DSG Launch control

Linker voet op de rem??! Ideaal toch he, zo'n automaat dan!
winkie.gif
Moet toch echt wel lukken met een DSG bak....snel optrekken.
 
als je gewoon je linker voet op de rem houdt en je rechter voet op het gaspedaal, zullen er maar weinig zijn die sneller bij het stoplicht weg zijn.
als je alles netjes met je rechter voet doet, duurt het inderdaad wat langer. Gewoon proberen zou ik zeggen, je zult zien dat je veel sneller bent.
 

SkodaMan

Actief lid
</font><blockquote><font class="small">Citaat: TDIDSG</font><hr />
Het wisselen van pedaal kost tijd.
Bij de handbak trap je de koppeling in en andere voet geeft gas.

[/ QUOTE ]

Ik ben het eens met de vorige schrijvers. Als ik eens echt vlot wil optrekken bij bijvoorbeeld een verkeerslicht dat zet ik mijn linker voet op de rem en de rechter op het gaspedaal. Net als bij een handgeschakeldebak ben je snel weg zonder pedaalwissel.

Het resultaat: Launch Control ala SkodaMan
grin.gif
.
 

maf

Lid
Aangezien de laatste post dateert van 2006, zijn er inmiddels wat wijzigingen in motoren en DSG-programmatuur geweest. Kan iemand nu zeggen of het principe van launch control bij DSG mogelijk is?
 

Ronnie

Forumguru
Lijkt me niet als je de werking van een DSG bak bekijkt:
Er zijn 2 electr. koppelingen actief, de eerste in de gekozen versnelling, de tweede staat dan "standby" in de tweede versnelling enz. Dus als je iets gas geeft zal de eerste koppeling van de comp. het signaal krijgen om aan te grijpen.
 

Rallye

Forumguru
Aangezien de laatste post dateert van 2006, zijn er inmiddels wat wijzigingen in motoren en DSG-programmatuur geweest. Kan iemand nu zeggen of het principe van launch control bij DSG mogelijk is?

Het principe wel. Maar of VAG de keuze gemaakt heeft het ook in een Skoda in te bouwen is de vraag. In de Golf GTI gaat het dus wel; in de meeste Skoda (diesels) niet. Gaat het wel in een RS met DSG? Wie kan het proberen? Heeft één van de leden een benzine-RS met DSG?

YouTube - How To Use Launch Control For The DSG Transmission
 

maf

Lid
zeker na de facelift zijn er meer modellen met de DSG leverbaar (1.4, 1.8 en 2.0 benzine) en volgens mij alle diesels. De 7-traps is natuurlijk nieuw, misschien dat er daardoor wel de mogelijkheid voor LC bestaat?
 

maf

Lid
Lijkt me inderdaad wel eens leuk om te proberen, ook al is het niet goed voor de bak...
boys will be boys!!
 

LenK

Forumguru
Voor de echte fun moet je toch iets meer hebben dan een Octavia.
Bijvoorbeeld de BMW M5 heeft ook launchcontrol. Dan praat je ergens over.
 

maf

Lid
Das waar. Alleen reikt de portemonnee niet zo ver... los van het feit dat ik niet zo'n fan ben van BMW. Maar ook op een Octavia kan het een geinig snufje zijn!
 

maf

Lid
Niet vaak, maar af en toe voor de fun... Als het een farieksoptie zou zijn, had ik het zeker niet genomen! Maar als het erop blijkt te zitten, waarom niet?
 

___JC___

Forumguru
Ik laat me ook nog weleens verleiden tot een stoplichtsprintje hoor. Is toch lachen af en toe. Dan is launch control er handig lijkt me.
 

MarcoO2

Forumguru
Een sprintje op z'n tijd blijft leuk, zeker als je zo'n "petje" naast je hebt staan die denkt dat hij die saaie burgerbak er even uit zal trekken. Dan is het leuk om te zien hoe beteuterd ze kunnen kijken als je in no time weg bent bij dat stoplicht... en voor dat soort fun-gevallen is LC wel een leuke gimmick.
 

maf

Lid
Precies, is ook het enige waar je een LC kunt gebruiken. En af en toe staat er een petmans naast je en dan spelen de hormonen weer op..
 
Bovenaan Onderaan