Dagrijverlichting vs nieuwe octavia

Ik heb vandaag contact gehad met mijn dealer en die geeft aan dat hij van een collega-dealer had vernomen dat de nieuwe octavia (afh. van uitvoering uiteraard) wordt geleverd met de dagrijverlichtingsfunctie uitgeschakeld. Men moet deze functie specifiek in de werkplaats inschakelen (middels PC)....men was op dit moment bezig dit te testen en zodra men meer weet word ik gebeld om deze optie op mijn Elegance ook in te schakelen.....
 
Ik krijg de dagrijverlichting op mijn octavia combi elegance niet aan.
Dus het kan kloppen dat men dit in garage moet doen;
Normaal is het de knop van de lampen op nul zetten dan sleutel in contact contact op en tegelijk trekken en naar bovendoen van de richting aanwijzer gedurende 3 seconden maar dit werkt dus niet. Trekken en naar beneden schakel je ze terug uit.

Proberen maar zou ik zeggen laat me iets weten als het lukt
 

LenK

Forumguru
Mits de optie wordt geactiveerd: moet de verlichting dan elke rit zo omslachtig worden aangezet of is het een eenmalige handeling totdat het weer wordt uitgezet?
 
Nee als de dealer hem aangezet heeft kun je hem daarna zelf continue aan en uitzetten met de hierboven beschreven functie, voor het geval je je bedenkt (ala meesturende mistlampen).
 
S

superbII

Hmm, ik weet het niet met die dagrijverlichting hoor....

Bij audi vind ik het best mooi staan, echter de achterlichten zijn niet aan.


Waarom wordt er niet gewoon verplicht dat je al je lichten aan moet hebben ook overdag? Dan ziet iedereen elkaar veel beter!!! :winkie:
 
...Bij audi vind ik het best mooi staan, echter de achterlichten zijn niet aan....

Das nu juist het hele idee van dagrijlichten. Je bent overdag beter zichtbaar (als opkomend verkeer), zonder dat je normale verlichting daaronder lijdt (en er op het moment dat die wel nodig niet werkt...).

Het overdag aan hebben van de achterlichten en de kentekenplaatverlichting heeft mijns inziens niet echt veel zin.
 
S

superbII

Das nu juist het hele idee van dagrijlichten. Je bent overdag beter zichtbaar (als opkomend verkeer), zonder dat je normale verlichting daaronder lijdt (en er op het moment dat die wel nodig niet werkt...).

Het overdag aan hebben van de achterlichten en de kentekenplaatverlichting heeft mijns inziens niet echt veel zin.

:uitlachen: Nou, ik vind het zonde om mijn Xenon niet aan te hebben overdag...

Maar ok, kwa slijtage enz klopt je verhaal wel, echter ik rijd al jaren met mijn verlichting overdag aan en merk echt dat de mensen je idd beter zien. Mij lijkt hetzelfde met de achterlichten!

Dat is ook juist het handige van de coming-home functie, je hoeft niet aan die knop te zitten en kunt dus nooit vergeten je lichten aan/uit te zetten :xyxthumbs:

OF schakelt de dagrijverlichting bij schemer automatisch om naar gewone verlichting?
 
:uitlachen: Nou, ik vind het zonde om mijn Xenon niet aan te hebben overdag...

Maar ok, kwa slijtage enz klopt je verhaal wel, echter ik rijd al jaren met mijn verlichting overdag aan en merk echt dat de mensen je idd beter zien. Mij lijkt hetzelfde met de achterlichten!

Dat is ook juist het handige van de coming-home functie, je hoeft niet aan die knop te zitten en kunt dus nooit vergeten je lichten aan/uit te zetten :xyxthumbs:

OF schakelt de dagrijverlichting bij schemer automatisch om naar gewone verlichting?

Neen dit is nu net het probleem om met dagrijverlichting te rijden moet je je schakelaar van de verlichting op nul zetten en niet op auto, dus gaat de verlichting niet automatisch naar gewone verlichting als het begint te schemeren.
 
Neen dit is nu net het probleem om met dagrijverlichting te rijden moet je je schakelaar van de verlichting op nul zetten en niet op auto, dus gaat de verlichting niet automatisch naar gewone verlichting als het begint te schemeren.

Das dan wel weer erg jammer, ben benieuwd welke reden de ontwerpers daarvoor gehad hebben... :ahum:
 
S

superbII

Heren, ik heb zojuist in het boekje van mijn nieuwe SuperB gekeken...

Het moet WEL kunnen dat dagrijverlichting aan is en dat hij bij schemer automatisch overschakeld....
 

Bijlagen

  • DSCN5451.JPG
    DSCN5451.JPG
    64,9 KB · Weergaven: 149

LenK

Forumguru
Dat er overdag verminderde "helheid" wordt geleverd maakt het nut van dagrijverlichting minder. Overdag met omgevingslicht moeten de lampen juist feller branden om gezien te worden. Het is niet voor niets dat motorrijders vaak grootlicht overdag voeren.
En lampen sneller kapot? laten ze dan ipv verminderde felheid gewoon ledlampen gebruiken net als neef Audi.
Van mij hoeft heel die dagverlichting helemaal niet. Ik heb het ook. Weet nog niet of het uitgezet kan worden maar dat mag meteen wmb.
 
Volgende week moet ik ff binen komen voor een klein nazicht na 1000km, dan gaan ze mijn dagrijverlichting activeren dan gaan we meer weten.
 
Ik heb mijn dagrijverlichting laten activeren.
Het zijn enkel de extra lampen in de mistlampen die gaan branden.
De dagrijverlichting werkt altijd dus zowel op stand nul als op automatisch.
Als hij op automatisch staat gaat de dagrijverlichting uiteraard over op normale verlichting als het donkerder wordt.

Groetjes Steve
 

Michel

Forumguru
Kan je ze dan ook nog via de boardcomputer uitzetten of moet dat dan iedere keer via die rare handelingen met de richtingaanwijzerhendel?
 

MarcoO2

Forumguru
Mij ontgaat het nut van dagrijverlichting een beetje. Waarom niet standaard met de verlichting aan rijden?
 
Bovenaan Onderaan