Dacia, het nieuwe Skoda

Tees

Donateur
Net eens even gekeken wat de nieuwprijzen nu zijn...ze zijn wel stevig duurder geworden tov een paar jaar terug. Toen kon je nog een Sandero voor 10 k€ kopen, nu vanaf 14 k€.

Overigens overweeg ik geen Dacia hoor, de opvolger van m'n F1 wordt toch waarschijnlijk een Octavia. De enige Dacia die qua ruimte in de buurt zou kunnen komen is de Lodgy, en dan ben je 20+ k€ kwijt (en bovendien gaat me dat echt een stap te ver qua uiterlijk...).
 

SteGo

Donateur
Ik vind Dacia wel een sympathiek merk en ik kan niet geheel uitsluiten dat ik in de toekomst wellicht nog eens een Dacia Bi-fuel zal kopen. Het is 1 van de weinige merken die nog serieus bezig is met LPG en dat maakt het wel interessant.

Uit pure interesse ben ik een poosje geleden al wel eens naar de Dacia dealer geweest om kennis te maken met de nieuwe Sandero. Ik vind hem er goed uitzien, maar toen ik ging zitten viel hij me tegen. De zit in dat ding bevalt me niet. De zit in de Duster overigens ook niet. En toen ging ik in een ander model zitten waarvan de zit me direct beviel ... alleen zal ik die nooit kopen want die luistert naar de naam; 'Lodgy Stepway' een werkelijk onooglijke auto die voor mij bovendien veel te groot is. Maar door z'n verwantschap met de Dokker (helaas uit productie, nu omgedoopt tot Renault Express) heeft hij bedrijfswagen-genen en meestal vind ik de zit van bedrijfswagens erg prettig.
Dacia Lodgy Stepway.png
 

EdK

Forumguru
maar mijn inschatting is dat je veel minder Dacia's op de sloop vindt, dus 2e hands onderdelen zal lastig zijn.
Misschien dan eens bij de Renault onderdelen kijken ?? En daar is zat van op de sloperijen te vinden.
Hou rekening mee dat veel onderdelen uit de magazijnen van Renault komen van de planken met veel stof.
Dus onderdelen waar de kinder- ziektes al uit zijn....
Aan hand van dit topic ben ik eens naar de dacia site gegaan en daar de SANDERO Stepway TCe 100 Bi-Fuel GPF Stepway Essential samengesteld.
En ik was positief verrast wat ik kreeg voor dit geld !!

En misschien dat ik eens een Dacia dealer binnenstap voor een proefrit....
Gewoon om alle vooroordelen of juist niet te ervaren...

Voorkeur gaat momenteel nog uit naar de Fabia 4 in combi uitvoering die als goed is over jaar moet gaan uitkomen....
 

Goofy@5E

Forumguru
Rij zelf al 16 jaar professioneel Renault (master) en nog nooit aan de kant gestaan, garage waar ik ga voor onderhoud zeggen zelf ook dat Dacia nog beter is dan Renault, reden hiervoor is dat deze niet de nieuwsre technologie krijgt, maar steeds de beproefde van een paar jaar oud, voordeel is dat de kinderziektes eruit zijn, en kwa looks tegenwoordig mogen ze er ook zijn,
Dus als je voor een redelijk budget wil rijden en lak hebt aan merk en naam, waarom niet.....
 

leon-cupra

Forumguru
waarom niet.....
Hierom :nono:
E3009269-75B3-4DCD-BD98-2AA6E0D292E0.png

Je geeft toch geen 10-15k aan een wagen die het design heeft van een wagen van 50 jaar geleden. Van zo een wagen wordt je toch niet blij van.

foto eens aan de madam getoond en gevraagd “jouw volgende wagen?”… kreeg bijna mijn iPhone naar mijn hoofd gegooid :pardon::pardon::D:D
(En ze wist niet om welk merk het ging)
 

MacRembrandt

Forumguru
Bij mijn bedrijf (met alleen VAG lease-auto’s) ging de Superb van de lijst omdat niemand (lees: sales-/accountmanagers) ‘m wilden hebben.
Dus het “imago” is nog niet helemaal veranderd.

Vwb Dacia: ik vind het leuke auto’s, door wat ze bieden voor het geld en vanwege de afwijkende opstelling. Daarbij doel ik met name op de eerste Logan MCV. Een stationwagen met drie zitrijen. Nu heb ik in mijn gezinssituatie ook zo’n opstelling nodig, en ik snap dan nooit waarom niet meer merken dit aanbieden (en waarom Dacia ermee gestopt is).
De MCV wordt juist geroemd om zijn gebruiksmogelijkheden. Dat hadden ze erin moeten houden.
Ik heb een zwak voor die auto en heb dan ook een tijd gezocht naar een exemplaar om als tweede auto te gaan fungeren.

En toch: de eerste modellen waren wel erg blikkerig en met erg goedkoop plastic. Dat lijkt langzaam aan ook steeds beter te worden, maar dat zie je dan (denk ik) ook weer terug in een steviger prijs.

Ben persoonlijk wel benieuwd naar de grotere “Duster”, die wellicht als zevenzitter op de markt komt. Rijd nu lease, maar of dat zo blijft met al dat thuiswerken……..:pieker:
En dan is zo’n eigenzinnige “nep-Renault” voor mij best een optie.

P.S. MCV is leuk, Sandero Stepway is leuk, Duster is leuk, Dokker vind ik zelfs leuk. Maar die Lodgy……:nono: Eensch met @leon-cupra. Die slaan we over.
 
Laatst bewerkt:

leon-cupra

Forumguru
@MacRembrandt bij mijn partner is de superb ook van de leaselijst geschrapt. Verplichte kleurkleuze (blauw) en niemand wou een blauwe … onbegrijpelijk :nono::nono:
Wordt dus volgend jaar een Passat :arghh:
 

MacRembrandt

Forumguru
Nadeel was dat daardoor de Kodiaq ook niet op de lijst kwam, en ik dus na de Octavia voor een VW moest kiezen.
De Kodiaq had mijn voorkeur.

Gelukkig kon ik wel de juiste uitvoering kiezen.:yeehaa:
 

Kanerr

Forumguru
Ik snap de afkeer niet tegen de geweldige Dacia. Dacia is nu wat Skoda 15 jaar terug was. Techniek waarvan de kinderziektes eruit zijn gehaald en goedkoper gerangschikt merk onder een grotere baas.

Heb serieus gekeken naar bijvoorbeeld de Sandero Stepway want het is gewoon een geweldige auto voor een zeker goede prijs. Zelfde idee als wat @SteGo zegt; enige merk wat nog serieus bezig is met lpg.

Je hebt, als je voor een goede uitrusting kiest, voldoende kit aan boord om comfortabel a naar b te gaan.


Even ter vergelijking. Een Volkswagen UP! (MPI motor!) met aantal opties komt nu uit op dik 21k euros.
Een Dacia Sandero Stepway met turbo bi-fuel motor en opties komt op ongeveer hetzelfde uit...

Ik zou het wel weten als ik nieuw zou kopen ;)
 

Tees

Donateur
Ik ben t er helemaal mee eens hoor @Kanerr, in het B-segment (Sandero) is het echt value for money, en die Duster en Bigster (al vind ik die niet echt mooi) zijn ook prima (als je een SUV wil, en dat willen veel mensen)

Vraag me af wanneer ze met een D-segmenter komen, zeg maar de O1 van Skoda. En die dan over 5 jaar 2e hands, dan ben ik wel geïnteresseerd :jaja:

@JeSko die puike wegen van ons moeten ergens van betaald worden hè ;)
 

JeSko

Forumguru
Ja ik vind hem ook best knap @Captain Hook ! En ik verwacht dat hij als 7-zitter een enorme klapper gaat geven op de nieuwe auto markt. 7 plekken aan Dacia tarieven, daar gaat storm voor gelopen worden.
 

MarcoO2

Forumguru
Ben volledig verkocht door jouw enthousiasme en vooral door de ledlichten :jaja::jaja:
:D:D;)

Dacia , de wagen voor wie een wagen absoluut niet interesseert.
hoe rijdt dat eigenlijk? Door moet toch ook een “deel” van de goedkopere prijs in zitten,
? En 49pk, krijg je er dan een set trappers bij ? :pieker:
Het mooie van dit soort afzeikreacties is dat dat precies was hoe nog niet eens zo lang gereden de Skoda-rijder werd aangekeken... :D
 

MacRembrandt

Forumguru
7 plekken aan Dacia tarieven, daar gaat storm voor gelopen worden.

Dat heeft de Lodgy ook. Het moet er ook nog een beetje leuk uitzien, hè! :D

En wellicht een andere naam.
Bij deze naam krijg ik de neiging om ‘m standaard met Red Velvet bekleding te laten leveren…..:maakmegek:

images
 

Captain Hook

Forumguru
Het mooie van dit soort afzeikreacties is dat dat precies was hoe nog niet eens zo lang gereden de Skoda-rijder werd aangekeken... :D
Idd! :thumbsup:

Heel wat jaartjes geleden ontstond er aversie tegen de merkengekte van de jeugd n.a.v. het per se moeten hebben/dragen van een merk broek/shirt/schoen. Want anders hoorde je er niet bij... Duh... :fool:het ging puur om het gehersenspoelde merk-imago. Had vrijwel niks te maken met de kwaliteit van het product.

En wat zie ik nog steeds gebeuren op auto-merken-gebied? Juist ja... diezelfde idioterie... :koffie:
Maar toegegeven, de marketeers hebben het toch maar weer voor elkaar dat we elkander napraten over premium zus, premium zo. En gniffelen achter de schermen vanwege hun alsmaar dikker wordende bankrekening.

Wanneer worden we nou eens simply clever?
Alhoewel dat laatste bij Skoda ook begint weg te zakken...
 

leon-cupra

Forumguru
Het mooie van dit soort afzeikreacties is dat dat precies was hoe nog niet eens zo lang gereden de Skoda-rijder werd aangekeken... :D
Is absoluut geen afzeikreactie. Kijk daar absoluut niet op neer, op een Dacia. Zou het gewoon zelf nooit kopen. Zijn andere alternatieven.
En 49pk (wat dus verkeerde info was) is absoluut niet volgens de huidige norm. Moest je hier zeggen dat een bmw 49pk zou hebben, zou iedereen jou uitlachen.
 
Bovenaan Onderaan