zoek deze discussie ook eens bij de fabia II ....., daar had de krachtigere (DSG) variant iets grotere voor schijven en een iets zwaarder vliegwiel of zo...
de fabia ervoor, de 1.6 handbak draaide juist weer meer toeren dan de tiptronic versie, en ik koos telkens de verkeerde

PON, VAG of wie dan ook weet personen als mij gewoon te bespelen; ik moet gewoon DSG (of een andere super automaat), dus zit ik verplicht vast aan de duurdere versies, hoewel ik best weet dat alle minder krachtige versies ook allemaal tot de 140+ getuned kunnen worden

en ik heb geen BMW poen (gratis automaat tegenwoordig).
qua motoren heb je tegenwoordig trouwens ook extreem brede keuzes van 3 wielers (voor of achter), overdekt, automaat of semi automaat, zijspan, aangepast aan welke lichamelijke beperking dan ook, dus ed;

geen excuses meer!
overigens viel ik bijna van mijn stoel (oké net een paar wijntjes op) toen ik jouw bericht las (als Yeti adept)
maar als je nog wat anders wil, je kan ook altijd nog voor een drie cilinder dieseltje kiezen, waar juist op de zwakste variant de DSG geleverd wordt (en ook die kan je allebei tunen naar.... zie JD, maar nu nog bij VW kijken)