Digital Music Changer (mp3 op je af-fabriek radio)

Space_NL

Senior Member
Ik vandaag ook besteld.

Als radio er straks uitligt gelijk eens kijken of ik een USB aansluiting in het dashboard kan maken. De carkit/navigatie aansluiten op de 12v in de middenconsole is niet echt handig...

Wilko

Senior Member
Ik ben even kwijt waar ik het gezien heb, maar ik heb een foto gezien van iemand die de USB-aansluiting door een van die plastic kapjes heeft gemaakt die op de hoogte van de ESP/bandenspanning rij zitten. Goedkoop om later weer eventueel te herstellen, en een redelijk handige plaats. Er zit een USB-verlengkabel bij deze DMC, waar je dus wat mee kunt proberen te knutselen. Ik denk er vooralsnog over om de hele DMC in het vakje bven de radio in te bouwen, zodat ik daar een SD-kaart en/of USB-stick in kan stoppen zonder mijn al overvolle handschoenenvakje nog verder te vullen.

Space_NL

Senior Member
Bij mij zit het bakje onder de radio. Enige gebruikt tot nu toe is om er paar cds in te leggen. Die ga ik dus ook gebruiken om de DMC in te leggen. Voor de USB zit die eigenlijk te laag, en zou inderdaad die ESP rij beter zijn. Alleen heb ik geen 5 volt daar, en om nu een 8705 te laten zweven lijkt me niet slim.
Als ik een manier vind laat ik het zeker zien, tot dus tijd denk ik dat ik gewoon een sigaretten aansteker aansluiting maak in het vakje onder de radio ...

Antera

Donateur
ik ga eens kijken of die dan ergens netjes in gestoken kan worden in me armsteun als daar ruimte voor is anders langere kabel halen :-).

floyd2

Forumguru
Zo,ik heb er ook één en aansluiten was gelukkig zo gepiept maarrrrrr,zodra ik zap naar het volgende nummer blijft ie gewoon stilstaan!
Ik zap naar m'n cd en weer terug en dan gaat ie.(ik mis een soort van de playtoets dus)
En dan komt nog het ergste,het geluid klinkt alsof het door een holle buis gaat en het mono-materiaal er uit wordt gehaald en sommige nummers dus een soort van karaoke versie worden.
Wordt vervolgd.(weer radio eruit slopen dus)

Wilko

Senior Member
Ik heb afgelopen woensdag het geheel ingebouwd, en met stilstaande motor getest.

Pluspunten:
-Best behoorlijk geluid (min of meer vergelijkbaar met dat van de CD's met MP3's die ik in mijn vorige radio afspeelde, althans in mijn niet audiofile oren :-))
-Hij herinnert zich de laatste nummer/virtuele CD instelling, ook als de motor uit is geweest en de sleutel uit het contactslot.
-Met zes virtuele CD's van elk 99 nummers kun je op een enkele (micro-)SD kaart of USB stick van ongeveer 4 GB toch een aardig setje nummers mee nemen.
-Prijs: voor 50 euro heb je waarschijnlijk geen vervangende radio die ook de PDC als plaatje laat zien, bluetooth telefoon laat werken.

Minpunten:
-Ik heb met de motor aan ergens last van een ventilator die als ruis op de DMC te horen is. Geen idee of en hoe daar met shielding misschien wat aan te doen is: met aluminiumfolie om de DMC heen stoort het nog steeds.
-Er zitten geen schroeven bij om de kabel aan de DMC vast te zetten. Die heb ik dan maar uit een oude computerstekker gesloopt. :-) Gebruik je geen schroeven, dan wil de kabel wel eens heel langzaam uit de DMC trillen met plotseling wegvallen van de muziek tot gevolg. :(

Space_NL

Senior Member
de mijne is dit weekend binnengekomen... ik hoop dat ik betere ervaringen heb/krijg!

word vervolgt...

'vroeger' had je van die ringen die je om de kabels kon doen ter ontstoring van andere elctrische signalen. Misschien een idee om die er omheen te doen ?

Wilko

Senior Member
@Macmenco: Dat klinkt wel erg als de oplossing die ik zoek.

Ik moet echter eerlijk bekennen dat ik als eenvoudig werkbouwtuig niet zoveel verstand van stroom, kabels en vonkentrekkerij heb: Enig idee hoe die "ringen" heten of waar ik ze kan vinden?

Edit: Er zit overigens wel een speciale draad voor de aarde op de kabel die ik heb gebruikt, en die speciale draad voor het aarden heb ik ook aan een metalen deel van de carosserie bevestigd in de hoop daarmee dit juist te voorkomen.

Antera

Donateur
Heb hem binnen en geplaatst en heb geen enkele klacht. Speelt goed af klinkt goed en verders tja top

floyd2

Forumguru
Ik ben er achter dat ie het wat betreft bediening beter doet met een SD als met een USB-stick.
Het geluid is nog steeds k*t!
Dat ga ik het weekend eens bekijken want dit moet volgens mij iets hardwarematigs zijn.(ik heb al allerlei mogelijkheden geprobeerd met de mp3's zonder succes)

floyd2

Forumguru
Zo,ik heb een mail terug gehad van degene waarbij ik 'm gekocht heb en het blijkt dus dat er radio's zijn(nieuwere types)waarbij de pin-indeling iets anders is.
Ik heb een gebruiksaanwijzinkje gekregen wat je moet doen en dat bleek dus een draadje één plekje opschuiven in de stekker die achter in de radio moet.
En,,,,,inderdaad was dit de oorzaak van het slechte geluid dus nu prima geluidje.
Alleen shuffle kreeg ik ook niet aan de praat.(maar ik ben allang blij dat ie het verders wel goed doet)
Ook pas ik de stekker nog aan zodat ik 'm vast kan zetten aan de DMC.
Leuk ding en z'n geld waard

Wilko

Senior Member
@floyd2: Fijn dat je het probleem op hebt kunnen lossen! Enige kans dat je die gebruiksaanwijzing ook even naar mij doorstuurt? (kan je een emailadres per PM sturen als dat helpt)

Je verzint het niet ! De massa omwisselen... Ik vraag me zelfs af of het echt verschil zou mogen maken aangezien de massa pennen meestal intern ook weer aan elkaar hangen... Maar blijkbaar bij enkele radio's wel...

Wilko

Senior Member
Ik heb net de hele boel weer open gegooid en geprobeerd Floyd2 zijn tip door te voeren. Helaas zit bij mij het pinnetje van de DMC al op de juiste plaats (er is immers geen aansluiting voor de Aux-aarde op mijn radio). Wel merkte ik na enig gepruts dat de aarde van de DMC (een los kabeltje met een ring aan het einde) op je radio zelf bevestigen i.p.v. op een stuk metaal van de auto ineens het grootste deel van het gekraak en geruis op loste. Zelfs met de motor aan en allerlei ventilatoren (zowel voor de koeling van de radiator als voor de airco) is de muziek nu wel goed aan te horen.

floyd2

Forumguru
(er is immers geen aansluiting voor de Aux-aarde op mijn radio)
Er zit dus geen pennetje achter op je radio in betreffende aansluiting?
Dat aardedraadje moet je inderdaad altijd aan je radio vastmaken anders krijg je een aardlus waardoor allerlei storingen ontstaan.
Bij mijn stream zat een mooi torschroefje vlak naast de antenne-ingang waar ik 'm onder kon proppen.

Wilko

Senior Member
@Floyd2: Daar zit inderdaad geen pinnetje op mijn Stream (zonder MP3). Het verplaatsen zou alleen maar de aux pin van de DMC kabel naar de standaard locatie van de aarde van de CD brengen. Daar zit hij echter al, en bij de aux pin is helemaal geen kabel aangesloten, noch op de Stream en noch bij de DMC kabel. De DMC kreeg ik trouwens helemaal niet aan de praat als ik de aarde van die aparte kabel niet ergens op vast had gezet.

Bovenaan Onderaan