De Fabia 3 met 1,2 TSI en met 1,2 TSI

EdK

Forumguru
Waar komt de aversie van @EdK tegen DSG vandaan?
Motormuis in hart en nieren zomer en winter en om redenen uiteindelijk de fiets in moeten ruilen voor een koekblik op wielen...
Tsja en denk je dat ik dan ook nog het schakelen ga inleveren........ ech nie...
Maar goed dat kun je zo'n persoon als een rosiefield toch niet wijsmaken
Dat blijkt wel weer aan zijn reactie, heb bij de buren zeker een maand aan tijd erin gestoken om het uit te leggen.
Zonde van me tijd geweest......
 

Noord26

Forumguru
Er zijn tegenwoordig zelfs motorfietsen met automaat.

Maar nogmaals, ik vind het ook een oplossing voor niet bestaand probleem.
 

Karolina

Forumguru
Mijn volgende auto wordt zeker een auto met dsg! Want ik pook de hele dag in de stad van 2 naar 3 naar 4 en terug naar 3 en weer naar 2....bah! Jammer dat ik nog een paar jaar mag wachten tot ik deze mag inruilen want nu is het inruilvoorstel gewoon om te janken!
 

Cordoba

Forumguru
.....Duidelijk is te zien dat de 81kW variant wat zwaarder is dan de 66kW uitvoering.
Nu is andere motormanagement software massaloos, dus daar zitten de verschillen NIET. Waar dan wel?
Die schijfremmen ipv trommelremmen bijvoorbeeld, of wellicht nog zaken in de wielophanging?

Dat de combi slechts een paar kilo zwaarder is dan de gewone 5 deurs carosserie is ook opvallend; het verschil is erg weinig.
Maar dat vooral de (zwaardere en grotere) combi, toch een hogere topsnelheid heeft dan de hatchback. M.a.w. de stroomlijn/cw-waarde van de combi is gunstiger...

Oh ja, en de wielbasis v.d. combi is een fractie langer dan die van de hatchback.

Gewichtsverschil tussen 81 kW en 66 kW variant, zal ook zitten in de 6-bak ten opzichte van de 5-bak, verder zitten er misschien bredere wielen (velgen & banden) op de 81 kW versie, en mogelijk dat ook nog een aantal extra opties op zitten.
 

Noord26

Forumguru
Ik zou zeggen: lepel de 1.0 TSI in de Fabia 3. Zit qua vermogen mooi tussen de beide 1.2TSI's in. En gezien de NL BPM-prijzen voor op CO@ uitstoot gebaseerd zijn tegenwoordig zal die minder duur zijn..
 

SUBR

Lid
Wat ik momenteel probeer uit te vogelen, is of de vermaledijde (uitrekkende) ketting is vervangen door een riem zoals bij de VW benzine blokken.
Overigens de DSG is een hele fijne en betrouwbare bak. Maar je kunt de betrouwbaarheid verbeteren met andere software, zie dsgdokter.nl. Je kunt er ook zelf wat aan doen om de koppelingsplaat te sparen door meer de 1e versnelling gebruiken bv bij filerijden of bij wegrijden/optrekken tot lage snelheid (woonwijk). De software is zo afgesteld dat over het algemeen de 2e versnelling hiervoor gebruikt wordt, met als gevolg een (meer) slippende koppeling.
 
Laatst bewerkt:

andrehj

Forumguru
Wat ik momenteel probeer uit te vogelen, is of de vermaledijde (uitrekkende) ketting is vervangen door een riem zoals bij de VW benzine blokken.
Voor wat betreft de 1.2 (en 1.4) TSI's klopt dit. De 1.2 TSI en 1.4 TSI's van de F3 en O3 zijn de MQB varianten van de oude 1.2/1.4 TSI's met ketting. Deze MQB varianten hebben geen ketting meer maar een riem (met een zeeer lang onderhoudsinterval) om de nokkenas aan te drijven. Dit is stiller en zuiniger.
 

Ron467

Actief lid
zoek deze discussie ook eens bij de fabia II ....., daar had de krachtigere (DSG) variant iets grotere voor schijven en een iets zwaarder vliegwiel of zo...
de fabia ervoor, de 1.6 handbak draaide juist weer meer toeren dan de tiptronic versie, en ik koos telkens de verkeerde :D
PON, VAG of wie dan ook weet personen als mij gewoon te bespelen; ik moet gewoon DSG (of een andere super automaat), dus zit ik verplicht vast aan de duurdere versies, hoewel ik best weet dat alle minder krachtige versies ook allemaal tot de 140+ getuned kunnen worden:angry: en ik heb geen BMW poen (gratis automaat tegenwoordig).

qua motoren heb je tegenwoordig trouwens ook extreem brede keuzes van 3 wielers (voor of achter), overdekt, automaat of semi automaat, zijspan, aangepast aan welke lichamelijke beperking dan ook, dus ed;:pieker: geen excuses meer!

overigens viel ik bijna van mijn stoel (oké net een paar wijntjes op) toen ik jouw bericht las (als Yeti adept):cheers:

maar als je nog wat anders wil, je kan ook altijd nog voor een drie cilinder dieseltje kiezen, waar juist op de zwakste variant de DSG geleverd wordt (en ook die kan je allebei tunen naar.... zie JD, maar nu nog bij VW kijken)
 

EdK

Forumguru
Wel @Ron467 hoop dat je weer op de stoel terecht bent gekomen maar al word de DSG via een inzamelactie hier me gratis aangeboden bij me volgende wagen.....dan nog zal ik deze wagen niet accepteren bij de dealer en besteld hij maar weer een nieuwe met handbak...........
 

Rosinfield

† In Memoriam
Nee, maar alweer een tijdje geleden dat ik je zo enthousiast uiting zag geven aan je dsg aversie. Hou je vooral niet in. Een ieder heeft recht op zijn irrationele voorkeuren en afkeren ;)
 
Bovenaan Onderaan