Driving Modus

GertD

Actief lid
Wanneer je de wagen start drukt deze 3 keer op de mode knop en zo staat deze altijd in individual. Je moet zelf niet meer fysiek op de knop drukken. Wil je toch nog een andere mode achteraf kan je gewoon drukken en schakelt deze ook verder.

@Okki Dat computertje gaat er voor zorgen dat het systeem automatisch de rijmodus individual (waaronder weer een paar persoonlijke instellingen hangen) kiest. Ik vind de "normaal" mode niet zo prettig en daar start ie altijd in. Ik ben zeer van de "één keer ingesteld, altijd gebruiken".

Wanneer je de wagen start drukt deze 3 keer op de mode knop en zo staat deze altijd in individual. Je moet zelf niet meer fysiek op de knop drukken. Wil je toch nog een andere mode achteraf kan je gewoon drukken en schakelt deze ook verder.
Heb je de knop uitbedraad naar de arduino met een relais ertussen.
Of haak je aan op de canbus van de auto?

GertD

Actief lid
@Boost_Loading Er komen 2 draden uit de arduino die parallel over de schakelaar worden gezet.
De schakelaar legt eigenlijk gewoon een signaal draad van het regelapparaat aan massa. Hier vloeit dus sowiezo een zeer (verwaarloosbare) kleine stroom.
De arduino werkt letterlijk maar 10 seconden ofzo en valt dan in slaap totdat de spanning eraf en terug erop gaat.

Het is juist een maand in bedrijf en ik heb nog geen enkele keer gehad dat het gemist heeft. Ook niet wanneer je de wagen stillegt en blijft zitten. Als je daarna terug start gaat deze terug mooi naar individual mode.

nisuthai

Forumguru
GertD, kan je mij een aansluitschema aanleveren met de onderdeeltjes die bijgekocht moet worden om het werkend te krijgen. en bij wie je het besteld hebt.

GertD

Actief lid
Hierbij het aansluitschema en de code voor de arduino te programmeren. Het programma is online gratis te downloaden. De onderdelen vind je zo op het web of in de plaatselijke elektronica winkel.

Nog een arduino uno bestellen en een paar componentjes zoals in het schema. Dit in elkaar solderen (wat wel zeer fijn werk is hoor). Programmeren via pc en dan nog aansluiten in de wagen.

De schakelaar van de mode knop was pin 3 en pin 4 bij mij( op de stekker van de schakelaar), ik vermoed dat dit altijd hetzelfde zal zijn. Hier heb ik deze parallel overgezet, zodat ik nog altijd verder kan wisselen als ik dit toch eens wens.
Voeding heb ik genomen vanuit een open zekering in de zekeringkast, f48 was er zo een bijvoorbeeld waar elke keer bij contact aan spanning op kwam.

Werkt tot op de dag van vandaag nog altijd super en feilloos. (ik zou dit meteen merken omdat de dcc naar zacht zou gaan).

Moesten er nog vragen zijn laat maar weten. Ik heb een technische achtergrond maar zoiets had ik ook nog nooit gedaan. Paar uren het web afzoeken en het komt goed.
Zie ook volgend topic met een link naar briskoda.

https://www.skodaforum.nl/forum/i/driving-modus.48211/

code arduino.PNG aansluitschema.PNG

EdZ

Donateur
@GertD moet de code werkelijk in het Nederlands? Of toch dit:

void setup() {
// Arduino button press simulator
// 3 short press after 5 sec waiting
pinMode(7, OUTPUT);
digitalWrite(7,LOW);
delay(5000);
digitalWrite(7,HIGH);