deuren automatisch laten sluiten

Mark

Banned
vandaag auto weer opgehaald bij de dealer.
anti-highjack is geactiveerd,kosten:€ 28.00.
dit is gebeurt tijdens een reparatie onder garantie, als ik dit had laten doen tijdens een beurt kosten:€ 0.00.
ik trek hier uit mijn conclusie`s, aan gaande een nieuwe skoda.
bedoeling was om een nieuwe fabia combi te bestellen,de rest kunnen jullie zelf wel invullen.....

Voor een ervaren garagist is dit 2 minuten werk.
Bij mij werd de anti-carjack functie gratis geactiveerd toen de wagen binnen was bij de dealer ivm een garantie herstelling.
Met Skoda blijven rijden maar wel een andere dealer zoeken.
 
Ja laat ik een oud-topic maar eens even leven inblazen :)

Die anti-hijack kan dat ook met een Fabia uit 2001? Zo ja, gaat hij ook dicht vanaf een bepaalde snelheid en open als de sleutel uit het contact gaat, of werkt dat anders? (Heb volgens mij nl. ergens gelezen dat dit bouwjaar afhankelijk was...)
 

cvegreen

Forumguru
Op mijn F1 van 2005 zit er in de deur twee knopjes , eentje met een wagentje met een deur open ( je moet wel je fantisie laten werken om er een wagentje met geopende deur erin te zien en het ander is een hangslotje ) Bij mij gaat de deuren op slot vanaf ik 20 per uur rij en gaat van het slot als ik mijn sleutel uit het contakt haal. Ik vind dat handig , anderen minder handig , het is gelijk je het liefste hebt zeker .
 

Mark

Banned
Oke maar wat is nu precies een accident, is dat altijd een aanrijding en is er dan nog een verschil in snelheid waarmee de aanrijding plaats vindt? Of je wordt onwel achter het stuur, wat dan? Je zal me wel een muggenzifter vinden maar zit me gewoon af te vragen hoe het werkt in de praktijk. Ik vind het zelf een naar idee om met de deuren op slot te rijden en er dan maar op moeten vertrouwen dat in de praktijk vanzelf ontgrendeld worden bij een accident . Heb thuis de deuren 's nachts ook niet op slot alleen op de binnenhaak. Kan dus als het moet altijd snel de woning verlaten en hoef dus niet in het donker op zoek naar een voordeursleutel.
Bij het afgaan van de airbags bij een ongeval worden de deuren terug ontgrendeld, ook worden de alarmlichten geactiveerd.
 

EdK

Forumguru
Is tijdens de kleine beurt gedaan tevens met een update van de software
maar is niet berekend , dus gewoon nette service van de dealer
was ook maaar een paar minuten werk !
 

zefke

Lid
Hallo Fabia Fans,

Dat van de deuren is correct, maar ze gaan volgens mij pas allemaal open (+gevaren licht aan) als de airbags afgaan!

De achterklep kan trouwens bij onze Fabia niet geopend worden als de motor loopt.

groetjes
Paul
 

toontje44

Nieuw lid
Hey,

Misschien is dit voor de meeste geen nieuws maar ik heb gisteren tijdens mijn eerste kleine onderhoud een kleine "tweak" laten uitvoeren op mijn wagen. Ik weet dat bij o.a. een peugeot 206 de deuren automatisch sluiten vanaf men begint te rijden. Ik vroeg aan de garage of ze dit bij mijn fabia ook konden instellen. Geen probleem zeiden ze daar. Het koste mij ong. 5 euro en nu sluiten de deuren automatisch zodra ik begin te rijden en openen ze wanneer ik de sleutel uit het contact haal.

Het verhoogt uw veiligheidsgevoel wat in de wagen :tongue:

Greetz,

Hoi,
Ik dacht dat deze optie altijd standaard aan stond?


Gr. Ton
 
In het begin dacht ik hey dat is een handige functie wil ik ook :)

Maar nu ik er eens over nadenk, als ik dit automatisch laat doen heb ik 2 knopjes die volledig overbodig zijn in de auto :( namelijk die 2 die al eerder waren omschreven.. Dat creatieve autotje met de deurtjes open en het slotje..

Nope ik blijf die wel gewoon gebruiken :) Enige wat ik me nu ineens afvraag (nooit getest) als ik de auto sluit met het slotje knopje in de auto, krijg je dan de auto ook open aan de buitenzijde (in 2x dan)? hmm.. naja mocht iemand het weten dan hoor ik het wel, anders morgen ff proberen :D

Gegroet!
 
Bij mijn Skoda Fabia gaat bij een keer klikken alleen de bestuurderskant open en bij twee keer klikken alle deuren. Auto is van een vertegenwoordiger geweest. Ik vind het super handig, al was het in het begin wel even wennen :winkie: dat alle deuren automatisch dicht gaan geeft mij echter niet zo's veilig gevoel

Deuren van binnen openen is geen probleem, maar van buiten lukt niet meer.
Weet niet of hier nog een ongeluk beveiliging op zit bijvoorbeeld als airbag afgaat dat dan het slot ook vrijgegeven wordt.

Op zich vind ik het een prima voorziening. Standaard gaan bij openen met afstandsbediening vaak alle deuren open + achterklep (kan ook weer geprogrammeerd worden dat alleen de bestuurdersportier opengaat bij O2 in ieder geval) en dan is het voor malafide lieden wel heel gemakkelijk om even een deurtje open te trekken en je Noodboek mee te snaaien bijvoorbeeld.

Ik deed mijn deurtjes altijd al met het handje dicht, maar sinds de O2 gaat het "vanzelf"
 
reactie op post van Elwin


Nope, als je de deuren vergrendeld met die knop of automatisch dan zijn geen van de 5 deuren nog vanuit buiten te openen ook niet door 2x aan de deurkruk aan de buitenzijde van de auto te trekken.

Wat wel werkt 2x aan de deurkruk aan de binnenzijde van de auto dan kan je wel uitstappen.

Nog een handigheidje., wat nou als je de achterportieren op kindervergrendeling hebt staan.., dan kun je achter niet uitstappen maar ook niet van buitenuit de achterportieren openen, de oplossing daarvoor is (kwam mijn dochter achter).., 1x aan de binnenzijde aan de deurkruk trekken en daarna aan de buitenzijde dan gaat de deur wel open.
 
Bedankt voor de snelle reactie ;)

Enne van het openen van binnenuit was mij idd al opgevallen.. Maar toch jammer dat de deuren niet van buiten te openen zijn.. :( Ik dacht namelijk van wel en ik vond het een veiligere oplossing dan het kinderslot. Misschien toch maar iets anders verzinnen..

Nu we het trouwens toch over het sluiten van de portieren hebben...
***sorry beetje off topic nu***

Als ik de auto sluit me de afstandsbediening gaat soms het rode ledje niet knipperen en soms wel. Nu heb ik de handleiding al een paar keer geraadpleegd, maar ik weet niet of er nu een verschil zit tussen deze opties van gesloten portieren. Wel als je een auto alarm hebt, maar die heb ik niet.

Volgens de handleiding (als ik het mij goed herriner) zou je als het ledje uit is het portier moeten kunnen openen door 5x de deurkruk te gebruiken,maar goed dat gaf geen resultaat.. naja gewoon nieuwsgierig, maar vond het geen nieuw topic waard, vandaar ff gauw tussendoor hier ;)

Groeten!
 

MarcoO2

Forumguru
Nog een handigheidje., wat nou als je de achterportieren op kindervergrendeling hebt staan.., dan kun je achter niet uitstappen maar ook niet van buitenuit de achterportieren openen, de oplossing daarvoor is (kwam mijn dochter achter).., 1x aan de binnenzijde aan de deurkruk trekken en daarna aan de buitenzijde dan gaat de deur wel open.

Of het raampje laten zakken en dan de portiergreep aan de buitenkant gebruiken (tenzij je die ook op kinderbeveiliging hebt staan).
 

turboturbo

Forumguru
Ik heb sinds kort deze functie ook laten activeren bij mijn auto. Ik moet zeggen dat ik er nog niet helemaal over uit ben of ik het wel wil blijven gebruiken. Ik heb zo m'n twijfels. Ten eerste rijd ik nooit met een laptop in m'n auto o.i.d. dus ik ben niet zo bang voor goederen die gejat worden terwijl ik voor het rode verkeerslicht sta. Ten tweede vraag ik me af wat eventuele gevolgen kunnen zijn bij een ongeval. Nu kan ik hierover nagenoeg niets vinden op internet, bijvoorbeeld nieuwsberichten waarin gemeld wordt dat een bestuurder niet uit de auto bevrijd kon worden. Ik heb wel begrepen dat bij een ongeval en/of als de Airbag geactiveerd wordt, de alarmlichten automatisch geactiveerd worden, en ook de deuren automatisch ontgrendeld worden. Maar dat is allemaal mits de elektronica nog goed werkt, tijdens/na het ongeval. Zo zag ik gisteren op tv een verhaal van een man, die 2 hand transplantaties kreeg, omdat zijn handen verbrand waren geweest tijdens een auto ongeluk. Hij zat opgesloten in zijn eigen auto, omdat de elektronica niet meer werkte, en de deuren niet meer open gingen. Onderstussen werd hij dus 'gestoofd' :1884: en levend verbrand, min of meer, want hij heeft het alsnog overleefd. Ik denk dat het hetzelfde doem - scenario op zou gaan wanneer de auto te water raakt. Dan vermoed ik dat de elektronica ook stopt met werken. Nogmaals, hierover kan ik niets vinden op internet, behalve dat meer mensen deze twijfels hebben....

Tenslotte vind ik het erg onpraktisch: telkens zitten pasagiers panisch aan die deur klink te trekken, omdat de deur niet open wil (ik heb de sleutel dan nog net niet uit het contact getrokken, of ik zet iemand af)
Ik moet steeds zeggen: '2 x trekken', maar dat begrijpt niemand en ik vermoed dat de klinken geen lang leven beschoren hebben, op deze manier.
 

rweersch

Actief lid
omdat de elektronica niet meer werkte, en de deuren niet meer open gingen. Onderstussen werd hij dus 'gestoofd'
Precies om die reden (maar ook bv. te water raken, of algemene elektronicastoringen) heb ik aan beide zijden aan de voorkant twee lifehammers. Dan kun je in elk geval altijd de ramen intikken.
 
Heb eind juli een zeer enstig ongeluk gehad met mijn Fabia Combi 1.4 bouwjaar 2007. Na een aantal malen rond getold te zijn en over de kop te zijn gegaan in de dwarsrichting en een landing met de neus in de greppel en het dak naar boven, konden alle portieren gewoon geopend worden ondanks de automatische sluiting. Van de 5 inzittende was er één gewond, door de veiligheidsriem. (chauffeur AC Luxatie). Was de 10e in 1 week tijd op deze weg in polen.
 

turboturbo

Forumguru
He @Luuk47, bedankt voor het delen van je ervaring. Allereerst natuurlijk super dat je het overleefd hebt. Klinkt heftig!
Goed om te lezen dat de beveiliginsmaatregel gewoon werkte. En een goede tip van @rweersch, die Lifehammers. Die ga ik ook kopen. Dat is nog de beste oplossing.
 
Lifehammers

Bij de levering van de vorige auto en de huidige, waren en zijn er door autobedrijf Primair uit sittard Lifehammers geplaatst aan beide kanten van de auto. :winkie:
 
Bovenaan Onderaan