DSG in manual mode

Rosinfield

† In Memoriam
In S vind ik de DSG onnodig lang doortrekken. Niet iets om relaxed dagelijks mee te rijden wat mij betreft
 
Ik lees altijd met enige verbazing dat mensen de schakelmomenten van de dsg niet goed vinden. De dsg “luistert” naar je rechtervoet. Ik kan daarmee (bijna) perfect de bak laten schakelen zoals ik dat wil. Je hebt een pedaal minder en een stukje electronica extra; daarmee is het mogelijk om de bak te laten doen wat jij wilt door simpelweg met het gaspedaal te “spelen”. Ik zeg niet dat een software-mod nutteloos is, maar je koopt daarmee m.i. een stukje gemak wat je ook zelf kunt regelen.
 

HarrieSkoda

Forumguru
@MaxiDot ik snap wat je bedoelt, maar ik merk uit je reactie dat je nog niet met een aangepaste versnellingsbak hebt mogen testen :D.

Niet lullig bedoeld, maar dat verschil voel/merk je echt wel!

@Spector waar heb je die extenders vandaan? En blijven die een beetje zitten?
 
@HarrieSkoda klopt helemaal, en de eerlijkheid gebied mij te zeggen dat ik ook in het verleden “het brein” van een oude Amerikaanse automaat heb aangepast om de bak later te laten opschakelen en ook dat ik een aangepaste chip heb geplaatst in een Corvette met hetzelfde doel. Dus....ja, het verschil zal er best wel zijn. Ik zeg alleen dat ik tevreden ben met de dsg zoals die uit de fabriek komt omdat die doet wat ik wil (binnen zekere grenzen).
 

Rosinfield

† In Memoriam
Het één sluit het ander niet uit. Uiteraard kun je met je rechtervoet het schakelgedrag beinvloeden. Dat neemt echter niet weg dat wanneer je normaal rijdend en normaal gas doserend versnelt, zoals je dat doorgaans doet, de DSG wel degelijk erg snel opschakelt in D (en onnodig lang doortrekt in S). Zoals ook @HarrieSkoda aangeeft, merk je echt wel dat het een stuk prettiger rijdt met aangepaste schakelmomenten. Scheelt overigens niet heel erg veel, maar net genoeg om het wat prettiger en soepeler te laten rijden
 

Canon-Eye

Forumguru
In S vind ik de DSG onnodig lang doortrekken. Niet iets om relaxed dagelijks mee te rijden wat mij betreft
Tsja, dat is bij de mijne nou juist niet het geval. Deze schakelt in S door op momenten dat ik het zelf ook zou doen. En dat meestal niet eens doordat ik met het gaspedaal speel, simpelweg omdat ik soms hele stukken dat gaspedaal niet eens aanraak...
Want ik heb meestal de cruisecontrol aanstaan en als ik snelheid heb verminderd voor een bocht trek ik ongeveer halverwege die bocht aan het CC-hendeltje ("Resume") en de CC doet de rest. Vlot, maar zeker niet gejaagd - het lijkt er zelfs op dat hij pas echt gas gaat geven als de stuurhoeksensor aangeeft dat hij al bijna weer rechtuit rijdt. Kortom: alsof ik het zelf doe...
Dus ik ga daar verder echt niet voor €499 aan laten knutselen.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Het lange doortrekken in S wat ik bedoel is wanneer je flink het gaspedaal intrapt. Dan trekt hij te lang door in de toeren naar mijn zin. Uiteraard, wanneer je rustig rijdt en helemaal op CC, dan maakt het niet zoveel uit.
 

EdK

Forumguru
Heerlijk hoe jullie allen jullie eigen standpunt verdedigen !!
Ik ben al tot de conclusie gekomen als ik de verschillende meningen hier lees dat het een PUUR persoonlijk iets is..

En nogmaals, wat ben ik toch blij met een simpel handbakje.....:pieker::D
 
tsja het is gewoon tegen mijn intuitie, dus effe doortrekken in manual zal er niet van komen. Spijtig, maar nutteloos dus.
Trouwens, ik vermoed dat die + en - niet mechanisch met de bak verbonden zijn, puur elektronica. In theorie, zou je dan de functie kunnen omkeren in de boordcomputer, niet ?
 

Canon-Eye

Forumguru
Het lange doortrekken in S wat ik bedoel is wanneer je flink het gaspedaal intrapt.
Maar da's nou net de grap: als je op het moment dat jij vindt dat er geschakeld moet worden de gasvoet "een half haartje" lift, dan wordt er ook geschakeld. Dat vind ik dan weer leuker én makkelijker dan handmatig opschakelen en ook leuker dan blind het pedaal vloeren - met die voet heb je feitelijk alles onder controle...
 

Captain Hook

Forumguru
Blijkt toch maar weer eens wat de fysieke beperkingen zijn van een brandstofmotor met z'n 'bekrompen' toeren/vermogen/koppel afgifte.

Heerlijk; zo'n elektromotor die gewoon vanaf 0 tot z'n maximum toerental in één keer doorjast. :cool:
 

Rosinfield

† In Memoriam
Maar da's nou net de grap: als je op het moment dat jij vindt dat er geschakeld moet worden de gasvoet "een half haartje" lift, dan wordt er ook geschakeld. Dat vind ik dan weer leuker én makkelijker dan handmatig opschakelen en ook leuker dan blind het pedaal vloeren - met die voet heb je feitelijk alles onder controle...

De (mijn) grap is dat ik dat af en toe juist wil, tot de plank vloeren, bv op een lege oprit. En dan gaat hij echt veel langer door dan ik zelf zou doen, tot bijna in het rood. De aanpassing doe ik overigens vooral voor de D stand, dat de S dan vervolgens ook prettiger werkt, is mooi meegenomen. Maar uiteraard is het aan een ieder wat hij/zij prettig/acceptabel vindt.
 

EdK

Forumguru
De (mijn) grap is dat ik dat af en toe juist wil, tot de plank vloeren, bv op een lege oprit.
AAaahhhhhhh vandaar dat jouw garage een carport is geworden, je hebt die hele achterwand er uit gejast !!!!
Is dat al gebeurt met Henkie ??? :deuk::deuk:
 

Rosinfield

† In Memoriam
Nooit een garage gehad. Zo'n oprit dus:
a8c7055c146e7f510b43259a218b2fc2.jpg
 
Bovenaan Onderaan