Defecte rolhoes kofferbak

Noord26

Forumguru
Alsof de duivel er mee speelde: vanmorgen tijdens het naar de dealer rijden kwam ik er achter dat de rolhoes in de bagageruimte niet meer automatisch op rolt als je er op tikt, maar alleen los schiet. Zal wel een veertje oid dergelijk zijn dacht ik. We moeten toch naar de dealer voor wintercheck + APK, dan kan hij er gelijk naar kijken.

Maar tot mijn verbazing was het niet te herstellen en zou het €378,- kosten om het te laten vervangen. Toen ik in de lach schoot begrepen ze wel meteen dat ik dat niet van plan was.

Iemand anders ook ervaring met het niet meer oprollen van de hoes? Is dit gemakkelijker te verhelpen als een kleine €400,- af te tikken bij de dealer voor een nieuwe?
 

Niels83

Forumguru
Superb 2 is al even op de markt toch. In dat geval zou ik kijken voor een 2de hands bij de sloop.
 

aiva tco adoks

Forumguru
Ik las ergens hier op het forum dat je het klepje los kan halen. Schijnt idd een veertje te zijn.

Ps
Ik probeer het voor de helft van het geld ;)
Geen garantie :D
 

andrehj

Forumguru
@Noord26 : Even goed zoeken op dit forum (en de andere). Ik weet zeker dat ik in het laatste half jaar nog gelezen heb van iemand die precies dit issue had en erin was geslaagd de behuizing te openen, het probleem te fixen en het geheel daarna ook weer te sluiten.
 

Noord26

Forumguru
Gevonden!
Zit zelfs een hele handleiding bij.
Suc6 met repareren.

Ik ga het zaterdag proberen te fixen. Dan heb ik de tijd; kleine man is uit logeren en moeders gaat naar een vrouwenfilm..

Moet dan toch naar een lokale bandenboer om nieuwe sloffen te laten monteren. Aangezien zowel de zomer- als de winterbanden ver op waren, komen er Michelin cross climate banden op. Als ik daarvan terug ben alle tijd om dit onderdeel eens uit elkaar te halen.
 

andrehj

Forumguru
Jij rijdt op 17" toch? Stel dat je 7J brede Venus velgen hebt, dan kun je overwegen op 205/55R17 te monteren, of op de 7.5J velgen (Trifid of Calisto) de maat 225/50R17.
Beiden brengen de snelheidsmeterafwijking naar nul, en zorgen voor wat meer comfort. Nadelen zijn er helaas ook: De banden zijn wat duurder en er is geen ruimte meer voor eventuele sneeuwkettingen.
 

Spinal

Forumguru
Voor de Octavia (en waarschijnlijk ook voor de Superb) zijn er verschillende losse onderdelen van de bagage rolhoes verkrijgbaar. Ik weet alleen niet meer waar ik die gevonden had.
 

Niels83

Forumguru
Onderdelenlijn.nl kun je vaak wel vinden.

Volgens mij in hoevelaken zit een demontage bedrijf gericht op skoda. Even googlen op skoda en demontage of sloop.
 

Noord26

Forumguru
Jij rijdt op 17" toch? Stel dat je 7J brede Venus velgen hebt, dan kun je overwegen op 205/55R17 te monteren, of op de 7.5J velgen (Trifid of Calisto) de maat 225/50R17.
Beiden brengen de snelheidsmeterafwijking naar nul, en zorgen voor wat meer comfort. Nadelen zijn er helaas ook: De banden zijn wat duurder en er is geen ruimte meer voor eventuele sneeuwkettingen.

Ik heb 18" zomervelgen (Themisto) en 16" wintervelgen (Moon). Aangezien de 18" banden duidelijk duurder zijn, de 16" duidelijk stiller en comfortabeler, komen er 205/55R16 (94V) op.

Verwacht niet dat ik ooit op winterkettingen zal rijden. Zeg nooit nooit.. Die passen niet op de 18" (225/40R18), maar wel op de 16".

Ook blijkt er 1 van de 18" velgen stoeprandschade te hebben. Waardoor het totaalplaatje toch uit gaat naar de 16" als voorkeur.

Het kost weer ruim €400,-, maar dan zien we wel weer hoe lang ze mee gaan. De dealer vraagt vrijwel hetzelfde voor de rolhoes.

:shutup:
 
Laatst bewerkt:

andrehj

Forumguru
Met een beetje mazzel kun je de 18" velgen verkopen voor ongeveer evenveel geld als je voor de banden moet betalen. Die rolhoes kun je waarschijnlijk zelf repareren, zodat de totale financiële schade vast mee zal vallen.
 

Cordoba

Forumguru
Als het toch de sloop wordt een paar mogelijke donorauto's (altijd eerst contact met de sloperij opnemen of het onderdeel nog beschikbaar is):
 

Noord26

Forumguru
Hij ligt uit elkaar. Maar afgezien van de 2 veren die het geheel klemmen naar buiten, kom ik nergens een andere veer tegen. Waar kan ik die vinden? Is dit totale onderdeel in elsa te vinden?

Edit: ik kan natuurlijk nog de rol van binnen bekijken..
 
Laatst bewerkt:

Canon-Eye

Forumguru
Er moet ook ergens een veer in de rol zitten die hem laat (of beter: liet) oprollen. Of een clubje kaboutertjes natuurlijk...
 
Bovenaan Onderaan