De fabrikant kijkt stiekem mee.

Zespri

Forumguru
Ik denk dat wij alle gewoon proefkonijnen zijn ... rijdende lab ratten... tja nog even krijgen wij ook allemaal een steker in onze kont .... :maakmegek:

Rob

Forumguru
Ik vraag me dit ook wel eens af inderdaad. Kan de dealer/importeur zien hoe er met de auto gereden wordt...

Nu heb ik toevallig een ervaring hiermee. In 2006 kreeg ik een nieuwe Seat Leon 2.0 TFSI. Dat ding wilde wel, en ik destijds eigenlijk ook wel :dankje:

Ik had het voor elkaar om binnen 1,5 jaar de synchromesh-ring tussen eerste en tweede versnelling aan gort te rijden. Vermoedelijk (ahum) door de onbedwingbare behoefte om elke dag vanaf stoplichten Westerlee (begin A20) vóór de eerste afslag (Maasdijk-Maassluis West) de 200km/h aan te tikken. Dat was dus elke versnelling voet in het tapijt en de toerenbegrenzer deed z'n best.

Nu komt het: De dealer heeft onder garantie een nieuwe bak geïnstalleerd. Reparatie aan een synchromeshring was veel te omslachtig en te kostbaar.

Stel dat ze gegevens over toerentallen, belasting, noem maar op, hadden kunnen uitlezen, was de garantie vast en zeker ter discussie komen staan. Nu reed ik niet de hele dag op deze manier, maar op momenten maakte ik er wel het beste van, zeg maar.. Van kenveld-optimalisatie :D:D is echter nooit sprake geweest....

Even voor de goede orde, dit was dus "vroegah", toen rubber nog van hout was en 98 ongelood met €1,33 aan de dure kant was :D Ik neem dan ook afstand van het gedrag dat hierboven geschetst is. :jaja:

Laatst bewerkt:

CharlesTucker

Forumguru
Maar ja, 2006 is voor wat betreft logging en communicatiemogelijkheden, en vooral het gebruik van de mogelijkheden, best lang geleden, misschien zou je nu met dat gedrag niet meer wegkomen bij een garantieclaim :).

Even wat betreft die teruggevonden tractor, veel moderne landbouwvoertuigen zijn ten behoeve van precies kunnen werken ("precision farming") uitgerust met zogenaamde "RTK-sets", hoognauwkeurige GPS ontvangers die met behulp van correcties op het GPS-signal veel nauwkeuriger zijn dan je Columbus, TomTom, etc. Denk aan 10cm precisie en beter. Deze correcties zijn gepersonaliseerd, en dat maakt een twee-richtings verbinding nodig met de provider van die correcties. Bij zo'n provider zien ze dus ook altijd waar je tractor is. Ik weet van zo'n provider dat die sets ook regelmatig gestolen worden (meestal niet de hele tractor), en dat ze die ook wel regelmatig weer terugvinden in centraal en oost Europa.

DimiTator

Actief lid
Wanneer een auto voor garantie aan de testkast gaat, dan worden de gegevens verstuurd. Naar Pon en ook de fabriek. Hier staan nog meer gegevens in dan wij als dealer kunnen zien. Dit is nodig voor als het een lastig probleem is en ondersteuning nodig is. En protocol is op een later moment ook weer terug te halen. Makkelijk als je een oude codering ofzo nodig bent. En voor garantie worden ze ook bewaard. Voor het geval er controle is.

Nu de vraag of ze kunnen zien of er tunning op de auto zit. Dat kan niet 100% met ja beantwoord worden.
Als het motorregelapparaat een update krijgt via de dealer. Dan wordt dat door de fabriek bijgehouden. Dat wordt gezien als een flash. In een programma kunnen we zien hoe vaak een motorregelapparaat geflasht is. Als een auto getuned is dan is het regelapparaat ook geflasht.
Voorbeeld: Auto heeft 2x een update gehad, en is getuned. Dan zal dat zichtbaar zijn als 3x een flash waarvan 1 mogelijk tunning is. Het is dus een vermoeden van tunning.
Nu staat op sommige website dat de tunning voor de testkast van de dealer niet zichtbaar is, maar of het ook onzichtbaar is voor de fabriek weet ik niet.

eigenlijk: als ze zien dat er 3 x geflashed is, en maar twee keer via hun geregistreerd, dan zullen ze er van uitgaan dat er gemanipuleerd is. Dat zou ik althans doen.
Terecht dat ze dan sommige dingen in vraag gaan stellen, zeker als er abnormale schade is waarvan ze vermoeden dat dat door ongeoorloofde aanpassingen veroorzaakt is.

DimiTator

Actief lid
@Octavia 1.2TSI DSG Dergelijk rijgedrag zou ook nu nog niet tot garantieuitsluitingen mogen leiden, als de auto die prestaties (standaard) kan leveren, hoort 'ie er tegen te kunnen ook, anders is het een "ondeugdelijk product".:)
Na tuning zou het een ander verhaal zijn, omdat je dan buiten de (fabrieks-)specificaties gaat (kunnen?)komen.

Ik weet niet hoe het in Nederland is, maar in België is er dan het begrip "als een goede huisvader" en "normaal gebruik". Steeds plankgas vertrekken, 200km/h is daar zeker en vast niet bij. Het wil niet zeggen dat een bepaalde prestatie kortstondig kan geleverd worden, de fabrikant moet garanderen dat dit continu zo kan.

Rob

Forumguru
Het begrip "normaal gebruik" is welbekend maar het is lastig bewijzen voor een dealer/importeur dat schade is ontstaan door het gedragspatroon van de berijder. Wat @Peter-036 al aangeeft: Zeker als een auto het potentieel heeft om dergelijke prestaties te leveren en je spreekt deze prestaties geregeld aan, ben je dan echt fout bezig? Oke, je hebt de schijn tegen je als het een discussie wordt met dealer/importeur maar toch...

Rob

Forumguru
By the way....

Ik had er beter aan gedaan m'n verhaal wat minder spectalulair op te schrijven...
- "Sportieve auto met dito rij-eigenschappen, dikwijls 0-200 sprintje, na 1,5 jaar nieuwe bak gekregen i.v.m. kapotte synchromesh ring"
Boodschap en omstandigheden hetzelfde, beeld wat ik creëer echter net even anders:)

dirkkroneman

Forumguru

Ik weet niet hoe het in Nederland is, maar in België is er dan het begrip "als een goede huisvader" en "normaal gebruik". Steeds plankgas vertrekken, 200km/h is daar zeker en vast niet bij. Het wil niet zeggen dat een bepaalde prestatie kortstondig kan geleverd worden, de fabrikant moet garanderen dat dit continu zo kan.
Als de motor goed op temperatuur is, waarom niet? Daar is ie toch voor gemaakt? Hij kan nog wel harder als 200 km/u ;)

• Leuk
Waarderingen: Rob

MarcoO2

Forumguru
Als ik persoonlijke berichten krijg in de trant van 'volgende week gaan we werkzaamheden doen op plaats x, we adviseren u om niet via x te reizen maar komende week vanaf a via y naar b te reizen'. Dat is nog goed bedoeld, maar dan begint het bij mij wel te kriebelen. Op het moment dat informatie over je reisgedrag wordt gebruikt om aanbiedingen van zaken waar je langs komt, naar je toe te sturen, is het bij mij duidelijk een paar stappen te ver.
Die meldingen heb ik al regelmatig gehad - van Rijkswaterstaat, in het kader van filemijden-tests. Heb ik een hoop geld mee verdiend toendertijd :D vergis je niet wat die camera's langs de weg allemaal vastleggen.
Zo waren er dit jaar ook al berichten van een grote bank die pin gedrag wou analyseren en verkopen aan derden. Nu gelukkig nog afgeketst maar ........
Zo spannend was dit niet, het ging om het verstrekken van gegeven na goedkeuring door de betreffende rekeninghouder. Een detail dat ik in de meeste berichten hieromtrent niet terugzag...

MarcoO2

Forumguru
Nu staat op sommige website dat de tunning voor de testkast van de dealer niet zichtbaar is, maar of het ook onzichtbaar is voor de fabriek weet ik niet.
Los daarvan is het toch wel te herleiden. De motor haalt immers andere vermogens- en koppelwaarden bij andere toerentallen dan standaard, en dat is eenvoudig terug te zien.

RS-initialen

Donateur
Vanuit privacy wetgeving mogen ze de verzamelde gegevens alleen gebruiken voor het doel waarvoor deze verzameld worden.
In dit geval is dat uitsluitend de technische staat van de auto en niets over de gebruiker.
Dat je met deze gegevens wel iets omtrent de rechtervoet van de gebruiker kan zien, kan maar daar mag alleen iets mee voor (onderhoud) de auto gedaan worden.

Het kan een leuke rechtzaak worden...Wie heeft mij ooit duidelijk gemaakt dat een wagen die gebouwd is om snel te accelereren en daarvoor ook gebruikt wordt niet past binnen normaal gebruik
(waarom is marketing dan bezig om de 0-100 acceleratietijd op te nemen?.
Dat dit niet gebeurt terwijl de auto nog warm moet worden is wel weer iets wat ze als normaal kunnen beschouwen.
(zelfs een vrouw moet opgewarmd zijn :D )

Overigens was er door de dealer in het systeem van mijn uit Duitsland geimporteerde auto geen geschiedenis in te zien (zal dus wel exclusief voor fabrikant/land zijn?)

Rob

Forumguru
Verplaats dit onderwerp even over de grens...

Het is in DL veel "normaler" dat berijders het potentieel van de auto benutten. Hogere snelheden op de autobahn, dito acceleratie bij invoegen, korte uitvoegstroken i.c.m. hogere rijsnelheden dus zwaardere belasting van remmerij...

Het uitlezen van rijgedrag van een Duitser die langs de A31 woont levert vermoedelijk ook spectaculaire grafieken op maar ook hij/zij kan gewoon aanspraak maken op garantie.

Verwoord het misschien een beetje onhandig maar idee is wel duidelijk denk....

Laatst bewerkt:

EfEr

Actief lid
@Octavia 1.2TSI DSG Dergelijk rijgedrag zou ook nu nog niet tot garantieuitsluitingen mogen leiden, als de auto die prestaties (standaard) kan leveren, hoort 'ie er tegen te kunnen ook, anders is het een "ondeugdelijk product".:)
Na tuning zou het een ander verhaal zijn, omdat je dan buiten de (fabrieks-)specificaties gaat (kunnen?)komen.

@CharlesTucker De door @Canon-Eye

Een koude motor is standaard prima in staat om direct na het starten vol in de toeren te draaien en gelijk maximaal vermogen te geven. Één ding is zeker ... de motor gaat dit niet lang volhouden maar daardoor is het zeker nog geen ondeugdelijk product.

RS-initialen

Donateur
Ik zou niet durven aannemen dat, als hij het kan, hij er voor gemaakt is om dat permanent te kunnen.
Nee, dat hou ik met mijn vrouw ook niet vol:yeehaa:
Maar liever wel zo permanent mogelijk...
Je moet toch af en toe wat anders doen (stoplichten,benzine tanken, afslaan, bocht in, afremmen door voorgangers) dus wat is permanent?:itwasntme:

• Leuk
Waarderingen: Rob
Bovenaan Onderaan