deuren automatisch laten sluiten

neoproject

Actief lid
Hey,

Misschien is dit voor de meeste geen nieuws maar ik heb gisteren tijdens mijn eerste kleine onderhoud een kleine "tweak" laten uitvoeren op mijn wagen. Ik weet dat bij o.a. een peugeot 206 de deuren automatisch sluiten vanaf men begint te rijden. Ik vroeg aan de garage of ze dit bij mijn fabia ook konden instellen. Geen probleem zeiden ze daar. Het koste mij ong. 5 euro en nu sluiten de deuren automatisch zodra ik begin te rijden en openen ze wanneer ik de sleutel uit het contact haal.

Het verhoogt uw veiligheidsgevoel wat in de wagen :tongue:

Greetz,
 

Gieliovd

Forumguru
Hey,

Dit is inderdaad laatst al eens aangehaald op het forum, dat dit slechts een kleine instelling is op de computer. Als je Maxidot heb schijnt dat je het zelf kunt doen.

Er is ook opgenoemd, wat als je nou een ongeval krijgt? De hulpverleners kunnen niet bij je komen? Schijnt dat dit dan evengoed automatisch gaat in geval van....... geen idee.
 

Fabia

† In Memoriam
Maar is vind het toch niet prettig om met deuren op slot te rijden. Stel je krijgt brand en je wilt je auto uit wat dan?
 

LenK

Forumguru
Deuren van binnen openen is geen probleem, maar van buiten lukt niet meer.
Weet niet of hier nog een ongeluk beveiliging op zit bijvoorbeeld als airbag afgaat dat dan het slot ook vrijgegeven wordt.

Op zich vind ik het een prima voorziening. Standaard gaan bij openen met afstandsbediening vaak alle deuren open + achterklep (kan ook weer geprogrammeerd worden dat alleen de bestuurdersportier opengaat bij O2 in ieder geval) en dan is het voor malafide lieden wel heel gemakkelijk om even een deurtje open te trekken en je Noodboek mee te snaaien bijvoorbeeld.

Ik deed mijn deurtjes altijd al met het handje dicht, maar sinds de O2 gaat het "vanzelf"
 

neoproject

Actief lid
In het instructieboekje dat bij de wagen zat stond dat er bij een accident de knipperlichten automatisch aanspringen en de deur automatisch ontgrendeld wordt. Dit gaat volgens mij nog steeds vanzelf ontgrendeld worden hoor.
 

Wallie

Lid
Maar is vind het toch niet prettig om met deuren op slot te rijden. Stel je krijgt brand en je wilt je auto uit wat dan?
Dat vind ik wel een leuke, want ik heb hetvolgende gehad: ik ging een keer even pinnen, vriendin bleef achter in de auto (motor uit), bij het weglopen druk ik uit mezelf de deuren op slot... m'n vriendin kon er dus echt niet uitkomen! Deuren springen alleen open als het contact aanstaat en je trekt aan de deurhendel, anders blijven ze mooi op slot...

Kheb d'r uiteindelijk maar weer bevrijd ;)
 

neoproject

Actief lid
of er moest een voorbijganger heel hard met een hamer op de motorkap slaan, mss springen de deuren dan ook automatisch open :tongue:

Er is trouwens een optie om dit te verhinderen: tweemaal kort achterelkaar de deur sluiten met afstandsbediening (binnen de sec 2 keer drukken), dan zou de deur van binnen geopend kunnen worden. Ik denk dat dit ook dient om het alarm uit te schakelen moest je er een hebben.
 
Deuren op slot

Dat vind ik wel een leuke, want ik heb hetvolgende gehad: ik ging een keer even pinnen, vriendin bleef achter in de auto (motor uit), bij het weglopen druk ik uit mezelf de deuren op slot... m'n vriendin kon er dus echt niet uitkomen! Deuren springen alleen open als het contact aanstaat en je trekt aan de deurhendel, anders blijven ze mooi op slot...

Kheb d'r uiteindelijk maar weer bevrijd ;)

Er is een verschil tussen de deuren door de computer op slot laten doen en dit met de afstandsbediening. Als je het via de computer laat doen dan kan je de deuren van binnen openen. Als je ze met de afstandsbediening op slot doet dan "denkt" de computer (logischerwijs) dat je je niet meer in de auto bevindt en wordt het elektirsh systeem uitgeschakeld welke de deuren ontgrendeld. (Ik vergelijk het zelf met het knopje bij de bestuurder om alle deuren op slot te doen. Als ik dit doe dan kan je de deuren van binnen gewoon open doen. De computer voert dezelfde handeling uit als je wegrijdt.). Bij mij werkt het tot nog toe PERFECT!.
 

Fabia

† In Memoriam
In het instructieboekje dat bij de wagen zat stond dat er bij een accident de knipperlichten automatisch aanspringen en de deur automatisch ontgrendeld wordt. Dit gaat volgens mij nog steeds vanzelf ontgrendeld worden hoor.

Oke maar wat is nu precies een accident, is dat altijd een aanrijding en is er dan nog een verschil in snelheid waarmee de aanrijding plaats vindt? Of je wordt onwel achter het stuur, wat dan? Je zal me wel een muggenzifter vinden maar zit me gewoon af te vragen hoe het werkt in de praktijk. Ik vind het zelf een naar idee om met de deuren op slot te rijden en er dan maar op moeten vertrouwen dat in de praktijk vanzelf ontgrendeld worden bij een accident . Heb thuis de deuren 's nachts ook niet op slot alleen op de binnenhaak. Kan dus als het moet altijd snel de woning verlaten en hoef dus niet in het donker op zoek naar een voordeursleutel.
 

joergarms

Senior Member
Hey,

Dit is inderdaad laatst al eens aangehaald op het forum, dat dit slechts een kleine instelling is op de computer. Als je Maxidot heb schijnt dat je het zelf kunt doen.

Er is ook opgenoemd, wat als je nou een ongeval krijgt? De hulpverleners kunnen niet bij je komen? Schijnt dat dit dan evengoed automatisch gaat in geval van....... geen idee.


Ik heb die MaxiDot, Yes!!
Maar weet iemand wat je daarmee buiten de normale dingen allemaal op in kan stellen??
Hoe moet je bijvoorbeeld instellen dat de deuren op slot gaan tijdens rijden?
Is misschien wel leuk om daar een nieuwe topic over te openen, mogelijkheden met MaxiDot genaamd!!
Ik ben benieuwd.
 

Gieliovd

Forumguru
Ik heb die MaxiDot, Yes!!
Maar weet iemand wat je daarmee buiten de normale dingen allemaal op in kan stellen??
Hoe moet je bijvoorbeeld instellen dat de deuren op slot gaan tijdens rijden?
Is misschien wel leuk om daar een nieuwe topic over te openen, mogelijkheden met MaxiDot genaamd!!
Ik ben benieuwd.
Strak plan ja, men schreeuwt in de rondte dat je van alles kunt met die maxidot, maar ik weet ook niet hoe en wat. Heb hem ook niet, dus dat scheelt.....
 

neoproject

Actief lid
Ok de deuren zullen enkel automatisch openen indien de airbag mee is geopend maar zou het zo gevaarlijk zijn voor inzittende om een raam open te slaan (vanbinnen of vanbuiten uit)? Ik heb me laten wijsmaken dat autoglas speciaal is ontwikkeld om in duizende kleine stukjes te scheuren en dat deze bijna niet snijden. (Toch hoor ik wel dat er mensen glasscherven in het gezicht hebben na een aanrijding.). Ik denk dat je zo'n gebarste ruit gewoon naar binnen kunt buigen tot het eruit valt. Misschien weet iemand hier meer over?
 

Gieliovd

Forumguru
Zat toevallig in de auto gisteren even mijn handleiding wat door te lezen.

Er zijn dus meerdere standen van de deurvergrendeling. Als hij op de zogenaamde "safe" stand staat krijg je je autodeuren niet open van binnen of buiten.

Als hij op de normale vergrendeling staat dan krijg je je deuren gewoon van binnen open. Dit gebruikt dezelfde functie als die tuimel schakelaar aan je bestuurderskant.
 

bluskabouter

Forumguru
nee dit is niet het geval.
wij {als brandweermensen} moeten met een zogenaamde zaag de ruit lossnijden van de carroserie omdat deze is verlijmd.
hiervoor hebben we speciale zagen.
vroeger toen de ruiten nog met rubbers in een soort frame zaten kon je de ruit makkelijk er uit trappen van binnenuit.
tegenwoordig is de ruit een onderdeel van de stijfheid van de auto.
 

Gieliovd

Forumguru
Dan heb je het over vaste ruiten, die bijvoorbeeld achterin de auto zijn geplaatst. Ik zit meestal toch voorin als ik aan het rijden ben en daar zijn de ruiten natuurlijk beweegbaar.

De huidige ruiten zijn naar mijn weten inderdaad verlijmde platen met een folie ertussen, deze klapt dus niet uit elkaar maar breekt in allemaal kleine deeltjes die aan het folie blijven hangen of eraf vallen. Als je hem dus stuk hebt gekregen dan kun je het raam naar buiten duwen (bij voorkeur met voeten).

Maar daarentegen zie je ook nog wel die ruiten die eruit zijn gemept en radio gestolen is.

Me confused.
 

Rayzman

Actief lid
Die folie zit alleen in je gelaagde voorruit. Zijruiten kan je met zo'n life-hamertje in duizende stukjes slaan, wat niet aan te raden is want je vind het na 3 jaar nog in je auto.

De deur bij automatische deurvergrendeling kan je gewoon openen door 2 keer aan de hendel te trekken. Heb het meteen aangezet toen ik de auto heb opgehaald, want die scootergastjes kunnen dan niet ff je auto leegrouzen bij een verkeerslicht.
 

EmTee

Lid
Die folie zit alleen in je gelaagde voorruit. Zijruiten kan je met zo'n life-hamertje in duizende stukjes slaan, wat niet aan te raden is want je vind het na 3 jaar nog in je auto.

De deur bij automatische deurvergrendeling kan je gewoon openen door 2 keer aan de hendel te trekken. Heb het meteen aangezet toen ik de auto heb opgehaald, want die scootergastjes kunnen dan niet ff je auto leegrouzen bij een verkeerslicht.

Kijk, dat is nou de eerste zinnige opmerking hier, het heet inderdaad anti-hijack en het is bedoeld om te voorkomen dat je auto wordt leeggeroofd terwijl je stil staat. Zodra je airbag er om wat voor reden dan ook uitkomt dan ontgrendeld het systeem zich en inderdaad 2 keer de deur hendel openen werkt ook!

Het zou verplicht moeten zijn op iedere auto!
 

bluskabouter

Forumguru
ik bedoelde i.d.d. de voorruit.
deze is alleen met een speciale zaag door te zagen, de ruiten rondom de auto verplinteren in kleine blokjes omdat ze zijn gemaakt van z.g.n. veiligheidsglas.
ik heb een afspraak gemaakt om deze optie in te stellen bij mijn garage.
vindt dit wel zo veilig voor mijn ega als ze alleen op pad is.
 
Vanmiddag even langs de dealer geweest om het automatisch op slot gaan in te laten stellen.. nog geen 5 min. werk, en geen extra kosten.. ze hebben meteen mijn Maxidot display op Engels ingesteld.. kwam erachter dat het nog op Tsjechisch stond.. ach ja.. ik heb mijn nieuwe Fabia (I) pas sinds afgelopen zaterdag hihi
 

joergarms

Senior Member
Vanmiddag even langs de dealer geweest om het automatisch op slot gaan in te laten stellen.. nog geen 5 min. werk, en geen extra kosten.. ze hebben meteen mijn Maxidot display op Engels ingesteld.. kwam erachter dat het nog op Tsjechisch stond.. ach ja.. ik heb mijn nieuwe Fabia (I) pas sinds afgelopen zaterdag hihi

Ja ik weet niet hoe groot jouw talenknobbel is, maar bij mij gaat engels toch iets makkelijk dan Tsjechisch, haha.
Hebben ze alles via de MaxoDot ingesteld of hebben ze de auto gelijk even aan de computer gehangen?
Met andere woorden, moeten we voor de deuren nou wel of niet naar de dealer, want er is nog steeds niemand hier die echt kan uitleggen hoe het zou moeten met MaxiDot.
 
Bovenaan Onderaan