De Fabia 3 met 1,2 TSI en met 1,2 TSI

CDK

Forumguru
@turboturbo, ik heb er niet mee gereden dus het is speculeren, het zou me verbazen als de 6e gang enkel en alleen een overdrive versnelling is, dus ja ik denk dat de andere verzetten iets korter zullen zijn.
 

Rosinfield

† In Memoriam
@Noord: het is eigenlijk zoiets als iemand die weigert de afstandsbediening te gebruiken en perse de knopjes op het toestel zelf wil bedienen. Voor de goede orde: enige ironie speelt nogal eens een rol in mijn bijdragen en dat geldt zeker voor deze. Dit is ook een al jaren lopende running gag tussen Ed en mij bij de buren.
Anderzijds ben ik er wel degelijk van overtuigd dat de aanvankelijke huiver en vrees voor controle verlies welke ook ik aanvankelijk had, als sneeuw voor de zon verdwijnen wanneer men eenmaal DSG ervaring opdoet.
 

Captain Hook

Forumguru
Op de 'oude' duitse skoda website kon je destijds ook de versnellingsbakverhoudingen terugvinden. Maar sinds de invoering van dat teletubbie design, ontbreken dit soort hard core technische gegevens... :koffie:

Wanneer je in de manual van de nieuwe F3 kijkt, zie je wel wat opvallende verschillen:
F3-1.jpg Duidelijk is te zien dat de 81kW variant wat zwaarder is dan de 66kW uitvoering.
Nu is andere motormanagement software massaloos, dus daar zitten de verschillen NIET. Waar dan wel?
Die schijfremmen ipv trommelremmen bijvoorbeeld, of wellicht nog zaken in de wielophanging?

Dat de combi slechts een paar kilo zwaarder is dan de gewone 5 deurs carosserie is ook opvallend; het verschil is erg weinig.
Maar dat vooral de (zwaardere en grotere) combi, toch een hogere topsnelheid heeft dan de hatchback. M.a.w. de stroomlijn/cw-waarde van de combi is gunstiger...

Oh ja, en de wielbasis v.d. combi is een fractie langer dan die van de hatchback.
 
Laatst bewerkt:

Noord26

Forumguru
DSG ervaring heb ik aardig wat. Vind het prima werken. Maar dat doet de normale handbak ook. ;)

Aangezien er bij de F3 grof prijsverschil tussen zit (ivm veprlichting 110pk uitvoering). Waar komt de aversie van @EdK tegen DSG vandaan?
 

Rosinfield

† In Memoriam
Ja, dat zeg ik dus, puur gevoelsmatig als je het mij vraagt. Zelf controle willen houden oid. Maar dat kan hij beter zelf aangeven, wat hij ook zeker zal doen hem kennende ;)
Ik had overigens zelf een soortgelijke irrationele weerstand tegen de CC. Die was na enkele ritjes compleet verdwenen.
 

driesp

Senior Member
d'r is vast al veel over geschreven, maar @Corné de Kluijver kan dat vaak heel duidelijk en in het kort, dus toch maar even de vragen ;) :
wat zijn de voordelen van chippen?
zijn er ook nadelen?
doet het iets met de skoda-garantie (heb 2 jr extra genomen, dus nu 4 jaar)?

geen bezwaar als iemand anders antwoord geeft overigens :)
 

CDK

Forumguru
@driesp, voor Skoda in jouw en mijn geval voor Pon vervalt in principe de garantie tenzij je met je dealer andere afspraken maakt, dat kan dus een nadeel zijn. In de praktijk zal je hier geen hinder van ondervinden als je als een goed huisvader voor je auto zorgt en met verstand met de techniek om gaat én uiteraard de tuning hebt laten uitvoeren door een expert.
Voordeel van een goede tuning is een soepelere en sterkere motor, vooral bij invoegen, versnellen en inhalen op de snelweg of 80km wegen, in de hogere versnellingen krijg je meer vermogen tot je beschikking en gaat het net ff wat makkelijker. Bij alleen stadsverkeer is het niet nodig met de 1.2 tsi in de F3, want de turbo op de 90pk variant doet al heel vroeg mee, nadeel daarvan is dat hij ook snel "buiten adem" is, daarvoor kan je dus chippen om net ff dat beetje extra te krijgen. Bij een chip op maat op euro 95 benzine mag je reken op +/- 130 pk.
 
Laatst bewerkt:

Skoda-MAN

Forumguru
@Rosinfield Zelf moet ik nog wel eens lachen om je vreselijk irritante en sarcastische opmerkingen welke doorspekt zijn van zwarte humor. Als een ander er zich aan ergert dan heeft zij/hij pech, ga vooral zo door :thumbsup:

Dan DSG, Buiten het zelf de controle willen hebben is er ook nog de eigen controle over de hoge meerprijs,
het idee dat je het zelf beter kan dan die domme elektronica,
de regelmatig terugkerende problemen die ik hier lees.
Het is toch van de zotte dat je met een nieuwe auto eerst naar een DSG dokter moet voordat het goed werkt.

Bij mij staat betrouwbaarheid voorop, met een gehandicapte wil je niet langs de snelweg staan. Als bij een handgeschakelde bak de 1e het niet meer doet dan pak je de 2e of 3e versnelling, het kan kraken maar je komt thuis.
Buiten die DSG bak kan er nog veel meer kapot gaan aan de huidige auto's en dat is al erg genoeg.:maakmegek:
Maar zonder risico geen leven:yeah:
 

Rosinfield

† In Memoriam
Ja, het is vervelend dat die software niet af fabriek al zo is afgesteld. Maar ik denk overigens ook dat het aantal probleemgevallen op het aantal rondrijdende exemplaren wel zal meevallen. Het overgrote merendeel zal nooit problemen geven. De prijs is idd een valide overweging. Overigens ben ik aan de DSG verslingerd geraakt, doordat mijn zoon destijds dat argument hanteerde om mijn echtgenote te overtuigen een yeti aan te schaffen ;). Maar wanneer je er eenmaal mee gereden hebt, wil je echt niet anders meer. En ik zie die extra dingetjes (motor en dag tuning, verlagen) gewoon als inbegrepen bij het bedrag dat ik aan de auto kwijt ben. Zodanig het rijplezier verhogend dat het me waard is itt cosmetische aspecten
 

driesp

Senior Member
duidelijk verhaal weer, @Corné de Kluijver :thumbsup:
ik ben niet zo'n scheurder, maar hou wel van een soepele wagen.
tot nu toe ben ik meer dan tevreden over de pit van de tsi (ik had hiervoor de fabII tsi, ook heerlijk).
ook bij hogere snelheden vind ik 'm pittig genoeg. ik heb nog geen ervaring in bergachtig gebied (reed voor de fabII een passat tdi, dus dat zal vast even slikken worden) maar dat gaan we nog wel eens meemaken.
garantie vind ik wel van belang, dus ik weet genoeg. ik hou 'm dan lekker standaard.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Het is denk ik net zoiets als wil je voor alle zekerheid de duurst mogelijke zorgverzekering met diverse aanvullingen afsluiten, of ben je bereid een gering risico te accepteren. Overigens is dat risico in dit geval uiterst gering en uiteraard speelt dan ook een rol hoe je dealer er tegenover staat en in voorkomend geval al dan niet moeilijk gaat doen. Waarbij een dealer overigens geen enkel belang heeft.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Bij mijn vorige auto, die niet via OBD maar alleen via een externe ecu kon worden getuned, is het JD boxje er zelfs 2 x bij de dealer uitgehaald. De eerste keer wegens een probleem met een ESP lampje dat steeds ging en bleef branden. Voor de zekerheid dus ook de box er uit en weer in. En er uit toen ik de auto ging inruilen. Geen enkel probleem
 

Wijnand850

Forumguru
Over het toerental: volgens de site van Autoweek draait een 90 PK (5 bak) bij 120km/h 2850 tpm en een 110 PK (6 bak) bij 120 km/h 2550tpm. Scheelt dus 300 toeren en dat kan best een verschil maken als je veel op de lange weg zit.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

driesp

Senior Member
ik heb het idee dat hij een stuk stiller/rustiger is rond de 120km/u dan de FabIIc.
(ik heb de 5-bak btw)
 

CDK

Forumguru
dat referentiekader was in ons geval een VW Polo uit 2011. Maar zoals gezegd het viel op maar is niet storend.
 

Skoody Boo

Actief lid
Bedoel je met beide; én iets lagere toeren, én iets kortere verzetten, Corne?

Ik zou denken dat de 110PK variant kortere verzetten juist helemaal niet nodig heeft (genoeg power voorraad)?

De Citygo met sterkere motor heeft juist ook een kortere overbrenging. Kennelijk moeten beide factoren bijdragen aan een vlottere acceleratie.
 
Bovenaan Onderaan