DCC - Bochten verlichting

Rallye

Forumguru
Waarbij het voor mij de vraag is of deze modi wel iets doen met de bochtverlichting. Staat dat niet in de handleiding?
 

JeSko

Forumguru
Hier worden zaken door elkaar gehaald vrees ik, TS spreekt over bochtenverlichting, waarop gereageerd werd door @Canon-Eye en @Erik1977 dat ze dat geknipper hebben laten uitschakelen.

Daarop verder gegaan dacht ik dat het over de extra verlichting via de voorste mistlampen ging, deze zijn enkel actief tot 30 km/h ofzoiets, en zijn ontworpen om, bij stadsverkeer, extra verlichting te voorzien richting de stoepranden en dergelijke, deze gaan aan bij het insturen naar links ( linkse mistlicht onderin de bumper gaat aan ) of naar rechts (rechts mistlicht onderin de bumper gaat aan).

Waar TS echter op doelt is volgens mij niet deze stads/bochtverlichting, maar de AFS is die standaard op een Superb 3 met Xenon zit, AFS stuurt de koplampen mee aan en verlicht in de richting van de bocht, en verkleint of vergroot naargelang de snelheid en modus van het DCC of de normale modus selectie, de lichtbundel, deze bochtverlichting en regelbare lichtbundel (AFS) reageert anders afhankelijk van de stand Eco/normaal/sport, zoals beschreven in onderstaand stukje van de Skoda site, vanaf 90 km/h gaat de AFS automatisch in de stand autosnelweg, vanwege de hogere snelheden, dit is dan niet regelbaar en de stand van het DCC of modus selectie heeft daarop geen invloed meer

Hieronder het desbetreffende stukje tekst.

Leusden,

05

januari

2016

Adaptieve verlichting voor ŠKODA Superb

De ŠKODA Superb is leverbaar met AFS, een systeem dat de lichtbundel van de Bi-Xenon koplampen automatisch aanpast aan iedere situatie.

Drie standen
AFS staat voor Adaptive Frontlight System. Het systeem past de verlichting van de Bi-xenon koplampen van de Superb aan afhankelijk van de situatie. Het houdt zowel rekening met de snelheid als met de weersomstandigheden.

AFS heeft drie standen: stad, buitenweg en snelweg. Tussen 0 km/h en 15 km/h en tussen 50 km/h en 90 km/h gebruikt AFS de stand voor buitenwegen. De verlichting staat dan ingesteld zodat je bij die snelheden de juiste hoeveelheid licht hebt. Tussen 15 km/h en 50 km/h past AFS de verlichting automatisch aan naar ‘stad’. De lichtbundel wordt dan breder en korter, zodat de directe omgeving van de auto beter verlicht is. Ook zijn trottoirs en dus voetgangers zo beter zichtbaar. De breedstralers worden verder als onderdeel van AFS tot 40 km/h gebruikt als bochtverlichting.

Boven 90 km/h past het systeem de lichtbundel automatisch aan naar ‘snelweg’. De lichtbundel wordt langer en het lichtunit van de linkerkoplamp wordt iets verder naar links bijgesteld, zodat ook de linker rijbaan beter verlicht is.

Smart light assistant
Optioneel kun je de Superb uitrusten met twee verschillende lichtpakketten, die allebei de Smart light assistant toevoegen aan de auto. De Smart light assistant gebruikt de camera boven de binnenspiegel en kan tegenliggers herkennen. Gebruik je grootlicht, dan wordt de lichtstraal automatisch gedimd op de plek waar de tegenligger zit. Zo blijft de rest van de weg perfect verlicht, zonder dat je tegenligger verblind wordt.

Bi-xenon
Bi-xenon verlichting is standaard vanaf de ŠKODA Superb Style en Superb Ambition Businessline en optioneel leverbaar op de Superb Ambition. Prijzen voor de Superb beginnen bij 27.790 euro. Een Superb Businessline is er vanaf 28.490 euro.
 
Laatst bewerkt:

JeSko

Forumguru
Afs uitgelegd, dit is dus ook afhankelijk van de DCC stand of modus selectie bij nieuwere modellen, mijn oudere gen 2 Superb heeft ook AFS, maar ik kan deze zelf niet beïnvloeden omdat mijn auto geen aanpasbaar onderstel DCC heeft, nog modus selectie.


En dit zijn de mistlichten onderin de bumper die bij insturen tot 30 km/h aan gaan, en tevens ook beide aangaan bij het achteruitrijden. Hierop hebben DCC en dergelijke geen effect.

 
Laatst bewerkt:

Canon-Eye

Forumguru
Het begrip "bochtenverlichting" (één woord) wordt op verschillende manieren ingevuld: meestal door middel van een der mistlampen die reageert op stuuruitslag en richtingaanwijzer (de budgetoplossing), in mindere mate - want duurder - doordat de (dim)lichtbundel meestuurt. Tegen die laatste oplossing, in de jaren '50/'60 ovrigens al toegepast op sommige uitvoeringen van de Citroën "snoek", heb ik geen bezwaar aangezien die het beoogde doel dient zonder dat het anderen opvalt/stoort.

De mistlampoplossing echter blijf ik een raar en storend fenomeen vinden dat overdag al helemaal nergens op slaat (waarom wordt het niet mede gestuurd door een licht/donkersensor?) en vooral op rotondes voor verwarring kan zorgen ("slaat-ie nou af of toch niet?"). Ik wil zo niet over straat, dáárom heb ik het uit laten schakelen. Die doodenkele keer dat ik in het donker beter zicht op de bocht echt nodig heb - en dat komt nooit voor in gebieden waar straatverlichting is - trek ik wel even de mistlampen aan.
 

JeSko

Forumguru
Waarom zou de Mistlampvariant anderen storen of opvallen? Tegenwoordig hebben zowat alle merken deze feature, niemand ligt daar nog van wakker.

Men gebruikt trouwens toch vaak de richtingaanwijzers niet wanneer het hoort, dan is zo'n extra lamp die aangaat bij het verlaten van een rotonde, of inslaan van een straat, wel handig.
 

Canon-Eye

Forumguru
Ik lig helemaal nergens wakker van, maar behoud me wel het recht voor om dit irritant te (blijven) vinden.
En dat staat los van wat de verdere goegemeente ervan vindt, want dat is voor mij niet relevant.
 

Roronoa

Actief lid
Er is ook nog een verschil in bochtverlichting en meedraaiende bochtverlichting. Bij dit laatste draait het lichtbundel effectief mee.
 

Canon-Eye

Forumguru
Men gebruikt trouwens toch vaak de richtingaanwijzers niet wanneer het hoort, dan is zo'n extra lamp die aangaat bij het verlaten van een rotonde, of inslaan van een straat, wel handig.
Dat is nou precies vaak de oorzaak van verwarring, omdat je op een rotonde nu eenmaal vaak enige tijd met stuuruitslag naar links (en zonder ingeschakelde richtingwijzer naar rechts) dus ook met de linker mistlamp aan rijdt tot het moment dat voor de afslag wordt ingestuurd. Wie op diezelfde afslag/toerit staat te wachten krijgt dan tot op het laatst de boodschap dat die auto op de rotonde blijft en is dan te laat om alsnog gebruik te maken van de mogelijkheid om de rotonde op te rijden terwijl de aankomende auto afslaat. Zeker op drukke rotondes, waar elk gaatje telt, is dat verrekte irritant.
 

Tees

Donateur
Verdorie, had ik me hier al jaren aan kunnen ergeren, heb ik t nooit gedaan :banghead:.

Nog erger: kheb t laatst aangezet op m'n O2, eigenlijk vooral omdat ik benieuwd was of ik er wat aan heb. Net een paar weken daarvoor reed ik 's avonds door de stad hier en was de straatverlichting niet aan (weet niet meer of t nog niet aan was, of dat ze t niet deden). Toen had ik wel een paar keer dat ik dacht 'misschien had t nu wel een toegevoegde waarde', zeker met toch nog wel heel veel fietsers die onverlicht rondrijden. Sinds t aanzetten nog niet s avonds gereden, dus ik kan er nog niets over zeggen :-)
 

Tees

Donateur
De gemeente hier heeft de laatste tijd nogal wat problemen met de straatverlichting, laatst een hele week het halve centrum (elke dag weer een ander grootte gebied) zonder verlichting. Echt link, ik fietste (!) zelfs bijna tegen een overstekende voetganger aan, en ik heb best aardige verlichting op m'n fiets.
 

PizzaPieter

Forumguru
Openbare verlichting wordt door de netwerkbeheerder aangestuurd (Stedin, Enexis, Liander).

Aansturing en voeding loopt vanuit een MiddenSpanningsRuimte (trafo huisje) en voedt uiteraard meteen een groter gebied dan 1 straat.

Aansturing gebeurde vroeger met een TF signaal, maar tegenwoordig met een anders signaal (draadloos of via eigen netwerk waarmee de MSR verbonden is met de centrale van de netwerkbeheerder).

https://www.liander.nl/stoppen-tf

Kan dus zijn dat dit tijdelijk heeft gezorgd voor onderbrekingen, maar het kan ook zijn dat een bepaalde MSR in storing zat.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Tees

Donateur
Interessante info, dank @PizzaPieter. Het interessante was dat het per dag verschilde welke straten eruit lagen, met een paar straten de hele week. Soms ook één straat aan, terwijl bijna alles eromheen uit was. Sorry, wel erg :ot: nu
 
Bovenaan Onderaan