DSG Launch control

VEEJAY

Forumguru
Doe er je voordeel mee...

[video=youtube;gmMNRQ1GJ3o]http://www.youtube.com/watch?v=gmMNRQ1GJ3o"]http://www.youtube.com/watch?v=gmMNRQ1GJ3o[/video]
 

RSTDI

Actief lid
Werkt in de Skoda niet. Alleen de eerste Touran's 1,9 TDI DSG hadden dit zonder dat de meeste het wisten.
 
Hmmm... Ik had het filmpje doorgestuurd aan een collega van mij en die heeft het uitgeprobeerd met zijn O2 1.9 TDI met chip. Hij vertelde dat het wel werkt, maar dat het toerental op 1500 komt te staan. Naar ons idee eigenlijk te laag. Ik zou iets van 2500 verwachten.
 

higgy

Forumguru
O.k., voor de nono zoals ik: leg nou eens uit WAT ie doet en WAT de truc is?
Ik ken alleen de launchcontrol op de BMW M5.
 

VEEJAY

Forumguru
hetzelfde als bmw heeft volgens mij...

Ik hoor gisteren dat de 1.9tdi dsg het NIET heeft..

Wie o wie weet het antwoord.
 

Pim

Lid
Naar mijn weten hebben alleen benzine DSGs de launchcontrol:
Golf GTI, TT 3.2, A3 2.0T / 3.2.

schakel ESP uit, zet handle is S
zet linker voet op de rem, geef met rechter plank gas.
Toerental stijgt naar ong 3000 toeren (begrenst)
Laat rem los, DSG grijpt onmiddelijk in, toerenbegrenzing wordt losgelaten, auto gaat er als een dolle van door.

Zie hier ook de reden waarom een Golf GTI met DSG 0.3 sec sneller accelereert dan de handbak, en mijn Oct 2.0 TDI DSG niet.
 

higgy

Forumguru
Ha Heb vandaag stomtoevallig een Audi A4 Avant 2.0 FSI automaat onder m'n reet, dus DAT gaan we straks proberen.
Wat is die auto snel overigens, in de S-stand gromt ie zelfs.
 

SkodaMan

Actief lid
</font><blockquote><font class="small">Citaat: higgy</font><hr />

Ha Heb vandaag stomtoevallig een Audi A4 Avant 2.0 FSI automaat onder m'n reet, dus DAT gaan we straks proberen.
Wat is die auto snel overigens, in de S-stand gromt ie zelfs.

[/ QUOTE ]

Ik ben benieuwd. Ik heb een Octavia 2 met automaat en 2.0 FSI en zou ook wel eens willen weten wat er gebeurd als je met de voet op de rem volgas geeft in de sportstand.
 

Pim

Lid
Helaas, nog de A4 nog de Octavia 2.0FSI hebben DSG, maar een conventionele automaat (Oct) of een Multitronic (A4)
 

SkodaMan

Actief lid
</font><blockquote><font class="small">Citaat: Pim</font><hr />

Helaas, nog de A4 nog de Octavia 2.0FSI hebben DSG, maar een conventionele automaat (Oct) of een Multitronic (A4)

[/ QUOTE ]

Van de O2 weet ik dat zeker (heb ik zelf) maar van de Audi wist ik het niet zeker. Ik blijf echter benieuwd wat er gebeurd als je met de voet op de rem vol gas geeft in de S stand. DSG of traditionele automaat met hydraulische koppelomvormer om het even.
 

Pim

Lid
Voor het inschakelen van de launch control moet ook ESP uitgeschakeld worden.

Met de gewone automaat trek je of de boel kapot, of de motor slaat af, of (met ESP ingeschakeld) het vermogen wordt electronisch naar nul gebracht (en slaat uiteindelijk alsnog af)
 

Wullum

Actief lid
Geprobeerd, werd een genante vertoning bij het stoplicht, hij sloeg af
blush.gif


Best moeilijk, je rem gedoseerd bedienen met je linkervoet, dat lukte vroeger met een koppeling beter.
 

LenK

Forumguru
</font><blockquote><font class="small">Citaat: Wullum</font><hr />

bij het stoplicht, hij sloeg af

[/ QUOTE ]
Kan een DSG afslaan dan bij het optrekken????
Gebeurt dat vaker?
 

RSTDI

Actief lid
Ja als je namelijk hetgeen uitvoert wat @pim zegt slaat de motor af, of je gaat normaal weg.
Want waneer je met je linker voet op de rem zet en met je rechter volgas geeft loopt eerst het toerental op om vervolgens terug te zakken tot stationair, als je nu probeert weg te rijden slaat hij af.
Mijn mening van een jaar rijden met een DSG, je bent altijd tweede met een wedstrijdje bij de stoplichten. Alleen als de andere met de handbak overschakelt ben je er meestal aan voorbij. Ik heb gemerkt dat ondanks de chip van JD het afleg tegen een normale 140 pk bij optrekken, alleen op de snelweg bij tussen acceleratie ben ik veel sneller.
 

VEEJAY

Forumguru
</font><blockquote><font class="small">Citaat: TDIDSG</font><hr />

Ik heb gemerkt dat ondanks de chip van JD het afleg tegen een normale 140 pk bij optrekken, alleen op de snelweg bij tussen acceleratie ben ik veel sneller.

[/ QUOTE ]

Dit snap ik niet, hoezo niet bij optrekken?
 

RSTDI

Actief lid
Net zo als ik het zeg, bij het optrekken moet je van de rem naar het gas.
Omdat bij het los laten van de rem de DSG kruipt.
Het wisselen van pedaal kost tijd.
Bij de handbak trap je de koppeling in en andere voet geeft gas.
 

VEEJAY

Forumguru
dus de +35 peekaas en dsg supersnel schakelen maken de 0-100 tegen een 140pk handbak niet goed? Vreemd, volgens mijn collega gaat hij er als een gek van door met net geen piepende banden. Ik dacht dus dat de reactiesnelheid van DSG launch control juist snel was.
 
Bovenaan Onderaan