Dagrijverlichting vs nieuwe octavia

Maarten

Forumguru
Misschien heeft het iets te maken met het milieu?
Besparing
De eerste besparing is al dat niet alle verlichting aan gaat, zoals bij het conventionele dimlicht hierbij gaat alle verlichting aan, zoals de achterlichten, kentekenverlichting en de dashboardverlichting. Het zeer lage stroomverbruik van ledverlichting heeft nauwelijks invloed op het brandstofverbruik. En nog een bijkomend voordeel is dat je dimlichten langer mee gaan, omdat ze niet continu branden. De ledlampjes hoef je niet te vervangen, ze gaan wel 10.000 uur mee, 30 keer zo lang als een H7-halogeenlamp.

Ik heb anders ook geen idee.
 

octofreak

Actief lid
Heren, ik heb zojuist in het boekje van mijn nieuwe SuperB gekeken...

Het moet WEL kunnen dat dagrijverlichting aan is en dat hij bij schemer automatisch overschakeld....

In de Superb werkt het zo ja, maar of dat zo in de octavia is?

Ik rij al vanaf het begin met dagrijverlichting en die schakelt bij schemer over.
 

MarcoO2

Forumguru
Misschien heeft het iets te maken met het milieu?
Het milieu en besparing is inderdaad het enige wat ik kan bedenken. Maar dan vraag ik me gelijk weer af waar we het dan uiteindelijk concreet over hebben. Een paar euro's per jaar? een paar cent? enkele tientjes? ik heb geen idee...

Wel weet ik dat ik liever zorg dat ik goed zichtbaar ben, dus daarom heb ik gewoon altijd mijn verlichting aan. Ook net zo makkelijk, ik hoef nooit meer aan de knop te draaien en kan dus ook niet meer vergeten om mijn licht aan of uit te doen.

Alleen... als ik de in de Beetle van mijn vrouw stap... vergeet ik dus nu wel standaard de lampen aan te zetten! :eek:
 
Kan je ze dan ook nog via de boardcomputer uitzetten of moet dat dan iedere keer via die rare handelingen met de richtingaanwijzerhendel?

Neen je kan hem via de boordcomputer aan of uit zetten.

Als het begint de schemeren gaat hij automatisch over op volledige verlichting.
 

Michel

Forumguru
Neen je kan hem via de boordcomputer aan of uit zetten.

Als het begint de schemeren gaat hij automatisch over op volledige verlichting.

Dan rijd ik binnenkort weleens langs bij dealer om het te laten activeren, want ze hebben toegezegd dat ze dit wilden doen als ik er om zou vragen. Ik weet nog niet of ik het aldoor zal blijven gebruiken.
 

JoostO

Nieuw lid
Ik heb mijn dagrijverlichting laten activeren.
Het zijn enkel de extra lampen in de mistlampen die gaan branden.
De dagrijverlichting werkt altijd dus zowel op stand nul als op automatisch.
Als hij op automatisch staat gaat de dagrijverlichting uiteraard over op normale verlichting als het donkerder wordt.

Groetjes Steve
Steve, heeft je dealer je nog vertelt hoe ze hem geactiveerd hebben? Of kan je daar achter komen?

Heb even contact gehad met mijn dealer, de Octavia staat nu nog in Tsjechië en staat op het punt naar NL te gaan. Ze hebben in de werkplaats een demo Octavia staan, maar is het is ze nog niet gelukt hem te activeren. Misschien kan ik ze op deze manier een beetje helpen en daarmee mij uiteindelijk ook natuurlijk ;)
 
Steve, heeft je dealer je nog vertelt hoe ze hem geactiveerd hebben? Of kan je daar achter komen?

Heb even contact gehad met mijn dealer, de Octavia staat nu nog in Tsjechië en staat op het punt naar NL te gaan. Ze hebben in de werkplaats een demo Octavia staan, maar is het is ze nog niet gelukt hem te activeren. Misschien kan ik ze op deze manier een beetje helpen en daarmee mij uiteindelijk ook natuurlijk ;)

Ze hebben hem aan de computer gehangen en voor de rest weet ik het niet.
Ik heb wel een extra optie in de boordcomputer gekregen om de dagrijverlichting op of af te zetten. Onder coming home en leaving home staat nu daylight en kan dit nu aan of uitvinken.


Groetjes Steve
 

breef

Lid
Ze hebben hem aan de computer gehangen en voor de rest weet ik het niet.
Ik heb wel een extra optie in de boordcomputer gekregen om de dagrijverlichting op of af te zetten. Onder coming home en leaving home staat nu daylight en kan dit nu aan of uitvinken.


Groetjes Steve

Ik denk dat ze dit via VAG-COM gedaan hebben... waarschijnlijk even het internet afsporen naar de betreffende codes
 
Ik denk dat ze dit via VAG-COM gedaan hebben... waarschijnlijk even het internet afsporen naar de betreffende codes

Het heeft maximum 5 minuten geduurd.
Als het echt niet lukt de dealer ff laten bellen naar de dealer in Roosendaal, die weet hoe het moet.


Groetjes Steve
 

verglas

Nieuw lid
Ik ben inmiddels twee dagen de trotse eigenaar van een gloedje nieuwe Octavia Combi Greenline Businessline...
Ik heb de dagrijverlichting ingeschakeld, ziet er wel sjiek uit.. Maar de lampen aan de achterkant gaan ook standaard aan.. Klopt dat wel..?? Ik dacht eigenlijk dat alleen de verlichting voor zou branden. Ik vind het niet erg hoor, maar vroeg het me zomaar af..
 

Yeti Linka

Actief lid
Bij mij brand de achterverlichting niet als ik dagverlichting heb ingescshakeld. Is een keuze die door de dealer moet worden ingesteld.
 
Heren, ook ik heb er interesse in om de dagrijverlichting te laten activeren. Mijn O2 is van 2007, dus ik hoop dat het kan. Ik vond wel deze codes. Mijn dealer gaf aan dat hij er wel wat mee kon. 8 maart moet ie voor een 90.000 beurt, kijken of ze het dan lukt. Hier de codes:
dagrijverlichting:

-STG Lange Codierung -> Funktion 07

-TFL Nordamerika, (Hex umrechnen)

Byte 00 Bit 4 Tagfahrlicht (Nordamerika)auf 1
Byte 00 Bit 3 Tagfahrlicht (Skandinavien)auf 0

-Nebelscheinwerfer als Tagfahrlicht aktiv (Hex umrechnen)
Byte 17 Bit 4

-Dimmung Tagfahrlicht
Byte 8 auf 0, sonst leuchtet Xenon mit!

-Dimmung Nebelscheinwerfer (Auflösung: 1 % / Standard: 92 %)
Byte 20 (sollte auf „00“ oder „5C“ stehen bei 92%)
Auf 75% einstellen, entspricht
HEX „4B“



Resultat:
Funktion (bei Zündung an):
Lichtschalter aus >> TFL (Nebler gedimmt)
Lichtschalter Auto >> TFL (Nebler gedimmt) >>bei Dunkelheit, Tunnel, schneller Autobahnfahrt etc. gehen die Nebler aus und das gesamte Licht wird eingeschaltet
Lichtschalter Standlicht >>TFL (Nebler gedimmt) und Standlicht sind an, die Nebler können bei Bedarf mit voller Helligkeit eingeschaltet werden
Lichtschalter ein >> gesamtes Fahrlicht eingeschaltet, Nebler können bei Bedarf (mit voller Helligkeit) zugeschaltet werden

Die Nordamerika Einstellung bewirkt das NUR die Hauptscheinwerfer als TFL genutzt werden (ohne Amaturen und Heckleuchten). Statt der Hauptscheinwerfer kann man auch die NSW ansteuern und diese dann ggf. noch dimmen.

Sobald die Zündung an ist und die Handbremse gelöst ist leuchten NUR die NSW bzw. Hauptscheinwerfer, dadurch „Licht aus bei Zündung ein“ möglich!

Wird das Abblendlicht eingeschaltet, gehen die NSW aus.

Oftewel...

Je mistlampen worden als dagrijverlichting gebruikt en zijn gedimd. Alle andere verlichting is uit. Een beetje hetzelfde effect als de A6 doet met het grootlicht.
Het werkt onafhankelijk van de normale verlichting. Zo gauw je je verlichting inschakelt, hetzij via de schakelaar of via de automaat, dan gaan je mistlampen direct uit.
 
De dagrijverlichting heeft niets te maken met de mistlampen.
Het zijn niet de mistlampen die een beetje dimmen en gaan branden, maar het is een extra lamp die in houder van de mistlampen zit die gaat branden.
Je moet er maar eens op letten de octavia's met dagrijverlichting hebben 2 lampjes zitten daar waar de mistlampen zitten.

En bij mij branden de achterlichten NIET bij dagrijverlichting.

Groetjes Steve
 

Ronnie

Forumguru
@ Gerard 1970:
Misschien toch iets over het hoofd gezien?

Folgende Kombinationen werden vom Steuergerät blockiert:
- Byte 00 Bit 3 (1) UND Byte 00 Bit 4 (1)
 

r_d_k

Actief lid
Mijn vorige leaseauto was een A3SB met xenon en led. De Audi had standaard dagverlichting middels de leds in de lichtschakelaarstand 'auto'. De achterlichten branden dan niet mee. Ik heb de dealer verzocht om de achterlichten mee te laten branden, aangezien de lichtsensor mist / nevel niet herkent. Door het automatisme van de verlichting heb je zelf geen erg in het feit dat bij mist/nevel de lampen niet aangaan, met als gevolg geen achterverlichting (tenzij je de mistlampen (voor/achter aanzet).

Ik raad een ieder aan om de achterlichten mee te laten branden.
 
Bovenaan Onderaan