Dacia, het nieuwe Skoda

Canon-Eye

Forumguru
Bij mijn bedrijf (met alleen VAG lease-auto’s) ging de Superb van de lijst omdat niemand (lees: sales-/accountmanagers) ‘m wilden hebben.

bij mijn partner is de superb ook van de leaselijst geschrapt. Verplichte kleurkleuze (blauw) en niemand wou een blauwe

Waarom is de leaselijst afhankelijk van "voldoende vraag" naar een bepaald model/kleur? Zolang het binnen het financiële kader én binnen de algemene merk- en functiegroepvoorschriften past, zou hij gewoon gekozen moeten kunnen worden (ongeacht hoeveel personen hem willen). Er zijn nu eenmaal mensen die meer waarde hechten aan value for money en minder geven om "merkstatus".
In 2002 wilde ik precies om die redenen graag een Fabia 1 combi - in eerste instantie een beetje tegen de zin van het opperhoofd. Hij vond dat ik qua functie in een Volvo V40 of S40 hoorde te zitten, maar die kwam een stuk duurder in de bijtelling. Ik ben toen in Spijkenisse een demo-F1c gaan ophalen en heb hem er natuurlijk ook mee laten rijden. Dat was voldoende: er stond een rijklare Elegance-versie met alles erop en eraan en die heeft hij toen voor me gekocht (leasen deden we toen nog niet).
 

leon-cupra

Forumguru
@Canon-Eye heeft niets te maken met status of dergelijke maar eerder met eenheid binnen de firma en administratieve eenvoud.

eenheid: het bedrijf waar mijn partner werkt wilt naar de buitenwereld 1 duidelijk beeld en visuele herkenbaarheid. Daarmee per categorie maar 3 types wagens beschikbaar en geen oneindige keuze. Daarnaast verplichte kleurkleuze blauw omdat het logo van het bedrijf blauw is. Als je dus nu een blauwe Passat in het Roeselaarse tegenkomt , is het 9/10 een wagen van Titeca.

Administratieve eenvoud : geen tientallen offertes op te vragen bij de LM. Begin van het jaar worden de offertes opgevraagd, de types en opties worden bepaald en that’s it. Opties bijnemen gaat zelfs niet. Zorgt anders ook voor willekeur tussen de wagens en wrevel tussen de collega’s.

ik vind het ook spijtig dat het zo is. Had veel liever een budget en voor dat budget mag je kiezen. Was veel leuker voor mezelf geweest. De zoektocht vind ik nl het leukste aan een nieuw wagen maja … het zij zo.
 

MacRembrandt

Forumguru
Zo ook bij ons.
Geen vrije keus, maar per niveau een vaste lijst met merk, type én uitrusting.
Wat dat laatste betreft heb ik ongelooflijke mazzel gehad met mijn configuratie. Nu is het een Comfortline met navigatie. Punt.
 

leon-cupra

Forumguru
@MacRembrandt hier ook de tussenuitvoering met enkel business-pack wat meestal navi, CC, camera en getinte ruiten omvat. In principe in deze uitvoering mis je niet veel hoor. Het hedendaags comfort is aanwezig.
Volgend jaar partner toch eens aansporen om bij haar collega toch een superb te kunnen doordrukken. In principe is hij goedkoper dan de Passat en mijn partner haar wagen wordt als enigste wagen aangekocht in heel de fleetlijst (60tal wagens) Dus in principe wat maakt het dan uit :arghh:
 

EdK

Forumguru
En 49pk (wat dus verkeerde info was) is absoluut niet volgens de huidige norm.
Wie zijn norm ??
De marketing norm ?
De Leon norm ??

Hier mogen we toch niet harder dan die luizige 100Km
Dus tsja wat mot ik in godsnaam met 200 Pk
Tsja zou me haast bij Haak zijn opmerkingen aansluiten mbt marketing.....
 

leon-cupra

Forumguru
@EdK 49pk is van 50 jaar geleden. Ik heb een paar wagens verkocht met wat minder vermogen. Eentje had 75pk. Zelfs niet-autoliefhebbers stonden hier niet om te springen: vlot mee kunnen met het drukke verkeer is belangrijker geworden dan je denkt.
 

Tees

Donateur
Nou Ed, 49 pk is wel echt krap voor een stevige B-segmenter. Met m'n F1c heb ik met volle bepakking (dakkoffer + fietsen achterop) echt wel moeite om een beetje redelijk in t verkeer mee te komen, en die heeft 75 pk. Met 49 pk zou ik dezelfde spullen niet mee kunnen nemen en in de heuvels nog 100 kunnen rijden.

@leon-cupra: ik kan als ik niet zo vol beladen ben echt prima mee met t verkeer hoor! Als ik echt snel achter een vrachtwagen weg wil, even terugschakelen en dan is er weer genoeg vermogen. Koppel en de verdeling van koppel/vermogen over het toerenbereik is mijns inziens veel vaker een probleem dan het maximum. Bij m'n F1c zit dat maximale koppel ergens rond de 4500 toeren, en dat is best hoog voor t motortje.

Als je 49 pk in een C1 of een Citigo stopt zou t trouwens nog best uit kunnen denk ik, die is tenslotte stukken lichter en kleiner. Citigo heeft ook standaard 60 pk dacht ik?
 

leon-cupra

Forumguru
Ik had een 1.0tsi 75pk fabia 3 combi staan. Voor mee te kunnen valt dat idd nog best mee maar dan moet je dat blokje wel hoog in toeren houden.
had eens een geïnteresseerd koppel in de fabia die diesels gewoon waren … eerst die mensen alleen laten rijden … te zwakke motor. Had al zelf een paar keer mee gereden. Kon dat niet geloven. Tweede testritje met mij erbij en die man schakelde al aan 2500 toeren :banghead::banghead:
Uitgelegd aan die man dat het geen diesel was, dat hij er anders mee moest rijden en uiteindelijk werd de testrit wel positief bevonden. :pardon:

Ach ja … vermogen … met mijn 370pk ben ik uiterst verwend maar rij even graag met onze 120pk sterke superb.
 

EdK

Forumguru
Heren leg me niets in de mond !!
Ik citeer een 49Pk met foute info...
En verder vraag ik wat / welke norm !!

Daar zie ik verder weinig op, maar krijg wel een waarde van 49Pk inme mond gelegd...duhh
 

MarcoO2

Forumguru
Waarom is de leaselijst afhankelijk van "voldoende vraag" naar een bepaald model/kleur? Zolang het binnen het financiële kader én binnen de algemene merk- en functiegroepvoorschriften past, zou hij gewoon gekozen moeten kunnen worden (ongeacht hoeveel personen hem willen). Er zijn nu eenmaal mensen die meer waarde hechten aan value for money en minder geven om "merkstatus".
I
Ik heb niet het idee dat je een kloppend beeld van de leasewereld hebt :D Je aanname dat er sprake MOET zijn van keuzevrijheid is al onjuist.
 

leon-cupra

Forumguru
Heren leg me niets in de mond !!
Ik citeer een 49Pk met foute info...
En verder vraag ik wat / welke norm !!

Daar zie ik verder weinig op, maar krijg wel een waarde van 49Pk inme mond gelegd...duhh
De norm die de merken aanbiedt, de koper aanvaardt en na een tijd vraagt.
Als je wat ervaring in de autoverkoop hebt (wat jij dus niet hebt) is 49pk oftewel de juiste 65pk merkelijk onder de norm van wat er momenteel aangeboden en gevraagd wordt door de “markt”.

is dat een voldoende antwoord op jouw vraag ??? :lezen:
 

Canon-Eye

Forumguru
Toch vreemd hoe iets simpels als een getalwaarde - zoals bv. 49 PK - in de loop van de discussie een eigen leven kan gaan leiden. Waar komt dat nou vandaan?
en ja het karretje heeft met zijn 44 pk vier zware verhuizen overleefd.

En 49pk, krijg je er dan een set trappers bij ?

49 pk houd niet over neen,

44 pk is wel echt heel weinig voor zo'n auto in het hedendaagse verkeer, maar klopt dat wel? Op Wikipedia zie ik voor de eerste Logan als kleinste motor een 1.4 met 75 pk,

Idd @Tees, het is 47 kw, 67 pk dus.

Overigens komt 1 kW overeen met 1,362 PK, zodat die 47 kW (of was het nou 44, of toch 49???) gelijk staat aan 64 PK.
En afhankelijk van het formaat auto, of beter het gewicht ervan, is dat nog helemaal niet zo'n rare waarde. Mijn Audi80D van 1985 had ook maar 54 PK, maar was wel een diesel met aardige trekkracht onderin. In combinatie met de closeratio 5-bak maakte dat er een heel vlotte auto van (tot 80 km/u althans).
En dan heb ik het nog niet eens over mijn NSU Prinz4 (jaren '60) met z'n 34 PK. Maar ja, die woog ook bijna niks, dat scheelt ook...
 

leon-cupra

Forumguru
@Canon-Eye omdat de meesten niet de broninformatie terug opzoeken en dan de fouten overnemen van anderen. Ook een paar keer zitten twijfelen hoeveel het vermogen exact was maar je neemt dan niet de moeite om terug te zien en ook 44 of 49, op zich maakt dat niet uit voor de discussie.

en jouw Audi, moest je er nu mee rijden zou je ook zeggen “oei, heb ik daarmee gereden”.
 

Kanerr

Forumguru
Naja ik ben het er wel mee eens dat je soms wilt dat de auto iets wat meer trekkracht heeft als je invoegt op de snelweg. Tegenwoordig zijn veel vrachtwagens echt wel snel en wanneer je bepakt bent in een auto met weinig vermogen, heeft het gewoon wat meer tijd nodig. Maargoed, als ik met 4 man in mijn up zat was het gewoon elke versnelling volgas doortrekken tot de 90 :D

Is er met weinig vermogen mee te rijden in BE of NL? Ja. Is een tce motor fijner? Ja.
 

fanSkoda-VW

Donateur
Ik reed de Fabia 1 combi 1,4 l met fuzzy logic automaat. 75 pk, maar voor mij meer dan voldoende. Ook in de bergen waar ik snellere auto's met trage chauffeurs makkelijk kon inhalen. Mij nimmer 'gehandicapt' gevoeld.
En ach, tegenwoordig, zeker in de randstad moet je écht in 5 seconden op de bumper van je voorganger zitten? Ik vind de Scala met 115 pk en dsg heerlijk hoor, maar ook een beetje overkill. Ik mag toch niet harder dan 100 of 130 wat ik ook doe omdat het in dit kleine landje qua reistijd maar enkele minuten uitmaakt. Nou ja, niet qua gevoel mss en verbruik.

Ja, ook ik kijk écht naar een dacia als mogelijke opvolger.

Snelle groetjes :D
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan