gas weg te scheuren...
Als je met wat beleid op het gas stapt, dan geef je de koppeling gelegenheid om goed aan te grijpen zonder dat dit veel acceleratietijd vergt. Daarmee minimaliseer je de slipfase.
 

haassie

Forumguru
Ik ga er niet teveel worden aan vuil maken maar de mijne is met 200k bezig aan de 4e koppeling bezig...af fabriek, 60k,120k en 180k...laatste was niet versleten maar slipte vanwege slecht koppelings materiaal, zelfs met tvs sw. Heb gelukkig voor de koppelingen geen cent betaald (120/180)....heeft echt 0.0 met rijstijl te maken!.....ik heb een droge bak met het onderhoudsinterval van een natte bak LOL
 

Captain Hook

Forumguru
Ik ga d'r ook niet veel woorden aan vuil maken.
Wel opvallend dat ik in 2 verschillende VAG-auto's, met de bewuste DQ200 DSG-7 al 2 x >100kkm probleemloos rijd.

Opmerkelijk... :pieker:
 

Captain Hook

Forumguru
@haassie Ik vind het een beetje rare opmerking... Als er iemand NIET in sprookjes gelooft, dan is het ondergetekende wel. :koffie:

Ik heb nooit ontkend dat er specifieke issues zijn met de DQ200. Maar besef wel dat van de miljoenen (!) DQ200's die er al gemaakt zijn, het grootste deel gewoon funktioneert. Daarom vraag ik me iedere keer weer af, waar ligt dat toch specifiek aan dat dat slippende-koppelings probleem bij sommigen zo vaak opduikt? En dat na al die jaren het probleem klaarblijkelijk niet goed te fixen valt?

Zo had ik voorheen een collega die kreeg het voor elkaar, om zowel bij een nieuwe (lease auto's) Ford, een VW en een BMW de koppeling te slopen. En iedereen beweerde dat hij zo'n goede chauffeur was... :D
En tegenwoordig rijdt 'ie in een (gekochte) BMW en ook daar heeft 'ie al het nodige moeten laten doen aan het blok en de transmissie. Maar het ligt echt niet aan z'n rijstijl:arghh:, blijft 'ie volhouden...:D
 

haassie

Forumguru
BTW er stond geintje hé...@Captain Hook.....het blijft i.d.d. een mysterie, ik ben echt gewoon een normale bestuurder, heb niet de behoefte haantje de voorste te zijn bij stoplichten, kinderen worden gauw wagenziek. Ik rijd de auto altijd netjes warm (en dus ook de koppeling)....gezien de historie met mijn bak (zelfs al voor mijn bezit bleek na aankoop) is er toch iets niet helemaal ok met de techniek. Het functioneert in de zin dat er geen storingen zijn, nooit gehad, maar het functioneerde een tijd lang niet op het vlak van naadloos schakelen en slipvrij rijgedrag binnen een versnelling. Software aanpassingen die dit zouden moeten verhelpen ten spijt.

Die statistieken zeggen me niet zoveel om dat VAG nooit de failure rate naar buiten brengt, alleen het aantal geimplementeerde bakken(?). Maar goed ook al is het maar 1% dan zijn het er nog steeds op miljoenen bakken een flink aantal die niet goed werken. En niet iedereen binnen deze 1% is per definitie een notoire slopert he! Heb het al vaker gezegd, deze bak is gebouwd voor low torgue motoren (1.0/1.2 175~200nm) en het beeld is dat deze vaak goed werken, waar de zwaardere motoren de 1.6tdi (250nm) en 1.8tsi(250nm) en hoger beter af zouden zijn geweest met een DSG6 omdat ze op de standard specs grens opereren (zonder aanpassing). Daarnaast heeft VAG lopen rommelen met dq200 koppelingsplaten over de laatste jaren (verschillende frictiematerialen, sommige zelfs toegespitst op klimaat,koude), is niet voor niets als het slecht een klein aantal zou zijn had men dit niet gedaan. Ik heb bij 185dkm de laatste generatie ingebouwd gekregen, die het iets beter lijkt te doen overigens.

Maar van een Superb i.c.m. de automaat/motor verwachte ik persoonlijk meer souplesse en minder problemen....misschien ten onrechte, was geen skoda gewend. Een volgende auto heeft echt geen VAG automaat met droge koppeling meer.

Maar goed terug naar het nut van het olieverversen en toch weer teveel woorden eraan vuil gemaakt haha.
 
Ik heb een Roomster uit 2006 met een 1.6 motor en een DSG-6 bak, Ik heb een rustige rijstijl trouwens. inmiddels heeft hij 180dkm weg zonder bakolie verversing. Het enige wat ik wel eens heb dat tussen het schakelen van 3 naar 4 het toerental even omhoog schiet, het blijft ook wel eens weken weg en dan weer 3x per week. zou het met verversen over zijn, of kan het ook de koppeling zijn?
 
Hoe kan ik weten of het een DSG 6 is? hij heeft 6 versnellingen en schakelt heel vloeiend t.o.v. de conventionele automaten, op de pook staat niets, ik kan ook handmatig schakelen met de pook naar rechts, mij is verteld dat het DSG is.
 
Laatst bewerkt:

Bakkertje

Forumguru
uit het boekje van een GTE:
upload_2021-2-15_9-49-14.png

Dat is overigens een 6 traps DSG. Olie wissel iedere 60 dkm is essentieel bij de DSG-6
 
Bedankt voor de reacties, ik ga de bak wel laten spoelen/verversen, weet iemand hier een goed adres voor? ik zit in het midden van zuid-holland
 
Bovenaan Onderaan