Diesel of 1.5 tsi

hemi24

Forumguru
Indien je echt 1500kg moet trekken en benzine wil rijden moet je de trekhaak achteraf laten monteren. Reservewiel + trekhaak is namelijk max. 1200kg trekken. Dit had je dealer ook kunnen / moeten weten.

Zelfs net nog gevraagd in de chat op Skoda.nl : daar vertellen ze ook doodleuk dat het geen probleem is. 1.5 TSI Style BSN met panoramadak, wegklapbare trekhaak ( en reservewiel ) en de dame zegt doodleuk “1500kg, geen probleem!”

:sterretjes:

Ik was de chat gestart omdat ik nieuwsgierig was naar de beschikbaarheid van de kleur RaceBlue, die ineens met afbeelding en al in de prijslijst oer 1-1-2019 vermeld staat voor de Karoq!!!

:geek:
 

Skodaboytellem

Nieuw lid
Zelfs net nog gevraagd in de chat op Skoda.nl : daar vertellen ze ook doodleuk dat het geen probleem is. 1.5 TSI Style BSN met panoramadak, wegklapbare trekhaak ( en reservewiel ) en de dame zegt doodleuk “1500kg, geen probleem!”

:sterretjes:

Ik was de chat gestart omdat ik nieuwsgierig was naar de beschikbaarheid van de kleur RaceBlue, die ineens met afbeelding en al in de prijslijst oer 1-1-2019 vermeld staat voor de Karoq!!!

:geek:

Hi Hemi,

Zie bijlage.

Race Blue lijkt me echt heel dik op een Karoq!
 

Bijlagen

  • PB.jpg
    PB.jpg
    202,2 KB · Weergaven: 47

Bopper

Lid
Op pagina 7 van de prijslijst van de Karoq staat:



Dat betekent achteraf een trekhaak toevoegen als je tenminste de 1500kg trekgewicht wilt behouden.

De kosten voor deze accessoire achteraf:
Trekhaak wegklapbaar voor auto’s met standaard achterstoelen: € 1.249,00
Trekhaak wegklapbaar voor auto’s met VarioFlex achterstoelen PT01 201: € 1.299,00
Trekhaak afneembaar: € 789,00
Trekhaak vast: € 669,00

En af fabriek kost een wegklapbare trekhaak € 690,00.:arghh:


Wanneer het panoramadak de belemmering zou zijn van een geringer trekgewicht, zal een aftermarket trekhaak hier geen verandering gaan aanbrengen.
Ik denk dat de RDW het gewoon houd op de 1200kg ivm de constructiesterkte.
Daar nemen ze echt geen risico mee.
 

hemi24

Forumguru
Wanneer het panoramadak de belemmering zou zijn van een geringer trekgewicht, zal een aftermarket trekhaak hier geen verandering gaan aanbrengen.
Ik denk dat de RDW het gewoon houd op de 1200kg ivm de constructiesterkte.
Daar nemen ze echt geen risico mee.

Heeft helemaal niets met de sterkte van de constuctie te maken, maar met nieuw goedkeuringsbeleid: Het zusje, de Seat Ateca, heeft dezelfde constructie, is alleen een jaar eerder goedgekeurd en mag met zelfde motor en uitrusting 1.800 kg trekken...

Leuk detail:
Bosal levert een vaste trekhaak (art. 047441) voor de Seat Ateca, die ook past op de VW Tiguan ('16 tot heden) én de Skoda Kodiaq.
Voor de Karoq levert Bosal een trekhaak (art. 047481) die exact hetzelfde trekhaakframe (art.nr. 4744-0) heeft, maar enkel een andere kogelkop.
 
Laatst bewerkt:

haassie

Forumguru
Ik heb een Zafira gehad waarbij het verschil in trekgewicht hem zat in het wel of niet 7-zitter zijn.
Ik had de 7 zitter waarbij het maximum trekgewicht 1400 was en bij de identieke 5-zitter 1600 was. Alleen omdat er twee nauwelijks gebruikte stoeltjes achterin lagen waar mogelijkerwijs twee volwassenen zitten(in theorie dan hahaha)?

Kan dit hier ook niet het verschil zijn? Weet niet of een 7-zitter mogelijk is in een karoq.
 

hemi24

Forumguru
Een Ateca is veel strakker afgeveerd en dus stabieler. Vergelijk ook eens de toelaatbare kogeldrukken voor Karoq, Tiguan en Ateca.

Jahoor, je kunt gewoon een Karoq 2.0 TDI 4x4 bestellen en dan mag je 2.000 kg trekken, bij 75kg kogeldruk... (ook met panoramadak, af-fabriek wegklapbare trekhaak én reservewiel)
 
Laatst bewerkt:

DB200

Lid
Een Ateca is veel strakker afgeveerd en dus stabieler. Vergelijk ook eens de toelaatbare kogeldrukken voor Karoq, Tiguan en Ateca.
Ja, dat ga ik zeker doen. Van de zomer een proefrit gemaakt in een Tiguan, afgelopen weekend in een Karoq. Karoq is van binnen mooier afgewerkt. Tiguan is van buiten mooier. Maar dat is natuurlijk een kwestie van smaak.
Karoq 2.0 TDI 4x4
Ja, prachtig. Echter er is veel negatieve emotie rond diesels. Ikzelf zou, als hardcore dieselrijder, nooit meer een nieuwe diesel kopen.
 

hemi24

Forumguru
En als je wilt weten waarom een Ateca veel meer mag dan een Karoq, moet je eens naar een dealer gaan en met je volle gewicht op de achterbumper drukken: vergeleken met de Karoq voelt de vering van de Ateca alsof je in beton drukt.


Dat zou voor het eerst zijn dat een stugger geveerde auto meer mag trekken dan een comfortabel geveerd exemplaar : keuze voor een sportonderstel heeft nooit een verhoging van het trekgewicht tot gevolg gehad!


En hoge auto's zijn natuurlijk per definitie funest voor je stabiliteit.

Dat is natuurlijk sterk afhankelijk van de positie van het zwaartepunt (en de vering/demping), zoals je zelf ook al hebt aangegeven.
 

DB200

Lid
Die 1800kg trekgewicht van de Ateca is dus alleen bij handgeschakeld. Met de DSG zakt het tot 1600kg. Altijd nog meer dan de Skoda Karoq, dat dan weer wel.

Vraagje: als je regelmatig een paardentrailer gaat trekken met een DSG, gaat dat dan goed?
 

Canon-Eye

Forumguru
Vraagje: als je regelmatig een paardentrailer gaat trekken met een DSG, gaat dat dan goed?
Sportstand en een beetje rustig aan met die rechtervoet (vooral bij de schakelmomenten), dan gaat het wel goed.

Komt erop neer dat je, als je automatisch wilt rijden, de schakelmomenten toch beïnvloedt door op het goede moment het gas ietsje te liften en na het opschakelen niet teveel gas te geven. Je kunt natuurlijk ook manueel schakelen (ook dan even liften bij het schakelen), wat met flippers natuurlijk makkelijker gaat dan met de pook.
 

hemi24

Forumguru
Volgens mij schakelt de DSG zó snel én intelligent, dat je met liften van het gaspedaal grotere krachtenwisselingen in de versnellingsbak opwekt, dan wanneer je dit niet zou doen...

Mee eens dat met even lichten van het gas, je de bak wel kunt manipuleren om op een vroeger moment over te schakelen.

Sportstand selecteren is voor de motor niet verkeerd, omdat de bak in normale stand van nature (te) vroeg opschakelt.
 

Canon-Eye

Forumguru
Voor alle duidelijkheid: met "liften" bedoel ik niet "voet VAN het gas" waardoor de motor zou gaan afremmen, maar nét dat ene millimetertje terugtrekken waardoor hij minder (of net niet meer) blijft trekken.
 

cali05

Forumguru
Heb je op de link geklikt die ik je had gegeven? Dat was ook een ervaren caravanrijder. Die vond de Karoq instabiel bij 90 km/h. KCK adviseert tot 1300 kg vanwege de slappe vering van de Karoq.

Ervaring van een Karoq-rijder. Had hiervoor een passat 1.6 tdi (2015) en ben overgestapt naar een Karoq 1.0 tsi. Heb ervaring met een caravan die ca. 1100 kg weegt. Wat instabieler dan met de Passat maar zeker niet slecht. Trekkracht met een 1.6 tdi uiteraard plezieriger dan een 1.0 tsi. Het draadje naar de Link van de caravanrijder laat wel zien dat er wellicht wat anders aan de hand is. Karoq is absoluut niet instabiel met een caravan erachter.
 

Volvo_440_turbo

Senior Member
Iemand ervaring met een Octavia 1.5 tsi én een oudere 2.0 TDI CR 16V 140 pk? Matchen die een beetje van vlotheid? Want wellicht wordt mijn volgende een 1.5 tsi, sneller als mijn 2.0 TDI moet het niet gaan maar trager liefst ook niet... Het is niet om een caravan te trekken, gewoon zakelijk en om een beetje een vlotte reiswagen te hebben.

edit, het zou de bedoeling zijn om de tsi ook te chippen...
 
Laatst bewerkt:

hemi24

Forumguru
Karoq al eens vergeleken met een Ateca? :)
De maten en gewichten zijn vrijwel identiek.

Waarom zou een merk alle metingen en berekeningen overnieuw doen als de wijzigingen leiden tot een hoger trekgewicht?

Is ook ja dezelfde auto die achter elkaar van dezelfde band rollen bij Skoda...

Punt is alleen dat de Karoq later geïntroduceerd is dan de Ateca en aan strengere wet- en regelgeving getoetst is...
 

hemi24

Forumguru
Karoq is van de meet af aan goedgekeurd volgens de WLTP, terwijl de Ateca nog een typegoedkeuring heeft op basis van de NEDC-testcyclus. Die discussiehebben we ook al eens voorbij zien komen in een ander onderwerp : https://www.skodaforum.nl/forum/i/trekkracht-karoq-1-5-tsi-1200-kg.34834/
Wat de exacte meetregel is waarom uitstoot+gewicht dergelijke veranderingen in trekgewicht tot gevolg hebben weet ik niet. Ik kan me zo voorstellen dat je bij een hoger trekgewicht een hogere CO2- waarde moet hanteren (waarschijnlijk rekenkundig bepaald in de nieuwere WLTP)
https://www.fleetnews.co.uk/news/ma...8/wltp-could-spell-the-end-of-optional-extras

Aangezien de carrosserie onderhuids gelijk is, net als de aandrijflijn, kan daar het verschil niet in zitten...
 

Rallye

Forumguru
Op de O3 heb ik ook Hill Hold Control geselecteerd. Wat mij opvalt, is dat bij motorstop vanuit het S&S systeem de rem niet werkt. Kortom: eerst moet de motor starten voordat de rem is bekrachtigd. Ook is de activatie maar kort waarmee de auto ineens naar achter rolt. Dat maakt het systeem anders dan ik hoopte en is het dus geen elektronische handrem zoals bij de DSG-varianten.

Jij gebruikt dus start/stop met een handbak? Wanneer dan? Bij mij komt dat nooit voor. Ik sta nooit lang genoeg stil om de behoefte te voelen om de bak in zijn vrij te zetten.....


Op pagina 7 van de prijslijst van de Karoq staat:



Dat betekent achteraf een trekhaak toevoegen als je tenminste de 1500kg trekgewicht wilt behouden.

De kosten voor deze accessoire achteraf:
Trekhaak wegklapbaar voor auto’s met standaard achterstoelen: € 1.249,00
Trekhaak wegklapbaar voor auto’s met VarioFlex achterstoelen PT01 201: € 1.299,00
Trekhaak afneembaar: € 789,00
Trekhaak vast: € 669,00

En af fabriek kost een wegklapbare trekhaak € 690,00.:arghh:

Wel vreemd dat een auto zonder trekhaak een hoger trekgewicht meekrijgt dan een auto met trekhaak......
 
Jij gebruikt dus start/stop met een handbak? Wanneer dan? Bij mij komt dat nooit voor. Ik sta nooit lang genoeg stil om de behoefte te voelen om de bak in zijn vrij te zetten.....

Kwestie van gewenning denk ik. Ik doe dat eigenlijk altijd voor een verkeerslicht. Ik merk zelfs dat ik de versnelling in zijn vrij zet als de auto geen start stop bezit :pieker:
 
Bovenaan Onderaan