De fabrikant kijkt stiekem mee.

DimiTator

Actief lid
Eigenlijk heeft dit niet veel met tuning te maken, maar ik lees het op de site van een tuner (http://www.hartogtuning.nl/oh_ht_news.php?f=61 )
@mods: als dit onderwerp elders thuishoor ==> doen!

Heeft iemand al ooit gehoord van hetgeen hieronder staat?
Bij de meeste merken werkt het zo dat op het moment van diagnose, of soms zelfs inleveren van de sleutel, een datapakketje met belangrijke informatie zonder tussenkomst van de dealer naar een database van de fabrikant wordt verzonden, met daarin het chassisnummer van uw auto en een aantal belangrijke gegevens, zoals belastingen, toerentallen, kilometers, waarschuwingen die genegeerd zijn enz.

Op het moment van grote of herhaaldelijke schade kan men bij de fabrikant deze database raadplegen en kijken of u de auto wel "fatsoenlijk" gebruikt, want ook dit kan reden zijn uw garantieaanvraag te weigeren, bijvoorbeeld als u vaak met erg hoge toerentallen rijdt bij koude motor, of een oliedruksignaal negeert, maar ook als de data in de ecu aangepast is.
Technisch moet het mogelijk zijn, maar wordt dat ook effectief toegepast? Ik heb het alvast nog nooit gehoord.

sitechris

Donateur
Er zijn idd merken die hier wel naar kijken. Bij BMW checken ze dit. Of VAG dit doet weet ik niet. Verschilt per dealer denk ik.

Joske

Forumguru
BMW leest zobiezo de sleutel uit, klopt idd, maar of dit naar de importeur/fabriek gaat?

Bij VAG als ik mij niet vergis, is er een live dataconnectie nodig om OBD te kunnen uitlezen bij de diagnoseapparatuur dat de dealer "moet" gebruiken. Dus kan evengoed zijn dat er op dat moment dataverkeer in 2 richtingen plaatsvindt natuurlijk..

Maar ben dat niet geheel zeker, maar dacht een monteur dat eens te horen zegggen: "het "ding" werkt niet want het netwerk ligt plat.."

ertromp

Forumguru
Bij Volvo vrachtauto's gebeurt dit zeker zo. Alle werkzaamheden aan de vrachtauto worden middels dataverbinding zonder dat je er zelf invloed hebt naar Göteborg gestuurd. Dit om gegevens/ervaringen op te bouwen maar zeker om te zien of er gesleuteld is aan veiligheidssystemen.

Joske

Forumguru
ik heb dit nochtans wel al eens gelezen.. die tekst van "negeren oliedruksignaal" komt me verdorie heel bekend voor, staat gewoon in de handleiding volgens mij bij stukje over de 2 jaar garantie.

Canon-Eye

Forumguru
Bij Volvo vrachtauto's gebeurt dit zeker zo. Alle werkzaamheden aan de vrachtauto worden middels dataverbinding zonder dat je er zelf invloed hebt naar Göteborg gestuurd. Dit om gegevens/ervaringen op te bouwen maar zeker om te zien of er gesleuteld is aan veiligheidssystemen.
Van mijn vroegere werkgever is op die manier wel eens een gestolen trekker teruggevonden toen de nieuwe "eigenaar" deze voor reparatie aanbood bij een dealer in Polen...

Cordoba

Forumguru
Ik heb het nog niet eerder gehoord, maar als men data als toerentallen bij koude motor enz. uit wil lezen en versturen, betekent dat, dat die data ook opgeslagen moet worden in de auto, anders kun je het ook niet uitlezen.

Een te lage oliedruk, geeft niet alleen een brandend rood lampje op het dash, maar ook een foutmelding in de ECU, en dat is dus een behoorlijke periode daarna ook uit te lezen (de meeste foutmeldingen worden na 50 koude starts gereset, en verdwijnen dan dus uit de ECU).

Al met al, vraag ik me af wat er werkelijk waar is, en wat een 'broodje aap'.

DimiTator

Actief lid
Stel dat het waar is, dan is er nog altijd de wet op de privacy lijkt me.

Daar zat ik ook al aan te denken: in hoeverre mag een fabrikant (terecht) gebruik maken van dergelijke gegevens om misbruik te voorkomen?
Als de klant niet op de hoogte is, zal dat volgens mij nooit mogen.

ertromp

Forumguru
Zoals eerder aangegeven: geen broodje aap voor zeker Volvo vrachtauto's.
Wet op de privacy??? Tijdens onderhoud gaat je auto ook aan de testkast in de garage. Hier al bezwaar tegen gemaakt? Denk het niet toch ;)

• Leuk
Waarderingen: CDK

ertromp

Forumguru
Ik weet niet wie hier Vodafone klant is maar Vodafone deelt z'n mobiele gegevens met bijvoorbeeld TomTom zodat gezien kan worden waar files zijn. Dit wordt afgemeten aan de lokatiegegevens van Vodafone klanten. Hoezo privacy :D

DimiTator

Actief lid
Ik weet niet wie hier Vodafone klant is maar Vodafone deelt z'n mobiele gegevens met bijvoorbeeld TomTom zodat gezien kan worden waar files zijn. Dit wordt afgemeten aan de lokatiegegevens van Vodafone klanten. Hoezo privacy :D

TomTom volgt mij ook, anoniem en gaat die gegevens alleen gebruiken voor verkeersmeldingen. Daar heb ik geen probleem mee.

Mijn bezorgdheid: als ik een auto laat chippen, weet de importeur dat dan? Het zou mij straf lijken.

Cordoba

Forumguru
@ertromp het verhaal van de files, is bekend en verschillende organisaties gebruiken de gegevens van verschillende (grote) providers. Ik heb volgens mij ook al eens gehoord dat de gegevens van T-mobile daarvoor gebruikt worden (ik geloof door rijkswaterstaat of iets dergelijks). Op die manier weten ze niet alleen waar de files staan, maar ook hoeveel vertraging er is, net als hoe de grote verkeersstromen lopen. Omdat het hier om algemeen belang gaat (iedereen onderweg wil toch weten waar de files staan, en de RWD wil ook in kunnen schatten hoe de routes zijn, i.v.m plannen wegwerkzaamheden) en het om anonieme gegevens gaat heb ik daar geen probleem mee.

Als ik persoonlijke berichten krijg in de trant van 'volgende week gaan we werkzaamheden doen op plaats x, we adviseren u om niet via x te reizen maar komende week vanaf a via y naar b te reizen'. Dat is nog goed bedoeld, maar dan begint het bij mij wel te kriebelen. Op het moment dat informatie over je reisgedrag wordt gebruikt om aanbiedingen van zaken waar je langs komt, naar je toe te sturen, is het bij mij duidelijk een paar stappen te ver.

ertromp

Forumguru
Maar goed dat we met z'n allen er niet bij stilstaan wat er bijvoorbeeld met onze emails gebeurt en welke organisaties daar in mee lezen. Privacy? Stop maar met het gebruiken van Internet of het gebruik maken van bonuskaarten en noem het maar allemaal op. Gelukkig wordt er inderdaad nog niet tot weinig beroep op gedaan en is nog e.e.a. afgeschermd maar waar staan we over 5-10 jaar??? Zo waren er dit jaar ook al berichten van een grote bank die pin gedrag wou analyseren en verkopen aan derden. Nu gelukkig nog afgeketst maar ........

DimiTator

Actief lid
Eigenlijk zijn we toch een beetje hypocriet: we willen niet dat een fabrikant uitleest ho we onze auto gebruiken, maar we gooien wel ons heel leven op FB.

DimiTator

Actief lid
Ik vraag me af of iemand ooit problemen met garantie heeft gehad omdat hij de auto heeft laten tunen of DSG-aanpassing.

Monteurtje

Forumguru
Wanneer een auto voor garantie aan de testkast gaat, dan worden de gegevens verstuurd. Naar Pon en ook de fabriek. Hier staan nog meer gegevens in dan wij als dealer kunnen zien. Dit is nodig voor als het een lastig probleem is en ondersteuning nodig is. En protocol is op een later moment ook weer terug te halen. Makkelijk als je een oude codering ofzo nodig bent. En voor garantie worden ze ook bewaard. Voor het geval er controle is.

Nu de vraag of ze kunnen zien of er tunning op de auto zit. Dat kan niet 100% met ja beantwoord worden.
Als het motorregelapparaat een update krijgt via de dealer. Dan wordt dat door de fabriek bijgehouden. Dat wordt gezien als een flash. In een programma kunnen we zien hoe vaak een motorregelapparaat geflasht is. Als een auto getuned is dan is het regelapparaat ook geflasht.
Voorbeeld: Auto heeft 2x een update gehad, en is getuned. Dan zal dat zichtbaar zijn als 3x een flash waarvan 1 mogelijk tunning is. Het is dus een vermoeden van tunning.
Nu staat op sommige website dat de tunning voor de testkast van de dealer niet zichtbaar is, maar of het ook onzichtbaar is voor de fabriek weet ik niet.

Cordoba

Forumguru
@DimiTator Ik gooi niets op FB, heb er geen account, en kijk er nooit op. Dat betekent dat ik niet hypocriet ben?:pieker:

@Monteurtje die gegevens worden alleen verstuurd als een auto voor garantie aan de kast gaat, niet als ie om een andere reden aan de kast gaat? Overigens de 'onzichtbaarheid' van tuning kun je op meerdere manieren uitleggen: je kunt bedoelen dat de tuning op zich niet zichtbaar is, maar als het flashen wel zichtbaar is, is het indirect toch zichtbaar (of wek in elk geval de indruk dat het te zien is).

Monteurtje

Forumguru
@Cordoba, Voor garantie, sleutels inleren of andere regelapparaten vervangen, coderen waarbij een online verbinding nodig is.
En als het voor garantie is dan wordt het protocol na inloggen gebruikersnaam en wachtwoord verstuurd. Dus niet helemaal automatisch.

Bovenaan Onderaan