DaveW's Superb iV

Topic in 'Mijn auto' gestart door DaveW, 26-08-2020.

  1. DaveW

    DaveW Actief lid

    Hoi,

    Sinds een kleine week rij ik met een nieuwe Superb Combi iV. De wagen was besteld op 25 januari en werd midden augustus geleverd.

    De wagen is in Quartz Grey, en afgewerkt als Style met flink wat extra's (Belgische configuratie): Pack Style Comfort, Pack Style GPS, Pack Safety, Pack Style Premium II, Skoda Connect (een aantal hiervan in een Corporate Plus pack verpakt), panoramisch dak, LED Plus pack, elektrisch kofferdeksel, LED Matrix koplampen, Side, Lane, ... assists etc... Een schuko oplaadkabel is meegeleverd.

    Met de chroomstrip op de achterkant en de koplampen die tot tegen de rooster lopen, vind ik de wagen echt mooi geslaagd. Aan de binnenkant is alles digitaal met interieur-sfeerverlichting, leren zetels, heel aangename omgeving om in te vertoeven. Ik vervoer 3 kinderen op de achterbank. Ze zijn de Superb al gewoon natuurlijk, maar ook zij zijn blij met een zee aan ruimte. De koffer is wat kleiner dan vroeger, maar wel vergelijkbaar als in de vorige SIII met de laadvloer omhoog. Maar zelfs onder de vloer zitten nog wat ruimtes (ook een klein vakje toegankelijk aan de achterzetels, waar ook de bandenherstelset te vinden is!). De bergruimte valt dus nog altijd reuze mee.

    Eerder heb ik gereden met een 1.6 TDI Superb II en 2x een 2.0 TDI Superb III en recent een 1.5 TSI Supberb III (telkens Combi) als aanloopwagen.
    Na 400 kilometers gereden te hebben met deze iV moet ik zeggen dat ik verbluft ben over de soepelheid van de 1.4 TSI in combinatie met de elektromotor. Zowel op de benzinemotor, als op elektromotor gaat deze wagen vlot genoeg vooruit. De overgangen tussen beide motoren zijn niet voelbaar. Ik heb daarnet al kort even de sport modus aangezet en de iV kan inderdaad als een speer gaan (dat is toch mijn subjectieve ervaring :itwasntme: ). De automaat DSG6 past goed bij het systeem, en ik kan er beter mee overweg dan de DSG7 icm de 1.5 TSI (daar schakelde de DSG naar mijn gevoel nooit correct qua timing).

    Ik laad de auto enkel thuis op, aan de stekker, en heb zowel 2 lange (100 km) als tal van korte ritten gedaan. Ik zit voorlopig met een brandstofverbruik ruim onder de 4L/km (of dus boven de 25 voor de Nederlanders). Maar ik wil eerst eens 1000 km of meer gereden hebben om echt te zien wat dat geeft.

    Zoals in een ander topic beschreven, heb ik al wat geklier gehad met Skoda connect, maar het systeem lag de voorbije dagen plat. Vandaag lijkt het terug te werken. De digitale omgeving vind ik in de 2020 versie echter minder geslaagd dan de 2017-2019 versie (ik spreek over de Columbus). Aanmelden, connecteren en hoofdgebruiker was eveneens een lijdensweg die meerdere pogingen vergde (toch een paar uur mee bezig geweest) vooraleer het werkte. Dat kan toch vlotter.
    - op de Home view, kun je geen vast zoom level meer zetten op de kaart. Ik vind dat zeer vervelend.
    - er zijn geen SD slots meer, en ook geen SIM kaart slot. Als je data wil, ben je verplicht van een vaste, naar mijn mening zeer dure provider data af te nemen. Een no-go voor mij, daar ik vroeger een goedkoop KeepGo kaartje had waarmee ik voor een paar tientjes een jaar doorkwam.
    - Skoda Connect heeft nu wel intern een data verbinding waardoor gelukkig de verkeersinformatie met hoge resolutie binnenkomt (dus niet de TMC maar de Google achtige verkeersinfo), alsook het zoeken naar adressen, updaten van het Infotainment systeem.
    - Geen spoor meer van GraceNote, de databank met muziekdata en CD hoezen waardoor ik met afspelen via Bluetooth nu alleen een groot blauw Bluetooth logo zie (ik stream muziek via mijn smartphone, maar gebruik geen Google car of zo). Vroeger zag ik netjes artiest, titel, album en cd hoes van de meeste songs. Nu dus niet. Iemand anders die hetzelfde voor heeft?
    - Geen weerbericht meer, geen RSS nieuws mogelijkheden? Ik vind die opties toch niet. Het weerbericht met regenradar gebruikte ik toch vaak, dus ik ga dat soms wel missen.
    - Vanuit de SKODA Connect app kan ik geen adressen of routes meer naar het systeem sturen. Jammer, dat gebruikte ik wekelijks. Ik hoop dat het er met updates terug in komt.

    Ik kom hier zeker terug om in dit topic af en toe een update te zetten. Ik zorg zeker nog voor extra foto's als de wagen weer gepoetst is.

     
    Ruittie, MaxN, Bakkertje en 10 anderen vinden dit leuk.

  2. JeSko

    JeSko Forumguru

    Mooie Sup!
     
    DaveW vindt dit leuk.
  3. DommelBelgium

    DommelBelgium Senior Member

    Fijn ... je doet me wel watertanden! Ik heb ongeveer dezelfde configuratie besteld in Velvet Red met een donkere velg eronder ... ik moet nog wachten tot begin oktober voordat ik ermee kan rijden ...
    Mooie wagen trouwens, die van jou.
     
    DaveW vindt dit leuk.
  4. ertromp

    ertromp Forumguru Donateur

    Gefeliciteerd met je aanschaf!
     
    DaveW vindt dit leuk.
  5. Lijkt inderdaad goed op de mijne. Na 1200km zit ik momenteel op 2,5l/100km.

    Zeer tevreden dus...
     
    DaveW vindt dit leuk.
  6. DaveW

    DaveW Actief lid

    Zoiets dan?
    [​IMG]
     
  7. DaveW

    DaveW Actief lid

    Ik heb er 600 km opstaan, waarvan heel wat korte (elektro) ritten, en 3 lange ritten op autosnelweg (2x 110 km en 1x 170 km). Die laatste ritten zijn dan voor een flink stuk op de gewone motor. Ik zit nu aan 3,7 L/100km en 7,6 KhW/100km. Eigenlijk moet je beiden vermelden om te kunnen vergelijken.
     
  8. Joël DS

    Joël DS Actief lid

    Mooi, proficiat.
    Ik mag de mijne aanstaande vrijdag 4 sep gaan afhalen.
     
    DaveW en Derooke vinden dit leuk.
  9. Derooke

    Derooke Forumguru

    Is het dan al het 2021 model?
     
  10. Joël DS

    Joël DS Actief lid

    Goei vraag. Daar is mij niks over gezegd.
     
  11. twdl

    twdl Nieuw lid

    Last edited by a moderator: 15-11-2020
    Derooke vindt dit leuk.
  12. Joël DS

    Joël DS Actief lid

    Mijn superb iV hybride zit volgens de boordcomputer aan 1.9 liter op 100 km. Heb intussen zowat 3000 op de teller.
    Het elektrisch bereik zit rond de 40 km. Verwarming op 23.5 graden, zetelverwarming 's ochtends aan.

    Ik vertrek' s ochtends op hybride stand, rijd dan dus deels op benzine. 's avonds rijd ik op elek naar huis. Afstand huis-werk is 27 km via binnenwegen en een stuk gewestweg. Thuis is de batterij dan zo goed als leeg.

    De tank komt ongeveer twee maanden toe.
    Dank zij zonnepanelen en terugdraaiende teller rijd ik al twee maanden bijna gratis... Prijs van de auto buiten beschouwing gelaten, natuurlijk.
     
    Ruittie, Vinny en Derooke vinden dit leuk.

Deel deze pagina