Wanneer een auto voor garantie aan de testkast gaat, dan worden de gegevens verstuurd. Naar Pon en ook de fabriek. Hier staan nog meer gegevens in dan wij als dealer kunnen zien. Dit is nodig voor als het een lastig probleem is en ondersteuning nodig is. En protocol is op een later moment ook weer terug te halen. Makkelijk als je een oude codering ofzo nodig bent. En voor garantie worden ze ook bewaard. Voor het geval er controle is.
Nu de vraag of ze kunnen zien of er tunning op de auto zit. Dat kan niet 100% met ja beantwoord worden.
Als het motorregelapparaat een update krijgt via de dealer. Dan wordt dat door de fabriek bijgehouden. Dat wordt gezien als een flash. In een programma kunnen we zien hoe vaak een motorregelapparaat geflasht is. Als een auto getuned is dan is het regelapparaat ook geflasht.
Voorbeeld: Auto heeft 2x een update gehad, en is getuned. Dan zal dat zichtbaar zijn als 3x een flash waarvan 1 mogelijk tunning is. Het is dus een vermoeden van tunning.
Nu staat op sommige website dat de tunning voor de testkast van de dealer niet zichtbaar is, maar of het ook onzichtbaar is voor de fabriek weet ik niet.
@Octavia 1.2TSI DSG Dergelijk rijgedrag zou ook nu nog niet tot garantieuitsluitingen mogen leiden, als de auto die prestaties (standaard) kan leveren, hoort 'ie er tegen te kunnen ook, anders is het een "ondeugdelijk product".
Na tuning zou het een ander verhaal zijn, omdat je dan buiten de (fabrieks-)specificaties gaat (kunnen?)komen.
De (betrekkelijke) zegening van de automatisering is nou juist het verschil tussen controleren - wat altijd een bewuste extra handeling is, die overgeslagen kan worden - en een automatische pop-up signalering.Dat kan ook door eenvoudige controle van chassisnummer.
Als de motor goed op temperatuur is, waarom niet? Daar is ie toch voor gemaakt? Hij kan nog wel harder als 200 km/u
Ik weet niet hoe het in Nederland is, maar in België is er dan het begrip "als een goede huisvader" en "normaal gebruik". Steeds plankgas vertrekken, 200km/h is daar zeker en vast niet bij. Het wil niet zeggen dat een bepaalde prestatie kortstondig kan geleverd worden, de fabrikant moet garanderen dat dit continu zo kan.
Hij kan nog wel harder als 200 km/u![]()
Die meldingen heb ik al regelmatig gehad - van Rijkswaterstaat, in het kader van filemijden-tests. Heb ik een hoop geld mee verdiend toendertijdAls ik persoonlijke berichten krijg in de trant van 'volgende week gaan we werkzaamheden doen op plaats x, we adviseren u om niet via x te reizen maar komende week vanaf a via y naar b te reizen'. Dat is nog goed bedoeld, maar dan begint het bij mij wel te kriebelen. Op het moment dat informatie over je reisgedrag wordt gebruikt om aanbiedingen van zaken waar je langs komt, naar je toe te sturen, is het bij mij duidelijk een paar stappen te ver.
Zo spannend was dit niet, het ging om het verstrekken van gegeven na goedkeuring door de betreffende rekeninghouder. Een detail dat ik in de meeste berichten hieromtrent niet terugzag...Zo waren er dit jaar ook al berichten van een grote bank die pin gedrag wou analyseren en verkopen aan derden. Nu gelukkig nog afgeketst maar ........
Los daarvan is het toch wel te herleiden. De motor haalt immers andere vermogens- en koppelwaarden bij andere toerentallen dan standaard, en dat is eenvoudig terug te zien.Nu staat op sommige website dat de tunning voor de testkast van de dealer niet zichtbaar is, maar of het ook onzichtbaar is voor de fabriek weet ik niet.
Ik zou niet durven aannemen dat, als hij het kan, hij er voor gemaakt is om dat permanent te kunnen.Daar is ie toch voor gemaakt?
@Octavia 1.2TSI DSG Dergelijk rijgedrag zou ook nu nog niet tot garantieuitsluitingen mogen leiden, als de auto die prestaties (standaard) kan leveren, hoort 'ie er tegen te kunnen ook, anders is het een "ondeugdelijk product".
Na tuning zou het een ander verhaal zijn, omdat je dan buiten de (fabrieks-)specificaties gaat (kunnen?)komen.
@CharlesTucker De door @Canon-Eye
Nee, dat hou ik met mijn vrouw ook niet volIk zou niet durven aannemen dat, als hij het kan, hij er voor gemaakt is om dat permanent te kunnen.