DaveW's Superb iV

DaveW

Forumguru
Hoi,

Sinds een kleine week rij ik met een nieuwe Superb Combi iV. De wagen was besteld op 25 januari en werd midden augustus geleverd.

De wagen is in Quartz Grey, en afgewerkt als Style met flink wat extra's (Belgische configuratie): Pack Style Comfort, Pack Style GPS, Pack Safety, Pack Style Premium II, Skoda Connect (een aantal hiervan in een Corporate Plus pack verpakt), panoramisch dak, LED Plus pack, elektrisch kofferdeksel, LED Matrix koplampen, Side, Lane, ... assists etc... Een schuko oplaadkabel is meegeleverd.

Met de chroomstrip op de achterkant en de koplampen die tot tegen de rooster lopen, vind ik de wagen echt mooi geslaagd. Aan de binnenkant is alles digitaal met interieur-sfeerverlichting, leren zetels, heel aangename omgeving om in te vertoeven. Ik vervoer 3 kinderen op de achterbank. Ze zijn de Superb al gewoon natuurlijk, maar ook zij zijn blij met een zee aan ruimte. De koffer is wat kleiner dan vroeger, maar wel vergelijkbaar als in de vorige SIII met de laadvloer omhoog. Maar zelfs onder de vloer zitten nog wat ruimtes (ook een klein vakje toegankelijk aan de achterzetels, waar ook de bandenherstelset te vinden is!). De bergruimte valt dus nog altijd reuze mee.

Eerder heb ik gereden met een 1.6 TDI Superb II en 2x een 2.0 TDI Superb III en recent een 1.5 TSI Supberb III (telkens Combi) als aanloopwagen.
Na 400 kilometers gereden te hebben met deze iV moet ik zeggen dat ik verbluft ben over de soepelheid van de 1.4 TSI in combinatie met de elektromotor. Zowel op de benzinemotor, als op elektromotor gaat deze wagen vlot genoeg vooruit. De overgangen tussen beide motoren zijn niet voelbaar. Ik heb daarnet al kort even de sport modus aangezet en de iV kan inderdaad als een speer gaan (dat is toch mijn subjectieve ervaring :itwasntme: ). De automaat DSG6 past goed bij het systeem, en ik kan er beter mee overweg dan de DSG7 icm de 1.5 TSI (daar schakelde de DSG naar mijn gevoel nooit correct qua timing).

Ik laad de auto enkel thuis op, aan de stekker, en heb zowel 2 lange (100 km) als tal van korte ritten gedaan. Ik zit voorlopig met een brandstofverbruik ruim onder de 4L/km (of dus boven de 25 voor de Nederlanders). Maar ik wil eerst eens 1000 km of meer gereden hebben om echt te zien wat dat geeft.

Zoals in een ander topic beschreven, heb ik al wat geklier gehad met Skoda connect, maar het systeem lag de voorbije dagen plat. Vandaag lijkt het terug te werken. De digitale omgeving vind ik in de 2020 versie echter minder geslaagd dan de 2017-2019 versie (ik spreek over de Columbus). Aanmelden, connecteren en hoofdgebruiker was eveneens een lijdensweg die meerdere pogingen vergde (toch een paar uur mee bezig geweest) vooraleer het werkte. Dat kan toch vlotter.
- op de Home view, kun je geen vast zoom level meer zetten op de kaart. Ik vind dat zeer vervelend.
- er zijn geen SD slots meer, en ook geen SIM kaart slot. Als je data wil, ben je verplicht van een vaste, naar mijn mening zeer dure provider data af te nemen. Een no-go voor mij, daar ik vroeger een goedkoop KeepGo kaartje had waarmee ik voor een paar tientjes een jaar doorkwam.
- Skoda Connect heeft nu wel intern een data verbinding waardoor gelukkig de verkeersinformatie met hoge resolutie binnenkomt (dus niet de TMC maar de Google achtige verkeersinfo), alsook het zoeken naar adressen, updaten van het Infotainment systeem.
- Geen spoor meer van GraceNote, de databank met muziekdata en CD hoezen waardoor ik met afspelen via Bluetooth nu alleen een groot blauw Bluetooth logo zie (ik stream muziek via mijn smartphone, maar gebruik geen Google car of zo). Vroeger zag ik netjes artiest, titel, album en cd hoes van de meeste songs. Nu dus niet. Iemand anders die hetzelfde voor heeft?
- Geen weerbericht meer, geen RSS nieuws mogelijkheden? Ik vind die opties toch niet. Het weerbericht met regenradar gebruikte ik toch vaak, dus ik ga dat soms wel missen.
- Vanuit de SKODA Connect app kan ik geen adressen of routes meer naar het systeem sturen. Jammer, dat gebruikte ik wekelijks. Ik hoop dat het er met updates terug in komt.

Ik kom hier zeker terug om in dit topic af en toe een update te zetten. Ik zorg zeker nog voor extra foto's als de wagen weer gepoetst is.

 

DommelBelgium

Forumguru
Fijn ... je doet me wel watertanden! Ik heb ongeveer dezelfde configuratie besteld in Velvet Red met een donkere velg eronder ... ik moet nog wachten tot begin oktober voordat ik ermee kan rijden ...
Mooie wagen trouwens, die van jou.
 

DaveW

Forumguru
Velvet Red met een donkere velg eronder
Zoiets dan?
images
 

DaveW

Forumguru
Na 1200km zit ik momenteel op 2,5l/100km.
Ik heb er 600 km opstaan, waarvan heel wat korte (elektro) ritten, en 3 lange ritten op autosnelweg (2x 110 km en 1x 170 km). Die laatste ritten zijn dan voor een flink stuk op de gewone motor. Ik zit nu aan 3,7 L/100km en 7,6 KhW/100km. Eigenlijk moet je beiden vermelden om te kunnen vergelijken.
 

Joël DS

Actief lid
Mijn superb iV hybride zit volgens de boordcomputer aan 1.9 liter op 100 km. Heb intussen zowat 3000 op de teller.
Het elektrisch bereik zit rond de 40 km. Verwarming op 23.5 graden, zetelverwarming 's ochtends aan.

Ik vertrek' s ochtends op hybride stand, rijd dan dus deels op benzine. 's avonds rijd ik op elek naar huis. Afstand huis-werk is 27 km via binnenwegen en een stuk gewestweg. Thuis is de batterij dan zo goed als leeg.

De tank komt ongeveer twee maanden toe.
Dank zij zonnepanelen en terugdraaiende teller rijd ik al twee maanden bijna gratis... Prijs van de auto buiten beschouwing gelaten, natuurlijk.
 

DaveW

Forumguru
Eerste probleem op m'n Superb iV waarvoor de wagen binnenkort even langs mag bij Mertens.

De elektronica achter de noodwaarschuwingsmodule is stuk (stuk elektronica als ik het goed begrijp) waardoor een aantal systemen niet meer goed werken. Het stuk moest besteld worden, dus binnenkort moet ik de auto terug binnen doen voor herstelling.

De symptomen waren de GPS die alle kanten uitreed behalve de richting die ik écht uitreed; en het niet meer werken van de handsfree audioverbinding met m'n GSM. Blijkbaar passeert dat allemaal via die genoemde module.

Wordt onder garantie vernieuwd, maar zou blijkbaar een kost van 2.500 euro betekenen als het buiten garantie zou moeten, zei de man aan het onthaal. Ofwel moet er echt wel redelijk wat vervangen worden, of dat onderdeel is van goud gemaakt?
 

DaveW

Forumguru
Schermafbeelding 2021-04-08 102440.png

Even een overzicht van verbruiksdata van augustus '20 tem maart '21. Kleine 300 ritten.
- benzineverbruik 'start' vanaf 45 à 50 km afstand
- gemiddeld verbruik bij lange ritten (dus met leeggereden batterij) ca 5.5 L/100 km
- e-verbruik bij heel korte ritten sterk variabel; bij iets langerer ritten rond 20 kWh/100 km.

De kWh teller toonde in totaal 1400 kWh (met inbegrip van standverwarming, heel af en toe). Dat is toch wel iets meer dan de 1080 kWh als ik de som neem van wat hier getoond wordt. Met andere woorden, met gebruik van de standverwarming (af en toe) + de laadverliezen mag je er toch wel 25% bij tellen.
 

Joël DS

Actief lid
Ik kreeg bericht dat de website van superskoda voortaan alleen nog bereikbaar is via kopacek.com.

Ik kocht bij hen netten voor de kofferruimte en extra heldere lampjes voor in de kofferklep. Ik ben er erg tevreden over. De lampjes plaatsen was niet heel makkelijk. Ze spanden wat te hard voor mijn gevoel, maar kom. Het is toch gelukt.
 

Bijlagen

  • 20210408_123157-min.jpg
    20210408_123157-min.jpg
    814,1 KB · Weergaven: 24

Derooke

Forumguru
Goed om te weten. Ik heb de laatste tijd ook problemen met de gps positie. Ik rij richting Ieper en ik zit al in Moeskroen (andere kant op)
 

DaveW

Forumguru
was net hetzelfde bij mij, @Derooke. De verkoper bij Mertens zei dat ik al de derde op een week was en dat er een probleem met een bepaalde chip zou zijn, maar hij wist er het fijne verder niet van. Misschien kom ik na herstelling nog iets meer te weten.
 

DaveW

Forumguru
Hierboven vermelde chip is vervangen (het ging om de electronica waar oa de SOS functie, GPS, ... samenkomt). Vervanging zou - indien niet in garantie - bijna 2000 euro gekost hebben volgens een medewerker. Lijkt me duur, maar geeft me ook schrik naar toekomstige kosten met dit soort overprijzige computerzaken.

Daarnaast heb ik nu de laatste dagen steeds de melding dat de "eSIM niet kon geïnitialiseerd" worden, oid. Hij lijkt het overigens wel te doen obv verkeersinfo die binnenkomt, maar geen idee of dat dan de realtime of de oude TMC data is.

Ik ga het melden bij de garage maar laat er pas naar kijken als de iV eens binnen mag voor een oliewissel (wat volgens de BC op 15000 km al zou moeten), ik zit nu op 12000 km dus laat het maar even zo...
 

Timmer

Donateur
Mooie wagen, verbruik valt best wel goed mee denk ik? Ik heb geen idee hoe ik die kWh/km moet interpreteren, ik rij dan ook geen hybride of elektrisch (nog niet in ieder geval).

dat van die SOS-module, daar zijn VAG wagens al vaker voor terug geroepen, garantie of niet. Dus ergens verschiet ik er niet van :lezen:

succes met de fijne wagen ! :thumbsup:
 

DaveW

Forumguru
Mooie wagen, verbruik valt best wel goed mee denk ik? Ik heb geen idee hoe ik die kWh/km moet interpreteren, ik rij dan ook geen hybride of elektrisch (nog niet in ieder geval).
Ik vind van wel; het hangt af van je gebruikspatroon. Veel autosnelweg en lange ritten -> 5.7 L/100 km. Veel korte ritten -> 0 L/100 km en een elektrisch verbruik van 18 à 20 kWh/100 km. Zie een paar post hierboven, grafiekjes vertellen wel wat. De grote besparing is (in België) fiscaal te maken. Qua brandstof kom ik nu op een gecombineerde kost aan benzine en elektriciteit van 8.2 euro per 100 km
- (3.7 L/100km * 1.4€/L) = 5.2
- (12 kWh/100 km * 0.25c€ / kWh) = 3

M'n S3C (1.5 TSI '19) verbruikte 7.8 L/100 km x 1.4 = 10.92 euro per 100 km
M'n S3C (2.0 TDI '18) klokte af op 5.8 L/100 km x 1.42 = 8.2 euro per 100 km.

Met andere woorden, de iV verbruikt in euro's even veel als de 2.0 TDI (voor mijn gebruikspatroon) en 25% minder dan de 1.5 TSI.
 
Bovenaan Onderaan