Defecte rolhoes kofferbak

Noord26

Forumguru
Veer in de buis gevonden. Die is afgeschreven helaas. Heeft in de buis toch om zichzelf heen kunnen draaien waardoor het een star geheel is geworden en niet meer veert (en geen spanning meer geeft)..
 

Cordoba

Forumguru
@Noord26 Kun je een foto van die veer plaatsen 'ter lering ende vermaek'? Ik had een soort bladveer verwacht die in een spiraal is opgewonden, maar krijg de indruk uit je laatste post dat het toch anders in elkaar steekt. Zoals ik dacht dat het zat, is het een kwestie van opnieuw oprollen om spanning op te bouwen zodat ie weer oprolt, maar dat gaat blijkbaar niet.
 

Tanny

Nieuw lid
Met fietsspaak de veer uit de buis trekken. Het getwiste deel van de veer eraf knippen en een krul aan de uiteinde buigen zodat deze weer om de kunststoffen houder vastgehaakt kan worden.De kap op de kunstoffen houder in de rol draaien zodat de rol/veer weer voldoende op spanning komt en kap vastzetten.
Dit uit eigen ervaring
 

Tanny

Nieuw lid
Waaromheen een hoesje (om de veer) zodat veer "zonder geluid" binnenin de buis tegenaan kan trillen. Vergeet die hoes niet weer te monteten....
 

Noord26

Forumguru
Met fietsspaak de veer uit de buis trekken. Het getwiste deel van de veer eraf knippen en een krul aan de uiteinde buigen zodat deze weer om de kunststoffen houder vastgehaakt kan worden.De kap op de kunstoffen houder in de rol draaien zodat de rol/veer weer voldoende op spanning komt en kap vastzetten.
Dit uit eigen ervaring

Thnx voor de tip. Alleen begrijp ik niet wat je bedoeld met 'de kap op de kunststoffen houder in de rol draaien'.

Hoes? Die ben ik niet tegen gekomen.. Dat verklaart ook meteen waarom hij in zichzelf heeft kunnen draaien!
 

Tanny

Nieuw lid
De kap is die je aan de uiteinde van de extrusie profiel in klikt. De kunststoffen (veer) houder is de soort pen die je aan de veer vastmaakt en die door de veerkracht in/ tegenaan de buis wordt gehouden. Met de kap in de houder draai je de rol op spanning.
 

Tanny

Nieuw lid
Het is een spriraal- trek veer. Trekkracht om de houder tegen in de buis te houden. Spriraal (torsie) kracht om, middels de kap de houder in de buis te draaien, de rol op spannning te brengen.
 

Tanny

Nieuw lid
Hoe bedoel je 'jammer'j? Is het gelukt om de veer weer '"recht" te krijgen zodat de veer de houder in de buis trekt ? Als dit gelukt is zou de rest, het torderen, moeten lukken.
 

Noord26

Forumguru
Hoe bedoel je 'jammer'j? Is het gelukt om de veer weer '"recht" te krijgen zodat de veer de houder in de buis trekt ? Als dit gelukt is zou de rest, het torderen, moeten lukken.
Ik heb de veer inderdaad redelijk recht kunnen krijgen. En kreeg ook trekspanning van de veer op de houder. Echter rolt de hoes niet op.
 

Tanny

Nieuw lid
Ok, dat klinkt goed. Nu nog jou uitgelegd krijgen hoe je de rol op spanning brengt.

Zorg nu dat de buis goed zit tegenaan de andere (dichte) zijde. Dan de kap die je uit de erxtrusie profiel hebt geklikt in de rol steken, maar zonadig dat je de kap nog kunt draaien rond het extrusie profiel Dus nog niet erin klikken.Draai de kap dan in de houder de buis in de richting op dat je hoes oprolt. Zo de rol op spinning draaien, (in denk zo ca 3 a 4 X 360° nadat hoes vollrdug is opgerold)
 

Noord26

Forumguru
Ok, dat klinkt goed. Nu nog jou uitgelegd krijgen hoe je de rol op spanning brengt.

Zorg nu dat de buis goed zit tegenaan de andere (dichte) zijde. Dan de kap die je uit de erxtrusie profiel hebt geklikt in de rol steken, maar zonadig dat je de kap nog kunt draaien rond het extrusie profiel Dus nog niet erin klikken.Draai de kap dan in de houder de buis in de richting op dat je hoes oprolt. Zo de rol op spinning draaien, (in denk zo ca 3 a 4 X 360° nadat hoes vollrdug is opgerold)

Ah, ik snap hem. Morgen weer even proberen. Dom natuurlijk om hem niet even onder spanning te zetten.. Alleen heb ik geen kousje om de veer gevonden. Die zal wel helemaal onderin de buis liggen. ;)
 

Cordoba

Forumguru
Mooi dat het raadsel toch nog is opgelost. @Noord26 Misschien wat foto's maken en eventueel een how-to voor anderen met soortgelijk probleem?
De constructie zal qua principe niet veel afwijken van die van de andere Skoda-modellen met rollo.
 
Bovenaan Onderaan