Drie vraagjes

Ik kon zo snel geen antwoord vinden op deze vragen, dus stel ik ze zelf hier:

1: ik ben tamelijk lang. Mijn (elektrische verstelbare) stoel staat aan de achterzijde van de zitting altijd in de laagste stand. Dit is ook in het geheugen geprogrammeerd.
Echter: als ik de auto afsluit en ik de volgende keer de auto ontgrendel, gaat ALTIJD de stoel ietsje omhoog. Hebben meer mensen hier "last" van? En hoe is het eventueel op te lossen?

2: de auto is uitgevoerd met Blind Spot Information. Wanneer ik een aanhanger aansluit geeft het display aan dat het systeem is uitgeschakeld omdat er een aanhanger is aangesloten. Wanneer ik echter de aanhanger loskoppel, blijft het systeem uit en moet het dus handmatig weer geactiveerd worden. Hoort dit? Lijkt me namelijk tamelijk onlogisch dat het uitschakelen automatisch gaat maar het (her)activeren handmatig moet. In het display wordt overigens ook niet aangegeven dat het systeem nog gedeactiveerd is, je moet er dus zelf om denken.

3: de auto is uitgevoerd met adaptieve cruise control. In de basis typisch dat deze alleen werkt bij snelheden tot 160km/h. Dat wist ik echter, het stond in de verkoopdocumentatie.
Wanneer ik echter 160km/h rijd op de teller, is dat in werkelijkheid 152km/h. Is de teller te calibreren waardoor 160 ook daadwerkelijk 160 is?

Deze vragen bij een dealer neerleggen brengt me geen stap verder.

Dank alvast voor het meedenken/antwoorden.
 

Japanese Power

Donateur
Wat dat laatste betreft. In de software is hij geprogrammeerd tot 160. Dat de werkeljke snelheid lager ligt is een gegeven bij elke auto. Ben bang dat je dat niet aangepast zult krijgen. Tenzij je bij de KLPD werkt. Die worden zeer regelmatig geijkt.
 

frisok

Senior Member
Heeft vraag 1 misschien te maken met dat de instelling ook nog gekoppeld is aan de sleutel, en dat die instelling los staat van het stoelgeheugen?
 
1. Oplossing is om in het auto menu naar settings te gaan, dan naar stoelen en daar het vinkje voor stoelinstelling o.b.v. sleutel uit te zetten. De stoel blijft dan staan zoals ingesteld totdat je zelf aan een geheugenknop of instelling zit.

2. Inderdaad een eigenaardige keuze, maar helaas niets aan te doen.

3. Als je nieuwe banden hebt is de afwijking kleiner en bij versleten banden is dezet groter. De fabrukant gaat altijd aan de veilige kant zitten (willen geen claims dat je boetes krijgt terwijl je volgens de teller niet te hard reed). Zijn vast handige jongens die dit kunnen regelen, maar ik ken ze niet
 
Dank voor alle antwoorden!
kort samengevat zijn mijn bevindingen dus juist en zijn de antwoorden:

1: producteigenschap, niets aan te doen (geheugenfunctie staat gewoon juist ingesteld)
2: producteigenschap, niets aan te doen
3: producteigenschap, niets aan te doen (doch is de afwijking -8km/h- tamelijk groot)
 

Rallye

Forumguru
Afhankelijk van de uitrusting van je Superb, zou je de ACC misschien kunnen (laten) ombouwen naar de 210-versie.....
 

Cordoba

Forumguru
Dank voor alle antwoorden!
kort samengevat zijn mijn bevindingen dus juist en zijn de antwoorden:


3: producteigenschap, niets aan te doen (doch is de afwijking -8km/h- tamelijk groot)

Als je de teller inderdaad 160 aan zou laten wijzen bij 160 km/u, dan komt ie niet door de APK!! Wettelijk gezien moet een teller altijd iets te veel aan wijzen, en zelfs hoeveel te veel, is voor verschillende snelheidsgebieden geregeld. (zowel minimum als maximum). Wat je wel kunt doen is bij vervanging van de banden voor een iets hogere band kiezen, waardoor de teller afwijking kleiner is. In het verleden was dat anders, zo heb ik ooit eens een snelheidsbekeuring gekregen voor 165 km/u (na correctie!!) waar bij mij de tellersnelheid 167 km/u was, maar dat was begin jaren 90 toen de tellers erg zuiver waren.

@Japanese Power Ook bij de KLPD is dat niet anders, ijken betekent alleen dat er een ijkrapport wordt gemaakt wat de werkelijke snelheid is bij een bepaalde tellersnelheid. De apparatuur die de KLPD gebruikt om snelheidsovertredingen te registreren staat volgens mij los van de apparatuur die de autofabrikant al heeft gemonteerd.
 

Rallye

Forumguru
@Cordoba Bij de APK-eisen kom ik de regel dat de teller moet afwijken niet tegen. Kun je een linkje plaatsen?

Op de site van de RDW staat:
"1. Personenauto’s die na 30 juni 1967 in gebruik zijn genomen, moeten zijn voorzien van een goed werkende snelheidsmeter, die ook bij nacht voor de bestuurder goed afleesbaar is.

Wijze van keuren
Visuele controle. De werking en afleesbaarheid wordt niet getoetst tijdens de periodieke keuring ten behoeve van de afgifte van een keuringsrapport."

Zie https://handboek.rdw.nl/regelgeving/apk/Personenautos/Krachtoverbrenging/snelheidsmeter, controleapparaat/Paginas/default.aspx
 

VolvoFox

Senior Member
Wat betreft vraag 1: ik ben benieuwd of de opmerking van @Superb III combi klopt, want ik heb ook al eerder van de dealer te horen gekregen dat het een (in mijn ogen bizarre) producteigenschap is.
 

Cordoba

Forumguru
@Rallye Ik heb even geen linkje, maar dat het tijdens de APK niet standaard wordt getest klopt, alleen als men het idee heeft dat het niet klopt wordt er dieper gezocht. De eis bestaat uit een bepaald percentage (minimum en maximum) dat een snelheidsmeter mag/moet afwijken, en nog een vaste waarde die daar bij opgeteld wordt (ik dacht dat dit 5 km per uur was, maar ben niet zeker). Ik heb even teveel andere zaken te regelen om de eisen op te zoeken, het kan zijn dat het geen APK-eis, maar RDW-eis (of Europese eis voor typegoedkeuring) is die je dan op de site van de RDW terug moet kunnen vinden.
 
@VolvoFox het klopt dat het als producteigenschap wordt afgedaan dat de stoel op de geheugeninstelling niet in de laagste stand komt. Als je het geheugen van de stoelen o.b.v. de sleutelherkenning automatisch in "jouw" stand laat stellen (het vinkje in het stoelenmenu aan) dan doet hij precies dat, elke keer als je instapt. Met dank aan deze "producteigenschap" wordt dan elke keer dat je instapt de stoel een stukje omhoog gezet als deze in laagste stand stond.

Zet het vinkje uit en de stoel doet helemaal niets tot je zelf een een knop of geheugeninstelling zit.
Dat die opmerking klopt steek ik mijn hand voor in het vuur. Deze oplossing werkt voor mij (ook een laagste stand zitter) al een half jaar erg goed ;)
 

Canon-Eye

Forumguru
3: producteigenschap, niets aan te doen (doch is de afwijking -8km/h- tamelijk groot)
De afwijking van de snelheidsmeter kent m.b.t. de typegoedkeuring een (reeds in 1977 officieel in een EEG-richtlijn geregelde) onder- en bovengrens:
  • mag niet negatief zijn;
  • hij mag niet groter zijn dat 10% van de actuele snelheid plus 4 km/u.
In jouw geval is de afwijking +8 bij 152 km/u, dus dat is ruimschoots binnen de norm: maximaal toegestane afwijking is 15,2+8 = 23,2 km/u.
Niet zeuren dus... ;)



:D
 

Rallye

Forumguru
Aha. Dan komt het daar vandaan. Nog steeds geen link, maar die heb ik met google ook zo gauw niet kunnen vinden.... ;)
 

Schep

Forumguru
De eis bestaat uit een bepaald percentage (minimum en maximum) dat een snelheidsmeter mag/moet afwijken, en nog een vaste waarde die daar bij opgeteld wordt (ik dacht dat dit 5 km per uur was, maar ben niet zeker).
:laugh:
Als jouw snelheidsmeter aangeeft wat de werkelijke snelheid is kom je niet door de APK.
En dat vindt je écht logisch klinken, ja?
De afwijking van de snelheidsmeter kent m.b.t. de typegoedkeuring een (reeds in 1977 officieel in een EEG-richtlijn geregelde) onder- en bovengrens:
  • mag niet negatief zijn;
  • hij mag niet groter zijn dat 10% van de actuele snelheid plus 4 km/u.
In jouw geval is de afwijking +8 bij 152 km/u, dus dat is ruimschoots binnen de norm: maximaal toegestane afwijking is 15,2+8 = 23,2 km/u.
Niet zeuren dus... ;)



:D
Het enige juiste antwoord.
Behalve dan de rekensom, maar het is al bijna weekend ;)
Wat dat laatste betreft. In de software is hij geprogrammeerd tot 160. Dat de werkeljke snelheid lager ligt is een gegeven bij elke auto. Ben bang dat je dat niet aangepast zult krijgen. Tenzij je bij de KLPD werkt. Die worden zeer regelmatig geijkt.
Het ijken van een teller betekent niets meer dan dat er een werkelijke snelheid gekoppeld wordt aan de tellersnelheid. De Provida aan boord (indien aanwezig) geeft de juiste snelheid weer, de snelheidsmeter voor je neus blijft net zo goed of slecht. Daarom wordt bij tellermetingen altijd een dubbele correctie toegepast.
 

Canon-Eye

Forumguru
Behalve dan de rekensom
Je hebt gelijk, de maximaal toegestane afwijking is in dit geval +19,2 km/u (niet 23,2; ik was afgeleid door die 8 teveel), wat nog altijd 2,4 maal de feitelijke afwijking is.
Die 8 is dus geen reden tot zorg, hoogstens een tikkie irritant.

Los daarvan hanteer ik de snelheidsmeter als grove indicatie - de echte snelheid lees ik altijd van de gps af.
 

Canon-Eye

Forumguru
Aha. Dan komt het daar vandaan. Nog steeds geen link, maar die heb ik met google ook zo gauw niet kunnen vinden.... ;)
Het is zelfs een richtlijn uit 1975, blijkt als ik het weer opzoek.
Je kunt het hier vinden: http://eur-lex.europa.eu/legal-content/NL/ALL/?uri=CELEX:31975L0443

Maar de inhoud staat ook hierin:
<edit>
Die pdf wilde niet verschijnen als ik 'm aanklik.
Dan maak ik er maar even een jpg-tje van.
Afwijking-snelheidsmeter.jpg

Voor de scherpslijpers: uit 4.4 volgt dat bij werkelijke snelheden benden 40 en boven 120 km/u de rekenregel niet meer geldt, zodat de aangegeven snelheid in die snelheidsbereiken wel groter mag zijn dan volgens die berekening.
 
Laatst bewerkt:
De apk keurmeester doet overigens niets om afwijkingen in de praktijk te controleren. Simpelweg omdat dit geen apk keuringseis is (zou ook best een dure apk worden ;)). De teller moet wel uit de hoek komen als je gaat rijden (anders is het wel afkeur), maar er is geen eis voor het controleren van de juistheid van wat de teller weergeeft. Wel dat de teller goed verlicht is. Kortom, werkende lampjes achter een teller die volstrekte onzin aangeeft is voor de apk voldoende.

Zelfs als er alle reden is om aan te nemen dat de teller afwijkt, bijvoorbeeld door montage van afwijkende banden met grotere rolomtrek is het nog geen afkeur. Er is namelijk ook geen eis voor controle van de voorgeschreven bandenmaat vs de gemonteerde bandenmaat. Als ze op dezelfde as maar hetzelfde zijn, met voldoende profiel, met zonder karkasbreuk en de koordlagen niet zichtbaar dan zijn ze goed. Ongeacht de maat. Oh ja, ze mogen ook niet aanlopen, dus er zijn wel grenzen:D.

Denk ook dat ze best raar staan te kijken als je na een keuring bij de plaatselijke Kwikfit vraagt hoe groot de tellerafwijking is :deuk:
 
Laatst bewerkt:

Canon-Eye

Forumguru
De regeling 75/443/EEG heeft inderdaad betrekking op de typegoedkeuring van nieuw uitgebrachte voertuigen.
Er was in 1975 nog geen APK - althans niet in NL; die werd pas per 15-09-1985 ingevoerd.
 
Dank voor alle reacties.
Voorheen heb ik diverse Volvo's gereden. Alle met ongeveer 2 tot 3km/h tellerafwijking. (bij de oudere types kon je de échte snelheid op de radio laten weergeven, daar zat daadwerkelijk geen afwkijing in)
Een afwijking van 8km/h vind ik persoonlijk tamelijk veel. Of anders gezegd: ik zou graag willen dat de adaptieve cruise control werkt tot 160 échte kilometers. Doch: het is niet anders en het ook geen groot probleem.
 
Bovenaan Onderaan