DaveW's Superb iV

Derooke

Forumguru
Als je zonne panelen hebt en overdag kan laden (of geen panelen en snachts kan laden) kan je nog een stukje besparen (in België toch momenteel nog)
 

leon-cupra

Forumguru
Dat verbruik is toch zo afhankelijk welke afstanden en types van banen je ermee doet. Collega rijdt sinds februari met zijn IV. Gemiddeld verbruik ligt boven de 6L/100km en laad de batterij ook steeds op. Doet ook wel heel veel autostrade, heeft dagen van 2-300km. Trekt er heel frequent een grote remorque mee .... had beter bij diesel gebleven maja ... fiscaliteit in BE hé
 

Derooke

Forumguru
Ik gebruik bewust electrisch vermogen op niet autostrade en op de autostrade zoieso op benzine. Als we naar de Ardennen gaan hetzelfde. Dan ligt verbruik idd rond de 6.4 liter.

Voor alles onder de 100 km per dag is de wagen perfect. Voor alle andere afstanden is het net als een gewone benzine
 

leon-cupra

Forumguru
Daarom denk ik aan mijn volgende wagen ook een hybride. 4x 4km naar het werk .. ideaal om elektrisch te rijden. Alleen zijn hybrides redelijk duur (zelfs tweedehands).
 

TL@

Forumguru
Voor 4km is de fiets eigenlijk perfect ;)

Bij ons op het werk moet je al het verbruik boven de 5L/100km zelf betalen. Ineens een enorme reden om weer een diesel te kiezen. Ik heb een erg zware voet en heb geregeld dagen van meer dan 400km, dan is een hybride echt niet de beste keuze (en elektrisch ook niet)
 

Derooke

Forumguru
Voor 4km is de fiets eigenlijk perfect ;)

Bij ons op het werk moet je al het verbruik boven de 5L/100km zelf betalen. Ineens een enorme reden om weer een diesel te kiezen. Ik heb een erg zware voet en heb geregeld dagen van meer dan 400km, dan is een hybride echt niet de beste keuze (en elektrisch ook niet)
Wat een rare regel. Mag dit wel (wetgeving?)
 

leon-cupra

Forumguru
@Derooke brandstof bijgeven als wkg is geen verplichting bij een firmawagen en als je het geeft als wkg, zal je dan wel ook jouw eigen regels mogen opleggen.

Een regel die wel te verstaan is, alleen hebben ze het gemiddelde wel redelijk laag gelegd. Als je meer korte afstanden aflegt ben je toch de pineut met zo een car policy. Betaal je voordeel alle aard en dan nog eens extra brandstofkosten terwijl het eigenlijk ritten voor je werk.
 

Canon-Eye

Forumguru
brandstof bijgeven als wkg is geen verplichting bij een firmawagen
Zal er toch ook vanaf hangen hoe die firmawagen gebruikt wordt.
Voor het privégebruik kunnen wel dat soort eisen worden opgelegd, maar als iemand de auto alleen zakelijk gebruikt, dan lijkt een maximumverbruik (met overschrijding voor eigen rekening) me toch niet toegestaan.
 

TL@

Forumguru
Die regel is enkel voor de plug-in hybrides van toepassing (omdat de collega's vroeger meer niet dan wel opladen)

Mijn huidige CLA krijg ik absoluut nooit onder de 6l/100km (ritjes in NL tegen 100km/u) en meestal zit ie rond de 7l/100km (ritje in België) en dan spreek ik nog niet over de ritjes door Duitsland (de laatste tijd jammer genoeg veel minder dan vroeger)

Mijn O3 RS TDI was echt enorm veel zuiniger (maar de Golf IV TDI130 was echt koning op dat gebied)
 

Kanerr

Forumguru
Ah, de Golf 4 PD motoren, hemels zuinig ja! Ik had de pd150 getuned naar 210... In Duitsland met constant 160+ met uitschieters naar 230 (wat echt eng is met een Golf 4 :laugh:) was het alsnog gemiddeld 1litertje op 16km.
 
  • Leuk
Waarderingen: TL@

TL@

Forumguru
Toen we de onze juist hadden, tanken in Luxemburg (overdruk tank ook vol gegooid) en dan met 200+ heel Frankrijk door (toen werden de boetes nog niet opgestuurd, heerlijke tijd) en pas terug moeten stoppen toen we bijna in Lloret waren.

Heerlijke herinneringen :jaja:
 
Bovenaan Onderaan