Diesel of 1.5 tsi

petertje1970

Actief lid
Zo ben bezig met de laatste puntjes op de i te zetten en dan kunnen we hem bestellen.
Het volgende heb ik bedacht:
Skoda Karoq business Style
panorama dak
Hill Hold controle
verwarmde achterbank
virtual cockpit
sun set
Kleur lava blue
velgen Braga 18 inch
kunstof bescherming om de wielkast.

Ben in de luxe positie dat ik mag kiezen tussen benzine of diesel (rij 39000 per jaar).
Wat zouden jullie doen diesel 1.6 tdi of benzine 1.5 tsi. Mijn gevoel gaat toch naar diesel
De auto moet 1500 kg kunnen trekken i.v.m. de caravan Ik rij nu een Octavia 1.6 tdi en die doet het lachend
 

andrehj

Forumguru
Even aangenomen dat er geen technische beperkingen zijn (wat zijn eigenlijk de trekgewichten van de Karoq?) zou ik daar nog geen seconde over nadenken en altijd voor de benzine gaan. Deze heeft hetzelfde koppel als de diesel, maar houdt dat veel langer vast, zodat uiteindelijk het vermogen veel hoger is (kijk maar eens naar het verschil in prestaties). Verder is de benzine-uitvoering stiller, hoef je geen ad-blue bij te vullen en krijg je geen last van rijverboden in binnensteden.
 

DB200

Lid
Als je zo'n auto mag uitkiezen ben je een grote bofkont.:yeehaa:

Paar opmerkingen:
Als ik de configurator open dan heb je bij de TDI 1500kg trekgewicht en bij de TSI 1200kg. Ik zou bij de dealer checken of dit de werkelijkheid is. En natuurlijk checken wat je caravan aan trekgewicht verlangd, zo te lezen 1500kg.

Als particulier zou ik kiezen voor benzine maar het lijkt erop dat het hier gaat om een leasert. Dan moet je afwegen: hoe vaak wil ik tanken en wat betaal ik aan bijtelling/eigen bijdrage. Bijvullen van de adblue doet in geval van lease de dealer voor je, dus hier heb je geen last van. En EGR/roetfilter problemen, dat is het probleem van de leasemaatschappij, niet van de berijder. Bovendien zijn de nieuwe benzine wagens ook uitgerust met een roetfilter (Euro 6c) Dus ingeval van lease zou ik kiezen voor diesel vanwege minder vaak tanken (pure tijdverspilling en slecht voor je gezondheid).

De verwarmbare achterbank (190 euro) zou ik inwisselen voor een verwarmbare voorruit (200 euro). Bij VAG werkt de verwarmbare voorruit op infrarood, dus geen elektrische draadjes in het raam die je zicht belemmeren. Ik had dat op een Passat en het werkte fantastisch. Nooit meer krabben, nooit meer kouwe klauwen.
 

React

Actief lid
Voor mijn Octavia gold hetzelfde dilemma. Na met 1.6TDI en 1.0TSI (golf variant) en 1.5TSI gereden te hebben koos ik achter mekaar voor de 1.5TSI. Deze heeft een variable turbo waardoor hij al bij 1.500rpm het maximale koppel bereikt, wat bij de diesel iets hoger ligt. Daarnaast voelt de trekkracht aan als een diesel maar veel stiller. Tevens heeft de 1.5TSI niet de "roffel" als ie moet werken die inherent is aan de 3-cylinder 1.0 en de diesel. De 1.5TSI is een perfecte vervanger als je altijd diesel reed. (alle versies overigens met handbak gereden)
 

petertje1970

Actief lid
Haha ik heb nu ook een dakje met een gat er in en vindt het heerlijke. Gesloten veel daglicht en als het even kan lekker open.
Achterbank verwarming heb ik me dochter beloofd.
Waarom niet weer een Octavia wil hoog zitten en niet weer hetzelfde model. Hier zit ruimte genoeg in.
Ik verwacht geen problemen met de caravan trekken beladen van de caravan is het belangrijkste wat er is. Dat hoef ik de ervaren caravan rijders niet te vertellen en normaal rijden!!!!!
Maar ik weet nog niet wat ik qua motor doe zal van de week de 2 offertes naast elkaar leggen wat het verschil per maand is en dan een besluit nemen.
Allemaal bedankt voor de input!
 

petertje1970

Actief lid
Klopt de gang van zaken is nu voordat bestelling getekend wordt configuratie eerst naar pon gaat en die gaat dan bepalen wat de het maximaal trek gewicht wordt daarna gaan we pas bestellen Ik heb het er uitvoerig over gehad met de verkoper en op de offertes laten noteren.
 

Canon-Eye

Forumguru
Maar ik weet nog niet wat ik qua motor doe zal van de week de 2 offertes naast elkaar leggen wat het verschil per maand is en dan een besluit nemen.
Naast de offertes zou ik eerst en vooral de auto's eens grondig met elkaar vergelijken in twee flinke proefritten, liefst op 2 opeenvolgende dagen.
Uiteindelijk gaat het toch dáárom? :pardon:
 

haassie

Forumguru
Zou een auto niet meer alleen uitkiezen voor die 6 dagen in het jaar dat de caravan erachter hangt....Als het leasecontract het toestaat (wat je tegenwoordig heel vaak hoort ivm ontmoedigen diesel) benzine kiezen. En ja misschien extra tanken maar dat gaat toch op kosten vd baas....
 

EdK

Forumguru
Zou een auto niet meer alleen uitkiezen voor die 6 dagen in het jaar dat de caravan erachter hangt
Zou kijken wat ik de rest van jaar nodig heb en dan een kostenplaatje maken met wagen die die sleurhut wel kan trekken.
Is dat verschil erg hoog dan de optie sleurhut trekken met gehuurde wagen in berekening meepakken.

Vermoed zo dat een wagen voor rest van jaar in combinatie één huren voor die sleurhut uiteindelijk goedkoper uitkomt.....
En dan even uitgaande van privewagen en niet een wagen in de lease
 

haassie

Forumguru
Maar dat tanken doe je toch weer in eigen tijd en is bijzonder ongezond vanwege de carcinogene dampen die bij het tanken vrijkomen.

Doe je toch iets verkeerd, tanken doe je tussen 9 en 5....voor wat betreft die dampen....binnen blijven...aluminium hoedje op en hopen dat “ze” niet komen....tanken moet je toch? Wil je dat niet 100% elektrisch...

Zou me meer zorgen maken om wat je allemaal inademd wat je niet weet!
 

Canon-Eye

Forumguru
Maar dat tanken doe je toch weer in eigen tijd en is bijzonder ongezond vanwege de carcinogene dampen die bij het tanken vrijkomen.
Het benzinevulpistool is toch uitgerust met directe dampafzuiging? Die heb ik bij de dieselvulpistolen nog niet gezien, dus in beginsel loop je daar meer kans op inademen van vluchtige organische stoffen. Nou is dieselolie ook veel minder vluchtig dan benzine, dat scheelt natuurlijk wel weer.

Kortom, hier zou ik me niet zo druk over maken.
En anders: probeer niet bij windstil weer te tanken... :pardon:
 

Bopper

Lid
Zo ben bezig met de laatste puntjes op de i te zetten en dan kunnen we hem bestellen.
Het volgende heb ik bedacht:
Skoda Karoq business Style
panorama dak
Hill Hold controle
verwarmde achterbank
virtual cockpit
sun set
Kleur lava blue
velgen Braga 18 inch
kunstof bescherming om de wielkast.

Ben in de luxe positie dat ik mag kiezen tussen benzine of diesel (rij 39000 per jaar).
Wat zouden jullie doen diesel 1.6 tdi of benzine 1.5 tsi. Mijn gevoel gaat toch naar diesel
De auto moet 1500 kg kunnen trekken i.v.m. de caravan Ik rij nu een Octavia 1.6 tdi en die doet het lachend

Hmmm..... als ik het zo lees een mooie config maar, ik zou de uitklapbare trekhaak zeker niet vergeten.
M.b.t. diesel of benzine, altijd de benzine nemen.
Zelf heb ik deze ook genomen en het rijd fantastisch.
Aangezien je aangeeft dat je 39k per jaar rijd, weet ik niet zeker of je nu least of zelf koopt.
Een ding is zeker, het omslagpunt ligt ver boven de 50k en wanneer je zelf koopt, zal je hem ook weer eens in gaan ruilen.
Zoals nu wel bekend is, zal de afschrijving van een diesel enorm zijn tegen die tijd.
Zelf heb ik het panoramadak laten vervallen.
Ik vond het windgeruis aanzienlijk hoger en de kouval irritant.
Das natuurlijk persoonlijk
 
Het volgende heb ik bedacht:
Skoda Karoq business Style
panorama dak
Hill Hold controle
verwarmde achterbank
virtual cockpit
sun set

Op de O3 heb ik ook Hill Hold Control geselecteerd. Wat mij opvalt, is dat bij motorstop vanuit het S&S systeem de rem niet werkt. Kortom: eerst moet de motor starten voordat de rem is bekrachtigd. Ook is de activatie maar kort waarmee de auto ineens naar achter rolt. Dat maakt het systeem anders dan ik hoopte en is het dus geen elektronische handrem zoals bij de DSG-varianten.
 

DB200

Lid
Hmmm..... als ik het zo lees een mooie config maar, ik zou de uitklapbare trekhaak zeker niet vergeten.

Op pagina 7 van de prijslijst van de Karoq staat:

Prijslijst SKODA KAROQ Business per 1 januari 2019 zei:
Trekhaak wegklapbaar


- Let op: verlaagd trekgewicht indien besteld i.c.m. Reservewiel (standaard op Style Business) én

Elektrisch bedienbaar panorama
dak op 1.5 TSI 110kW en 1.6 TDI 85kW

- Let op: verlaagd trekgewicht indien besteld i.c.m. Reservewiel (standaard op Style Business) én

VarioFlex achterstoelen op 1.5 TSI
110kW en 1.6 TDI 85kW

- Let op: verlaagd trekgewicht indien besteld i.c.m. Variabele bagageruimtevloer én Elektrisch bedienbaar panoramadak op 1.6 TDI 85kW.

Dat betekent achteraf een trekhaak toevoegen als je tenminste de 1500kg trekgewicht wilt behouden.

De kosten voor deze accessoire achteraf:
Trekhaak wegklapbaar voor auto’s met standaard achterstoelen: € 1.249,00
Trekhaak wegklapbaar voor auto’s met VarioFlex achterstoelen PT01 201: € 1.299,00
Trekhaak afneembaar: € 789,00
Trekhaak vast: € 669,00

En af fabriek kost een wegklapbare trekhaak € 690,00.:arghh:
 
Laatst bewerkt:

Skodaboytellem

Nieuw lid
Indien je echt 1500kg moet trekken en benzine wil rijden moet je de trekhaak achteraf laten monteren. Reservewiel + trekhaak is namelijk max. 1200kg trekken. Dit had je dealer ook kunnen / moeten weten.
 
Bovenaan Onderaan