DSG in manual mode

Topic in 'Car audio, video, navigatie en andere gadgets.' gestart door geertn444, 09-07-2019.

  1. geertn444

    geertn444 Lid

    Voor de eerste keer rij ik met een DSG. Bevalt goed in automatisch mode,

    maar welke oen heeft in manual mode bij VW beslist dat opschakelen naar vóór duwen is in plaats van naar achter trekken ? (zie tekening)Die plus en min moeten omgekeerd. Wat een teleurstelling was me dat !!
    Blijkbaar is dit in gans de VW groep zo. Dit is zo "not simply clever" van Skoda/VW


    2019-07-09 23_55_58-dsg vw skoda automatic transmission - Google zoeken.png
     

  2. Okki

    Okki Forumguru Donateur

    Op zich ook niet onlogisch

    Versnelling verder (vooruit) naar voren
    Versnelling terug naar achter

    Kan je hele discussies over houden
    Net zoals openen en sluiten via de afstandsbediening

    Mijn vrouw heeft een Fiat, en daarbij is openen de bovenste knop, want (zegt ze) je doet hem eerst open en daarna (onderste knop) dicht. Ook dat is bij VAG net anders.

    Haar automaat schakelt overigens manueel wel terug met naar voren duwen en op met naar achteren.

    Ik schakel in beide auto's soms manueel en heb geen last van de 2 verschillende systemen.
     
    Corné de Kluijver vindt dit leuk.
  3. Japanese Power

    Japanese Power Forumguru Donateur

    Zie het probleem niet, ben je vrij snel aan gewend. Maar wie is hier nu een oen? Ik vind de topictitel wel een beetje een teleurstelling, of beter gezegd: not simply clever ;)
     
    Cordoba, Spector, Okki en 2 anderen vinden dit leuk.
  4. hemi24

    hemi24 Forumguru

    Zeker vergeten om flippers aan het stuur mee te bestellen...

    :fool:
     
    Corné de Kluijver en Japanese Power vinden dit leuk.
  5. Canon-Eye

    Canon-Eye Forumguru

    Flippers? Wacht maar tot er iemand gaat zeuren over links op / rechts terug v.v. ... ;)
     
  6. Rosinfield

    Rosinfield Forumguru Donateur

    Er zit op zich geen enkele logica in; op zich heel simpel te onthouden via een ezelsbruggetje (op = vooruit, terug = achteruit). En zoals gezegd, dat went snel genoeg. Overigens moet ik zeggen dat ik de manual mode zelden of nooit gebruik, bezig aan mijn 4e auto met DSG. Wel zinvol op het circuit of als je een caravan oid trekt in de bergen.
    Ben je niet tevreden over de schakelmomenten van de DSG, dan is een veel betere oplossing die aan te laten passen.
     
  7. Peter-036

    Peter-036 Forumguru Moderator

    Er zit wel degelijk een (uit de autosport komende) filosofie achter: als je erg snel optrekt zou je ongewild vaker aan de pook kunnen trekken, waardoor je sneller en misschien meer doorschakelt dan je wel wilt.
    Voor terugschakelen is dit nog belangrijker: als je remmend terugschakelt zou je het pookje enkele malen vooruit kunnen duwen waardoor je teveel versnellingen teruggaat en de motor over z'n toeren jaagt.
    Nu is het onder die omstandigheden 'beveiligd' tegen onbewuste 'missers'.
     
    Cordoba en Rosinfield vinden dit leuk.
  8. Rosinfield

    Rosinfield Forumguru Donateur

    O, nou kijk eens aan, dus toch een rationale. Maar op zich zie ik niet waarom je het één storender zou vinden dan het ander. Zolang het maar altijd hetzelfde is. Dus dat het niet bij je volgende auto ineens andersom moet.
     
    Peter-036 vindt dit leuk.
  9. Rofffel

    Rofffel Forumguru Donateur

    Precies dat wat @Peter-036 zegt maar dan dus omgekeerd haha.
    Vanuit de autosport schakelt een sequentiele bak ook:
    Naar je toe is opschakelen
    Van je af is terugschakelen

    Dit is overigens veeel logischer dan wat VAG nu heeft besloten. Je wordt bij acceleren namelijk naar achter geduwd waardoor deze beweging (opschakelen) logisch is en vice versa.

    De nadelige effecten die voort kunnen komen uit bovenstaande logica worden tegenwoordig toch al overruled door de electronica.

    Ik rijd geregeld in een BMW 330D met 300+ pk en kan je zeggen dat dat VEEL beter rijd.
     
    Laatst aangepast: 10-07-2019
    geertn444, Henrik en dirkie996 vinden dit leuk.
  10. kylimo

    kylimo Actief lid

    Wat Roffel zegt is in de autosport een must. Een aantal keren in een rally auto mogen rijden en als je dan vol remmend, hangend in je gordel het pookje naar achteren moet bewegen om terug te schakelen, dan is dat eigenlijk niet te doen. Echter in mijn DSG auto's die ik heb/heb gehad geen enkel probleem. Ook niet als ik door de Ardennen flink aan het doorrijden ben en "handmatig" schakel.

    Groeten Boy
     
  11. Rosinfield

    Rosinfield Forumguru Donateur

    Nee, normaal gesproken moet zoiets ook geen probleem zijn. Hangt denk ik ook wel af van wat voor type persoon je bent. Mensen verschillen op een aantal persoonlijkheidsdimensies. Eén daarvan is flexibiliteit vs rigiditeit. Dan kan het zijn dat je moeite hebt met een handeling die tegen je gevoel ingaat, terwijl anderen desondanks er geen enkele moeite mee hebben. Die laatsten denken gewoon ok, zo moet het. Ik zou anders verwachten, maar geen enkel probleem verder.
     
    steege2 vindt dit leuk.
  12. dirkie996

    dirkie996 Forumguru

    @Rofffel : heel juist. Hetgeen @Peter-036 zegt is net het omgekeerde in competitiewagens.
     
  13. EdK

    EdK Forumguru

    Tsja en om die teleurstelling tegen te gaan kies ik telkens bij een nieuwe Skoda voor de Handbak...
    Maar toen kocht ik een keer de Yeti , had er een oen van Skoda een 6 bak ingezet....hoe simply kun je nu zijn...
    Dus toen ik die weer ging inruilen na 6 a 7 jaar heb ik wel gezegd tegen de dealer geen DSG en geen 6 bak !
    Dus tsja sindsdien rij ik weer een Fabia.....:deuk::deuk:
     
    Rofffel en Japanese Power vinden dit leuk.
  14. Spector

    Spector Forumguru

    Flippers :cheer::yeehaa: IMG_1409.JPG
     
  15. dirkie996

    dirkie996 Forumguru

    @Spector Flipper(s), waar is de tijd...:D

    268x0w.jpg
     
    Spector, hemi24 en Rosinfield vinden dit leuk.
  16. Rosinfield

    Rosinfield Forumguru Donateur

    Hoor nu meteen weer dat liedje
     
    boontjeRS en dirkie996 vinden dit leuk.
  17. Bakkertje

    Bakkertje Forumguru

    Het verbaasde mij inderdaad ook dat het voor je gevoel verkeerd om zit.
    Maar zoals @Rosinfield ook al schrijft ik gebruik het eigenlijk nooit (net als de sportstand trouwens).

    Bij het rijden met de caravan lijkt de bak ook rekening te houden met het extra gewicht dus ook dan geen behoefte aan manueel te schakelen.

    (inmiddels alweer 10000 km verder met de Touran 1.5 TSI met DSG-7)
     
    Rosinfield vindt dit leuk.
  18. Smeeuwis

    Smeeuwis Forumguru Donateur

    Ik vind het ook niet superhandig gekozen, persoonlijk vind ik andersom net handiger. Maar in de praktijk heb ik de manuele stand nog geen één keer gebruikt of het gevoel gehad deze nodig te hebben. Ben dus ook blij om geen geld aan flippers te hebben besteed want voor mij zijn die dus compleet nutteloos.
     
  19. Canon-Eye

    Canon-Eye Forumguru

    Tot nu toe de manuele stand alleen maar gebruikt om op campings (en soms in een file) de auto in kruipstand (1e) te houden omdat hij in D of S ook op stationair toerental toch naar 2 schakelt en dan net een haartje te snel rijdt.
     
  20. Smeeuwis

    Smeeuwis Forumguru Donateur

    Off-topic:

    Snap ik, dat herken ik ook wel. Bij mij regelt de ACC dat af. Zou je nog kunnen laten aanpassen zoals @Rosinfield hierboven benoemde. Ik heb de gasrespons naar lineair laten zetten laatst en dat helpt al enorm, auto blijft net iets langer in 1, zowel in D als in S. De S gebruik ik al niet eens meer omdat de bak nu al alerter is in D. DIe reageert duidelijk anders met de andere gasrespons instelling.

    On-topic:

    net als de flippers links-rechts op-af, of naar voren-naar achteren: het is allemaal erg subjectief, namelijk hoe ervaar jij het als berijder...
     

Deel deze pagina