Drie vraagjes

Dag Schmart,
Even geen tijd gehad om te reageren. Ben er inmiddels door proberen achter gekomen, dat als het stoelgeheugen ingesteld wordt nadat je vanuit de achterste stand de stoel een minimaal stukje naar voren hebt gezet (echt maar een 'tikkie'), het probleem niet meer optreedt. Ik kan er nu mee leven.

Heb intussen ruim 5.000 km ervaring opgedaan na de tuning en ben zeer tevreden over de prestaties. Met de originele 280 pk was ik op zich al niet ontevreden, maar dit is toch wel een nieuwe dimensie!
 
Heeft iemand ervaring met de 102 octaan benzine van de TanQYou tankstations? Ik heb in 6 weken tijd (na beginnen te tanken met deze benzine in mijn getunede Suberb 2.0 TSI al 4 bobines moeten vervangen alsmede 2 keer de bougies. Ik tank nu sinds 4 weken 102 Octaan van Firezone (wel duurder) en ca. 3.000 km later geen problemen. Ik wil absoluut TanQYou niet afvallen of veroordelen, maar zou graag jullie ervaringen willen horen.
 
Mijn hobbyauto vindt octaan 102 ook het lekkerst. Ik tank zowel bij tanqyou als firezone. Ik merk geen verschil.

Verstuurd vanaf mijn G3121 met Tapatalk
 
De Superb heeft gewoon een 1.6tdi. Zonder tuning. De hobbyauto heeft een atmosferische 5,75liter V12.

Deze motor is voelbaar tevredener met brandstof met een hoger octaangetal.

Ook deze motor is verder standaard.

Verschil tussen Tanqyou en Firezone ervaar ik persoonlijk niet.

Verstuurd vanaf mijn G3121 met Tapatalk
 
dag Superbmarnix, bedankt voor je reactie. ik blijf voorlopig gewoon Firezone 102 en Shell en BP 98 tanken en heb er nu zo'n 2.500 km. mee gereden zonder problemen. Enfin, beter om dit topic te sluiten, want ik wil zeker geen merk benadelen dat dit niet verdient.
 
Ik reageer even op mijn eigen topic.

Onlangs heb ik een goedkope obd2 dongle gekocht omdat ik "even simpel" een foutcode wilde weten van mijn andere auto. (en niet twee uur naar de dichtstbijzijnde dealer wilde rijden)

De dongle (met gratis app) heb ik ook even in de Superb gehangen. Het opmerkelijke is dat deze dongle ook de snelheid kan uitlezen. (geen GPS snelheid maar "echte" snelheid uit de obd2 stekker)
Wat mijn verbazing schetste: de snelheid die de dongle aangaf was exact de snelheid die mijn andere telefoon via GPS aangaf. (flitsmeister)

De auto heeft dus ergens een 100% juist snelheidssignaal dat met een afwijking wordt doorgegeven aan het DIM. Wonderlijk want zoals eerder aangegeven vind ik de tellerafwijking erg groot en valt dit aan niet te passen.



Verstuurd vanaf mijn G3121 met Tapatalk
 

Canon-Eye

Forumguru
De auto heeft dus ergens een 100% juist snelheidssignaal
Een (alleen) door de auto zelf gegenereerde snelheidsimpuls wordt per definitie beïnvloed door alle componenten van de aandrijving, vanaf de krukas via de versnellingsbak tot op straat.
Niet al die componenten zijn strikt onveranderlijk: in het bijzonder de combinatie van velgen en banden wordt in de praktijk gewijzigd - zo al niet door het kiezen van andere velgen of de zomer/winterwissel, dan toch minstens door de slijtage van het loopvlak. Als de auto dan op enig moment een snelheid aangeeft die precies overeenkomt met wat er onafhankelijk van de auto wordt gemeten, dan kan dit m.i. niet anders dan toeval zijn.

Dat het auto-eigen basissignaal van fabriekswege enigszins wordt vervormd komt, denk ik, voort uit het nog steeds geldende EEG-voorschrift uit de jaren '70 (toen de EU nog EEG heette) dat de snelheidsmeter nooit minder mag aangeven dan de werkelijke snelheid. Vanwege bovengenoemde "natuurlijke variatie" in het gebruik zal de fabrikant voor alle zekerheid een afwijking naar boven inbouwen. Die plus-afwijking is in de genoemde regeling overigens ook weer begrensd: deze mag niet méér bedragen dan 10% plus 4 km/u bij diverse aangegeven snelheden.
 

Canon-Eye

Forumguru
Kop-In-Het-Zand methode. Oftewel zinloos, vanwege de beschikbare andere apparaten die dit wel kunnen en ook omdat iederéén toch al tientallen jaren op de hoogte is dat elke gewone snelheidsmeter naar boven toe afwijkt...
 
Bovenaan Onderaan