De Fabia 3 met 1,2 TSI en met 1,2 TSI

EdK

Forumguru
Van weekend toen ik dure ruitenwisserbladen voor mijne Yeti nodig had maar meteen eens aan t proefzitten geweest in de Fabia 3 Combi.
En mooie wagen dames en heren, ik kan niet anders zeggen !
En @Canon-Eye ik moest meteen aan U denken toen ik de kofferbak bekeek en de oprolbare hoedenplank kon bewonderen.
Maar klein minpuntje hierin tov de Fab 1 is wel dat de paraplubak eruit gesaneerd is ......... dat je het vast weet.

Maar goed thuis gekomen en is de skoda site te bekijken zie ik dat er twee TSI 1200cc uitvoeringen zijn.
één van 110 PK en één van 90 Pk.
De eerste met 6 versnellingen en de tweede met 5 versnellingen.

Maar wie kan me nou vertellen wat de wezenlijke verschillen in deze twee blokken zijn buiten de versnellings en Pk verschillen.
En maw als ik bv de 90Pk zou nemen is deze dan bij JD zonder veel problemen naar die 110Pk te tunen...??

Heb al her en der gezocht maar kan niet echt vinden wat de wezenlijke verschillen in deze TSI blokken zijn
 

Noord26

Forumguru
Er zitten geen wezenlijke verschillen tussen. Het is goedkoper om 1 blok te ontwikkelen en deze dmv een chip anders af te stellen. PON is alleen zo 'gemeen' om alleen de DSG aan te bieden icm de 110pk variant.
 

Noord26

Forumguru
@EdK: Net zoals je zegt: 5-bak icm 86pk, 110pk icm 6-bak. En als je DSG wilt kan dat alleen icm de 110pk variant. 86pk met 5-bak of DSG (verplicht 110pk) scheelde €3100,-.. Krankzinnig.

Stond vandaag toevallig ook binnen met de vraag waarom er geen DSG op de 86pk variant leverbaar was. Dat kon wel op de F2 en andere modellen van Skoda. Prijzen vielen mij erg tegen voor een aardig aangeklede F3 tov zijn voorganger. Rapid vond ik een stuk interesanter in een rijke uitrusting en daarop zijn dingen leverbaar wat niet mogelijk is op een Fabia 3.

Toevallig ook eens in een Rapid gestapt?
 

Canon-Eye

Forumguru
Maar klein minpuntje hierin tov de Fab 1 is wel dat de paraplubak eruit gesaneerd is ......... dat je het vast weet.
Ach, je kan nu eenmaal niet alles hebben - ook mijn F2C heeft trouwens wel de rollo, maar niet de paraplubak die ik in de O2C wel had.

Los daarvan: ik heb ernaar staan kijken, vind het een mooie auto, maar komt voor zover ik weet ook niet verder dan 1100kg maximaal trekgewicht. En ik wil eigenlijk 1200kg, want dat mag onze slaapbak maximaal wegen.
Maar morgen ga ik hem met de minimaal noodzakelijke bepakking (<1000kg totaal inclusief fietsen) op de weegbrug zetten. Als dit dan héél erg meevalt, kom ik misschien met die 1100 ook wel uit - onder de aanvullende voorwaarde dat de achtersteven van de kajak het voorraam van de caravan ook bij het linksaf slaan met rust laat.
Anders moet er alsnog een Octavia (of Megane) combi komen. Wat ik niet hoop, want we hebben voor dit jaar eigenlijk wel voldoende bijdrage aan de aantrekkende economie geleverd...

Terzijde: een Rapid spaceback komt in elk geval niet in aanmerking - daar mag zowat helemaal niks achter. Bovendien zijn daarop geen dakrails leverbaar en die wil ik toch echt wel hebben om m'n kajakdragers makkelijk en krasvrij te kunnen monteren.
 
Laatst bewerkt:

andrehj

Forumguru
@EdK: Net zoals je zegt: 5-bak icm 86pk, 110pk icm 6-bak. En als je DSG wilt kan dat alleen icm de 110pk variant. 86pk met 5-bak of DSG (verplicht 110pk) scheelde €3100,-.. Krankzinnig.
Daarom moet je je F3 ook gewoon zelf importeren. Hier scheelt het maar 1580 euro. En aangezien de CO2-uitstoot vrijwel gelijk is, zijn de importheffingen ook gelijk.
Als ik nu in de markt zou zijn voor een F3, hoefde ik geen seconde na te denken...
 

Joske

Forumguru
Die 20 pk verschil zal alleszins geen andere turbo oid zijn Ed ;)

Reken maar op een ander motormanagement (software dus) en natuurlijk de 6-bak om mensen over de streep te trekken die versie te kiezen :)
 

Ridley

Forumguru
Motor is idd exact hetzelfde maar geknepen. Chippen levert bij beide blokken 130-140pk op.

Edit: ik heb vandaag even een langer stuk snelweg gepakt om te bekijken hoe het zit met de vijfbak. Veel stiller als de F2 en ik ben tevreden, hier kan ik wel 1200km in zitten.
 

EdK

Forumguru
Toevallig een ti
Toevallig ook eens in een Rapid gestapt?
Toevallig een tijdje terug tijdens een 60K beurt van de Yeti in een 1,2TSI spaceback gereden en viel me zker niet tegen.
Weet alleen niet welke uitvoering het was wel dat het een 1,2TSI blok was.

En tsja het is wel een stuk lager zitten dan heden, dus mocht het doorgaan dan eens antera vragen of hij ook verhoogt ipv verlaagt......

Maar even serieus, de Yeti bevalt momenteel nog zeer goed maar de Fabia is zeker een mooie vervanger.
En na er even ingezeten te hebben en verder wat rondgekeken te hebben kwam dus de vraag bij me boven mbt de 1,2TSI blokken met verschillende PK uitvoeringen.

En of aanschaf op korte of langere termijn gaat spelen mbt de F3 zal zeker afhangen van wat privé omstandigheden.
 

Cordoba

Forumguru
Wat je in elk geval wel even uit moet zoeken: hoe zit het met de toerentallen in de 5-bak (van de 1.2 TSI Fabia): als je in de 5-bak steeds tegen de maximum toerentallen aanzit, en het koppel tussen beide versies weinig verschil maakt, heeft chippen ook niet zoveel zin.
 

CDK

Forumguru
@EdK, blokken zijn identiek, puur softwarematige verschillen, de 90pk versie heeft achter trommelremmen en de 110pk schijfremmen, voordeel van de 6 bak en de DSG zal zijn dat hij op de snelweg stiller zal zijn, want persoonlijk vinden wij de F3C in 90pk variant wel wat lawaaiig, niet storend overigens maar het viel ons wel op. 90pk is bij stadsverkeer ruim voldoende, want het kleine turbootje blaast vanaf de laagste toerentallen al een vrolijk deuntje mee, bij invoegen of versnellen op de snelweg is hij wel redelijk snel buiten adem, maar daarvoor gaat onze F3 binnenkort een vermogenstraining afwerken (chip op maat) bij een gerenommeerde tuner ;)
 

CDK

Forumguru
Als je het geld er voor over hebt gaat er bij mij niets boven een DSG, maar ik begrijp de mitsen en maren van sommigen wel ;)
 

turboturbo

Forumguru
Betekent een 6-bak automatisch lagere toeren bij snelweg snelheid?

Of wordt de overgang tussen de verzetten kleiner en is de eind overbrenging (min of meer) hetzelfde?
 

Rosinfield

† In Memoriam
Zoals alle fobieën, is ook deze irrationeel. En erger nog, niet gebaseerd op empirische ervaring. De mens vreest niets zozeer als datgene wat hij niet kent (of zoiets).
Het is niet zozeer een oplossing voor een bepaald al dan niet bestaand probleem, als wel een logische en welkome stap in de ontwikkelingsgang van een gebruiksvoorwerp. Te vergelijken bv met een afstandsbediening voor je tv ;)
 
Bovenaan Onderaan