De nieuwe Passat

Bakkertje

Forumguru
Omdat ik nog niet had gepast met het hele gezin en vrouwlief de Passat ook niet in het echt had gezien, afgelopen weekend even langs een dealer gereden en daar in de showroom gepast. Op de achterbank waren de drie kids blij want er is inderdaad meer ruimte dan in de Superb.
Op de bijrijdersstoel was vrouwlief iets minder enthousiast, ze vind de stoel wat aan de zachte kant (we zaten in een Comfortline, dus hopelijk bevallen de stoelen in de bestelde highline beter). Ze vond het verder wel een mooi auto en was aangenaam verrast door de ruimte in de kofferbak.

Afgelopen weekend ook nog wat review filmpjes zitten kijken en eigenlijk is iedereen het er wel over eens dat de aanval op de premium merken eigenlijk alleen tot zijn recht komt als je flink wat opties selecteert in de prijslijst. En voor een Passat schiet de prijs dan al gauw voorbij de 45k en gaat hard richting de 50k en laten we wel wezen voor dat geld kun je in de showroom van de premium merken ook prima terecht.

Zittende in de comfortline viel eigenlijk ook meteen op hoe karig de auto in die uitvoering is en man wat ben ik blij dat ik uiteindelijk toch een highline besteld heb. Overigens kost ie dan 39k met executive pakket en grootlicht assitent, voor dat geld heb je ook een O3 2.0 TDI DSG L&K ..

Maar goed, praktisch gebruik staat toch voorop en met 3 kids op de achterbank en rekening houdend met de financiën blijft het een goede keuze en er is niets mis met de Passat, maar premium is ie echt niet (sorry VW).

Nog heel even de nieuwe Superb de revue laten passeren, maar die zal me altijd meer gaan kosten dan de nu bestelde Passat.
 

Darkside

Forumguru
Afgelopen weekend ook nog wat review filmpjes zitten kijken en eigenlijk is iedereen het er wel over eens dat de aanval op de premium merken eigenlijk alleen tot zijn recht komt als je flink wat opties selecteert in de prijslijst. En voor een Passat schiet de prijs dan al gauw voorbij de 45k en gaat hard richting de 50k en laten we wel wezen voor dat geld kun je in de showroom van de premium merken ook prima terecht.

Toch zijn de premium merken (mercedes c klasse bv) ook karig uitgevoerd. Voor een simpele uitvoering betaal je ook al 40k. En dan moet je nog gaan vinken voor de leuke opties. Dan zit je echt wel boven de 50k.
En heb je bij VW een ruimere auto die misschien nog wel rijker is uitgerust.

Zittende in de comfortline viel eigenlijk ook meteen op hoe karig de auto in die uitvoering is en man wat ben ik blij dat ik uiteindelijk toch een highline besteld heb. Overigens kost ie dan 39k met executive pakket en grootlicht assitent, voor dat geld heb je ook een O3 2.0 TDI DSG L&K ..

Ja dat zijn keuzes. Een D-segmenter rijdt meestal toch wat beter dan een C-segmenter.
Zelf zou ik denk ik eerder voor een rijk(er) uitgeruste C-segmenter gaan, dan een D-segmenter.

Al maakt de passat het me wel moeilijk. Vindt dat wel een hele gave bak nl
 

Bakkertje

Forumguru
Dat een D segmenter per definitie beter rijdt is maar ten dele waar. In het geval van de Passat staat deze op hetzelfde MQB platform als de Octavia en Golf. De wielbasis is van de Passat wel langer (zelfs langer dan van de huidige Superb!)
 

jalex_h

Forumguru
Toch zijn de premium merken (mercedes c klasse bv) ook karig uitgevoerd. Voor een simpele uitvoering betaal je ook al 40k. En dan moet je nog gaan vinken voor de leuke opties. Dan zit je echt wel boven de 50k.
En heb je bij VW een ruimere auto die misschien nog wel rijker is uitgerust.

Daarmee sla je imho de spijker op zijn kop. De Passat biedt gewoon hoeveel bang for the buck. En als je hem flink aan kleedt, neemt dat alleen maar toe. Ik begon met een redelijk uitgeruste Passat en liet vervolgens een offerte maken met vrijwel alles erop en eraan. Toen de verkoper eindelijk uitgezwoegd was, viel ik bijkans van verbazing van mijn stoel. Goed, hij was duurder geworden, maar in mijn hoofd had ik er veel meer bijgeplust. Voor dat geld (55K excl afleveringen ed) voor een 2.0 TDI DSG combi Highline met bijna de complete optielijst, dat gaat je bij Premiums never nooit niet lukken, zelfs met een maatje kleiner wordt dat al lastig. Hooguit een V70 kan hier redelijk bij in de buurt blijven.

Maar maakt dat de Passat een premium-killer? Dat zeker niet. Daar heb je meer voor nodig dan een optielijst met zaken die je eigenlijk alleen bij de premiums vindt. Zie mijn bevindingen hier boven. Maar beter dan alles wat geen premium is?
Jazeker, ook al vind ik de stoelen waardeloos (maar dat is mijn afwijking).
 

Darkside

Forumguru
Klopt. Op zijn hollands biedt de passat gewoon heel veel.
Maar mist toch uitstraling en finesse.
Geeft ook niet. Dat is juist de aantrekkingskracht van een mooie D-segmenter als de passat of mondeo.
Grote auto's die voor een leuk bedrag van een mooie optielijst te voorzien zijn.

Een 5-serie, A6 krijg je niet. Dus moet je genoegen nemen met een 3 serie of a-4.
 

Bakkertje

Forumguru
Er is inderdaad weinig mis met de Passat, maar komend uit een Superb blijft de prijs eigenlijk te hoog. Dat Pon de Passat voor weinig wegdoet richting de leasemaatschappijen maakt de fiscale waarde van de auto niet minder.
Vandaag de definitieve bestelling van mijn Highline Passat voorbij zien komen en daar staat onderaan de streep een bedrag van 38.800 euro voor een 1.6 TDI sedan in Highline uitvoering, met executive pakket, metallic lak en grootlicht assistent. Mijn Superb staat nog altijd voor 33.700 in de boeken. Nog steeds een verschil van 5100 euro waarbij mijn Superb op een aantal vlakken luxer aangekleed is dan de VW. Zeker op dingen die het premium gevoel ondersteunen (dingen als instapverlichting, dorpelbeschermers enz.. allemaal standaard op de Superb en meerprijs bij de VW)

En wat dat betreft lijkt VW wel op de premium merken :D Ter vergelijk: DAB+ kost voor de Passat 224 euro dezelfde DAB+ module kost voor de O3 100 euro...
 

Darkside

Forumguru
Die interne concurrentie blijft natuurlijk.
Ook voor mijn golf heb ik meer voor DAB+ moeten betalen dan bij Skoda.

Voor sommige mensen is het label wat voor en achter op de auto zit nu eenmaal belangrijk.
Ik kijk liever naar wat ik netto kwijt ben voor een configuratie die bij mij past.
In dat opzicht zal de S3 denk ik misschien wel aantrekkelijker zijn.
Mijn O2 was 4 jaar geleden ook 50,- per maand goedkoper dan een Golf.
 

Bakkertje

Forumguru
Precies @Darkside mij maakt het ook niet zo bar veel (meer) uit. Ik moet toegeven dat voordat ik in Skoda ging rijden ik daar niet direct iets mee ophad en na een O2 en een S2 kan ik er gewoon niet meer omheen.
 

Darkside

Forumguru
herkenbaar.
Had vroeger ook niets met het merk. Maar blijf ze nu wel 'volgen'
Over 4-5 jaar ga ik zekers weer kijken wat skoda te bieden heeft
 

Octavia32

Forumguru
Ik zit net ook even te kijken op de volkswagen website naar de nieuwe passat.Zeer mooi auto echter 1 maar en dat is dat hij alleen leverbaar is in een 1.4 TSI uitvoering voor benzine had toch wel verwacht dat er ook een 2.0 TSI zou zijn. Beetje jammer.

Voor diesel is er ruime keuze.
 

Joske

Forumguru
Keuze genoeg bij de dieseltjes dat is idd een feit :thumbsup:

het is duidelijk op welk publiek deze auto gericht is :lezen:

en de topdiesel spurt zo maar eventjes in 6,3 sec naar 100 km/u :shocked:
 

s-line

Forumguru
Precies @Darkside mij maakt het ook niet zo bar veel (meer) uit. Ik moet toegeven dat voordat ik in Skoda ging rijden ik daar niet direct iets mee ophad en na een O2 en een S2 kan ik er gewoon niet meer omheen.
Ik ben het helemaal met je eens, voor de o2 had ik niets met skoda en na de s2 lijkt het erop dat ik het gevoel weer kwijt raak. Jammer,het zijn heerlijke auto's maar de modellen worden er niet beter op.
 
Bovenaan Onderaan