Dagrijverlichting vs nieuwe octavia

Yeti Linka

Actief lid
Ik raad een ieder aan om de achterlichten mee te laten branden.

Voor mij was het een bewuste keuze om de achterverlichting niet te laten branden als de dagrijverlichtig brand.

Met het mooie weer ga ik regelmatig op stap met mijn caravan. Op weg naar Spanje zit de koelkast vol en draaid lekker mee op de spanning van de auto. In het verleden (met een Opel) heb ik wel eens problemen gehad. Verlichting aan, koelkast in de caravan, koelbox op de achterbank, airco. De auto kon het niet meer bijladen en had bijna een lege accu. Met de Skoda echter nog nooit last van gehad.

Door nu de achterverlichting bij dagverlichting niet mee te laten branden brand ook de verlichting van de caravan of aanhanger niet. En met de achterverlichting van de auto en de verlichting op mijn caravan scheelt dat toch weer.

Bij mist of lichte regenval schakel ik de velichting handmatig in.
 

Rallye

Forumguru
Inderdaad. Als de achterlichten meebranden ben je een beetje het voordeel van de speciale dagrijverlichting (meer opvallend van voren, maar ten opzichte dimlicht weinig extra brandstofverbruik) kwijt. Indien er inderdaad sprake is van (voldoende) mist kun je toch altijd nog je mistlicht (of je dimlicht bij meer dan 200m zicht) aandoen?
 

Humby

Lid
Zit de dagrij verlichting standaard op elke Octavia (facelift)?
Ik heb zelf een Combi greenline en ik vind dit nergens terug in de Maxi dot of handleiding.
Moet ik deze dan gewoon laten activeren bij de dealer?

Aircooled greetz,

Humby
 
Als je dagriijverlichting hebt moet je daar waar je mistlampen zitten 2 lampjes hebben.
Heb je daar maar 1 lamp dan heb je geen dagrijverlichting.
Ik heb dagrijverlichting maar had ook geen melding in mijn maxidot, ben toen even langs de dealer gegaan die heeft het geactiveerd en nu kan ik de dagrijverlichting activeren en deactiveren via de maxidot.

Dus ff mistlampen checken dan ben je zeker.

Groetjes Steve
 

hemi24

Forumguru
Terug naar de dealer maar weer... Ook voor jouw O2 is dit te activeren (met of zonder de dubbele lampen)...
 
Blijkbaar heb ik iets gemist.

Hoe verklaar je met of zonder de dubbele lampen?
De octavia's met dagrijverlichting hebben toch 2 lampjes in de mistlamp houder of vergis ik mij
 
Mijn dagrijverlichting heb ik zelf aan moeten zetten in het "maxi-dot" menu (MFD) bij verlichting & convenience. Ik zette daar een vinkje op aan, en mijn "0" stand heeft nu die dagrijverlichting.

Model - O2 FL Greenline BL

Geen dealer bij nodig gehad (die wist het niet eens).


Nu brand er dus naast mijn mistlampen een soort van stadslichten.
 

hemi24

Forumguru
@Steve H: Als je geen dubbele lampen in de mistlampen hebt, is de dagrijverlichting (nog altijd) te activeren via de normale dimlichten... Deze "gadget" had ik al bij mijn pre-FL O2 (2007)
 

verglas

Nieuw lid
Yep, ook bij mijn Octavia van inmiddels 1,5 week oud is de dagrijverlichting te activeren via het MFD. De achterlichten doen trouwens wel gewoon mee.
 

hemi24

Forumguru
Dagrijverlichting plus achterlichten?!?
Even terug naar de dealer voor een hercodering lijkt mij!
 
@Steve H: Als je geen dubbele lampen in de mistlampen hebt, is de dagrijverlichting (nog altijd) te activeren via de normale dimlichten... Deze "gadget" had ik al bij mijn pre-FL O2 (2007)
:confused: Hier lees ik iets compleets nieuw.. dagrijverlichting op een pre-FL O2??? Hoe activeer je deze "gadget" dan??
 
Hallo allemaal,

Ik heb mijn auto sinds 1 november, ik had standaard al de dagverlichting erop zitten, dus na dit verhaal gelezen hebbende, zou je concluderen dat mijn dealer dat moet hebben geactiveerd. Toch heb ik het gevoel dat dit niet zo is. Het enige wat ik ze namelijk expliciet heb laten activeren, was de anti-car-jack-beveiliging (boven de 15 km/u portieren afsluiten) én de optie sleutel-uit-contact-deuren-springen-open. Toen ik ze vroeg wat ze me adviseerden om nog meer aan te passen, bleef het stil. (Ze hadden ook kunnen zeggen, "nou, de dagrijverlichting, maar die hebben we al geactiveerd.")

Verder kan ik jullie meedelen dat ook mijn achterlichten branden indien verlichting staat op NUL = dagrijverlichting-actief.
(@elegance mensen: ik heb geen lichtsensor, had ik wel op m'n vorige elegance. Mis hem trouwens niet. Wat ik wel mooi vond was de coming/leaving home functie, altijd goed voor de sociale contacten ("he, je lampen staan nog aan"))

Wat grappig is: in verlichting stand NUL, zijn de teller-wijzers verlicht, maar de wijzerplaten en de rest van het dashboard niet. En de verlichting van je climate control is dan trouwens ook feller (omdat je in daglicht de lampjes anders niet zo goed zou kunnen zien).

Ik ben inmiddels ook al aangesproken dat ik één mistlamp kapot had. "Nee meneer, dat zijn geen mistlampen, dat heet bocht-verlichting." De mistlampen zijn inderdaad andere lampen dan de dagrijverlichting (2 per unit). Die functie heb ik dus ook standaard op mijn auto, terwijl de oorspronkelijke folder zei dat ik geen mistlampen-met-corner-functie zou hebben... (Die was namelijk vanaf elegance business line!) Mooi meegenomen dus.

Gegroet,
L_en_K_fan
 

hemi24

Forumguru
Weet iemand hoe dat nu precies in elkaar steekt met die brandende achterlichten?!?

Is dit de Scandinavische variant?

@L en K Fan: Automatisch vergrendelen en manier van ontgrendelen is toch te activeren via het maxidot onder menuoptie "Comfort/Door open"
 

Porettuhcs

Senior Member
Nope... ik heb de scandinavische optie van de dagrijverlichting laten activeren...

Dit houdt in dat altijd de verlichting brand (voor en achter) en dat alleen de dashboardverlichting en de verlichting van de radio uitstaat in de verlichting-sensor-stand.
 

r_d_k

Actief lid
De scandinavische optie betekent dat de dimlichten en achterlichten branden? Brandt de dagrijverlichting onder dan ook mee of gaan deze uit zodra de dimlichten aangaan?

Heeft iemand op een rijtje wat nu precies de mogelijkheden zijn bij een O2FL? Ik weet het even niet meer :blush:.
 

Porettuhcs

Senior Member
Ik heb nog een "oer" O2 .... dus wbt de dagrijverlichting naast de mistverlichting aan de onderzijde kan ik geen opheldering geven.

Bij de scandinavische optie brandt alles (dimlicht en de verlichting aan de achterzijde)

Alleen als je je verlichtingsknop op de functie van de verlichtingsensor zet dan is de dashboard verlichting en de verlichting van de radio uit als het buiten licht genoeg is en in het donker of onder bruggen cq in tunnels springt dit aan.
 

Porettuhcs

Senior Member
Mijn dimlicht is ook van het type Xenon.... dus yep....

Om maar heel duidelijk te zijn.. scandinavische optie kun je je verlichting dus NIET uitzetten!( indien de auto op het contact staat) Het enige is dat je je dimlicht kunt uitzetten MAAR dan blijft wel je stadslicht branden....

Het enige wat je dus uit kunt zetten is het dashboardverlichting en de verlichting van de radio indien je je verlichtingsknop in de stand van de verlichtingsensor zet....

Voor de rest blijft dus alles branden!

Dus of dit een handige optie is.... ik vind achteraf van niet.... want als ik ergens sta te wachten met de motor draaiende dan kan ik dus niet mijn verlichting geheel uitzetten... en indien ik de voorruit wil bevochtigen dan gaan altijd de xenonsproeiers aan! (de 1e en de 5e keer dan)
 

nomad

Senior Member
Voor wat betreft de sproeiers:
Kwestie van de programmering wat aanpassen. De mijn worden pas gesproeid nadat ik de hendel meer dan 2 seconden naar me toe getrokken heb.

Probleem opgelost :D
 
Bovenaan Onderaan