Hier worden zaken door elkaar gehaald vrees ik, TS spreekt over bochtenverlichting, waarop gereageerd werd door
@Canon-Eye en
@Erik1977 dat ze dat geknipper hebben laten uitschakelen.
Daarop verder gegaan dacht ik dat het over de extra verlichting via de voorste mistlampen ging, deze zijn enkel actief tot 30 km/h ofzoiets, en zijn ontworpen om, bij stadsverkeer, extra verlichting te voorzien richting de stoepranden en dergelijke, deze gaan aan bij het insturen naar links ( linkse mistlicht onderin de bumper gaat aan ) of naar rechts (rechts mistlicht onderin de bumper gaat aan).
Waar TS echter op doelt is volgens mij niet deze stads/bochtverlichting, maar de AFS is die standaard op een Superb 3 met Xenon zit, AFS stuurt de koplampen mee aan en verlicht in de richting van de bocht, en verkleint of vergroot naargelang de snelheid en modus van het DCC of de normale modus selectie, de lichtbundel, deze bochtverlichting en regelbare lichtbundel (AFS) reageert anders afhankelijk van de stand Eco/normaal/sport, zoals beschreven in onderstaand stukje van de Skoda site, vanaf 90 km/h gaat de AFS automatisch in de stand autosnelweg, vanwege de hogere snelheden, dit is dan niet regelbaar en de stand van het DCC of modus selectie heeft daarop geen invloed meer
Hieronder het desbetreffende stukje tekst.
Leusden,
05
januari
2016
Adaptieve verlichting voor ŠKODA Superb
De ŠKODA Superb is leverbaar met AFS, een systeem dat de lichtbundel van de Bi-Xenon koplampen automatisch aanpast aan iedere situatie.
Drie standen
AFS staat voor Adaptive Frontlight System. Het systeem past de verlichting van de Bi-xenon koplampen van de Superb aan afhankelijk van de situatie. Het houdt zowel rekening met de snelheid als met de weersomstandigheden.
AFS heeft drie standen: stad, buitenweg en snelweg. Tussen 0 km/h en 15 km/h en tussen 50 km/h en 90 km/h gebruikt AFS de stand voor buitenwegen. De verlichting staat dan ingesteld zodat je bij die snelheden de juiste hoeveelheid licht hebt. Tussen 15 km/h en 50 km/h past AFS de verlichting automatisch aan naar ‘stad’. De lichtbundel wordt dan breder en korter, zodat de directe omgeving van de auto beter verlicht is. Ook zijn trottoirs en dus voetgangers zo beter zichtbaar. De breedstralers worden verder als onderdeel van AFS tot 40 km/h gebruikt als bochtverlichting.
Boven 90 km/h past het systeem de lichtbundel automatisch aan naar ‘snelweg’. De lichtbundel wordt langer en het lichtunit van de linkerkoplamp wordt iets verder naar links bijgesteld, zodat ook de linker rijbaan beter verlicht is.
Smart light assistant
Optioneel kun je de Superb uitrusten met twee verschillende lichtpakketten, die allebei de Smart light assistant toevoegen aan de auto. De Smart light assistant gebruikt de camera boven de binnenspiegel en kan tegenliggers herkennen. Gebruik je grootlicht, dan wordt de lichtstraal automatisch gedimd op de plek waar de tegenligger zit. Zo blijft de rest van de weg perfect verlicht, zonder dat je tegenligger verblind wordt.
Bi-xenon
Bi-xenon verlichting is standaard vanaf de ŠKODA Superb Style en Superb Ambition Businessline en optioneel leverbaar op de Superb Ambition. Prijzen voor de Superb beginnen bij 27.790 euro. Een Superb Businessline is er vanaf 28.490 euro.