JeSko
Forumguru
Weet je nog, die tijd waarin Skoda op moest boksen tegen vele vooroordelen, een Oostblok auto en een rammelbak, een kwalitatief slechte wagen met bijhorend laag prijskaartje. Zelfs na de overname door VAG waren er vele sceptici, en vooral, mensen die er niet in gezien wilde worden, een Skoda kocht je omdat je niet anders kon, en liefst parkeerde je hem ver weg, zodat niemand zag waarin je aan kwam gereden.
Die tijd ligt inmiddels ver achter ons, Skoda word nu doorgaans gewaardeerd als gevestigde waarde, ja, ze worden soms zelfs mooi bevonden, en de prijzen, wel die zijn mee "geëvolueerd", je koopt een Skoda niet langer omdat je niet anders kan of omdat je slim bent en weet hoeveel je krijgt voor weinig, daarvoor liggen de prijzen nu dusdanig hoog, dat van deze motivatie niets meer over blijft. Ja, een full option Superb is nog steeds wat goedkoper dan een full option Passat, maar het scheelt geen duizenden euro's meer. We rijden vaker een Superb ipv een Passat, omdat we de Superb gewoon mooier vinden, that's it, en vinden we die niet mooier, kopen we gewoon de Passat.
Maak u echter geen zorgen, wie nog echt veel nieuwe auto voor weinig wilt, blijft niet per direct op zijn honger zitten, als je niet inzit met de badge, is er altijd nog Dacia. Ja, Dacia by Renault, en inmiddels gewoon Dacia, nu sterk genoeg om als merk op zichzelf te bestaan, zonder de verwijzing naar Renault, zonder te moeten zeggen; kijk, wij gebruiken eigenlijk Renault onderdelen. Je kan ons omarmen.
Elf jaar oud is mijn moeder haar Logan nu, toen het geld op was na twee slechte Opels, moest er ingebonden worden thuis, en zo kwam de Logan in het gezin, destijds was de nieuwprijs 7999 euro, jawel, 7999 euro, nieuw! Nu, dat karretje heeft geen airco, geen verstelbaar stuur, geen elektrische ramen, en zelfs geen af fabriek radio, wat het wel heeft, is een uitstekende kwaliteit/prijs verhouding, in elf jaar tijd, één keer marterschade en één kapotte batterij na ca. negen jaar. Verder....? Wel niks nada noppes, regulier onderhoud, banden, en dat soort zaken waarvan je op voorhand weet dat ze eraan komen bij elke auto, kosten je de wereld niet bij Dacia. Deze bovendien ruime auto is bewezen bullet proof, zelfs de vele korte gereden afstanden kunnen hem niet deren, en ja het karretje heeft met zijn 44 pk vier zware verhuizen overleefd.
Niet mooi, wel praktisch!
Moeders mooiste is het allemaal uiteraard niet, alhoewel, de nieuwe generatie is niet lelijk, sterker nog, ze zijn herkenbaar gebleven maar toch mee met hun tijd. Je ziet nog steeds dat het een Dacia is, maar ze beschikken nu over frissere lijnen, LED koplampen en achterlichten door het hele gamma als standaard! Zelfs op de basis versies, en ze komen standaard met opties zoals airco, elektrische ramen, en zelfs een scherm, al dan niet met ingebouwde navigatie. Een Sandero basis pakket kost je in België nog steeds 8999 euro, dan heb je de minste van allemaal, maar ook deze heeft standaard LED lampen vooraan plus achteraan, Boordcomputer en stuurwielbediening, airco, en vooraan elektrisch bedienbare ruiten.
Optielijst Dacia Sandero acces SCE65
( 67 pk, manueel 5, cilinders 3, Benzine )
DESIGN
Stoffen zetelbekleding "Nils"
Getinte ruiten
Velgen 15" met mini sierwieldoppen ARGES
Koplampen met LED-dimlichten
Niet-metaalkleur
COMMUNICATIE
Vaste steun voor smartphone
COMFORT
In de hoogte regelbaar stuurwiel
Luchtrecirculatie
Elektrische ruiten vooraan
Van binnenuit regelbare buitenspiegels
RIJPLEZIER
Snelheidsbegrenzer
Boordcomputer
DIVERSE
Neerklapbare achterbankleuning
Bandenopblaaskit
VEILIGHEID
Dag/nacht-achteruitkijkspiegel
ESC + antislipsysteem + vertrekhulp op hellingen
Waarschuwing bij niet-vastgemaakte veiligheidsgordels
Automatische noodoproep E-call
ABS
Bestuurdersairbag
Actief noodremhulpsysteem AEBS
Ontkoppelbare passagiersairbag
Zijdelingse airbags vooraan en gordijnairbags voor- en achteraan
Remhulpsysteem
Koplampen met automatische ontsteking
Zijdelingse hoofdsteunen en centrale komma-hoofdsteun achteraan
Bandendrukcontrolesysteem
Isofix-bevestiging voor kinderzitje op de zijdelingse plaatsen achteraan
Je krijgt dus veel voor weinig bij Dacia, eigenlijk heel veel. Upgrade de Sandero of de Logan naar het hoogste pakket en je bent nog steeds "maar" 16990 euro kwijt, daar heb je dan wel echt alles voor. Ga daar ergens tussen zitten en je kan eenvoudig weg alles aanvinken wat je echt nodig hebt, en rond zijn aan 12.000 euro, niet slecht!
Optie lijst Dacia Sandero TCE 90 CVT
( 91 pk, CVT versnellingsbak, cilinders 3, Benzine)
DESIGN
LED vooraan en achteraan, ziet er goed uit!
Fris
Interieur topspec vs basis spec
Overweeg ik een Dacia? Omdat ik dit schrijf? Neen, auto's moeten bij mij ook nog een emotie opwekken, en dat doen ze niet bij mij. Maar ik kan er inkomen dat sommige mensen dit ano 2021 wel hebben bij Dacia. Ik wil enkel aantonen, dat datgene wat Skoda ooit was, nu Dacia geworden is. Value for money, in een aangenaam pakket. En dat dit merk mijn waardering kan wegdragen, ze maken autorijden meer bereikbaar voor veel mensen zonder dat je je moet schamen om erin rond te rijden, chapeau daarvoor!
Cheers!
Die tijd ligt inmiddels ver achter ons, Skoda word nu doorgaans gewaardeerd als gevestigde waarde, ja, ze worden soms zelfs mooi bevonden, en de prijzen, wel die zijn mee "geëvolueerd", je koopt een Skoda niet langer omdat je niet anders kan of omdat je slim bent en weet hoeveel je krijgt voor weinig, daarvoor liggen de prijzen nu dusdanig hoog, dat van deze motivatie niets meer over blijft. Ja, een full option Superb is nog steeds wat goedkoper dan een full option Passat, maar het scheelt geen duizenden euro's meer. We rijden vaker een Superb ipv een Passat, omdat we de Superb gewoon mooier vinden, that's it, en vinden we die niet mooier, kopen we gewoon de Passat.
Maak u echter geen zorgen, wie nog echt veel nieuwe auto voor weinig wilt, blijft niet per direct op zijn honger zitten, als je niet inzit met de badge, is er altijd nog Dacia. Ja, Dacia by Renault, en inmiddels gewoon Dacia, nu sterk genoeg om als merk op zichzelf te bestaan, zonder de verwijzing naar Renault, zonder te moeten zeggen; kijk, wij gebruiken eigenlijk Renault onderdelen. Je kan ons omarmen.

Elf jaar oud is mijn moeder haar Logan nu, toen het geld op was na twee slechte Opels, moest er ingebonden worden thuis, en zo kwam de Logan in het gezin, destijds was de nieuwprijs 7999 euro, jawel, 7999 euro, nieuw! Nu, dat karretje heeft geen airco, geen verstelbaar stuur, geen elektrische ramen, en zelfs geen af fabriek radio, wat het wel heeft, is een uitstekende kwaliteit/prijs verhouding, in elf jaar tijd, één keer marterschade en één kapotte batterij na ca. negen jaar. Verder....? Wel niks nada noppes, regulier onderhoud, banden, en dat soort zaken waarvan je op voorhand weet dat ze eraan komen bij elke auto, kosten je de wereld niet bij Dacia. Deze bovendien ruime auto is bewezen bullet proof, zelfs de vele korte gereden afstanden kunnen hem niet deren, en ja het karretje heeft met zijn 44 pk vier zware verhuizen overleefd.
Niet mooi, wel praktisch!

Moeders mooiste is het allemaal uiteraard niet, alhoewel, de nieuwe generatie is niet lelijk, sterker nog, ze zijn herkenbaar gebleven maar toch mee met hun tijd. Je ziet nog steeds dat het een Dacia is, maar ze beschikken nu over frissere lijnen, LED koplampen en achterlichten door het hele gamma als standaard! Zelfs op de basis versies, en ze komen standaard met opties zoals airco, elektrische ramen, en zelfs een scherm, al dan niet met ingebouwde navigatie. Een Sandero basis pakket kost je in België nog steeds 8999 euro, dan heb je de minste van allemaal, maar ook deze heeft standaard LED lampen vooraan plus achteraan, Boordcomputer en stuurwielbediening, airco, en vooraan elektrisch bedienbare ruiten.
Optielijst Dacia Sandero acces SCE65
( 67 pk, manueel 5, cilinders 3, Benzine )
DESIGN
Stoffen zetelbekleding "Nils"
Getinte ruiten
Velgen 15" met mini sierwieldoppen ARGES
Niet-metaalkleur
COMMUNICATIE
Vaste steun voor smartphone
COMFORT
In de hoogte regelbaar stuurwiel
Luchtrecirculatie
Elektrische ruiten vooraan
Van binnenuit regelbare buitenspiegels
RIJPLEZIER
Snelheidsbegrenzer
Boordcomputer
DIVERSE
Neerklapbare achterbankleuning
Bandenopblaaskit
VEILIGHEID
Dag/nacht-achteruitkijkspiegel
ESC + antislipsysteem + vertrekhulp op hellingen
Waarschuwing bij niet-vastgemaakte veiligheidsgordels
Automatische noodoproep E-call
ABS
Bestuurdersairbag
Actief noodremhulpsysteem AEBS
Ontkoppelbare passagiersairbag
Zijdelingse airbags vooraan en gordijnairbags voor- en achteraan
Remhulpsysteem
Koplampen met automatische ontsteking
Zijdelingse hoofdsteunen en centrale komma-hoofdsteun achteraan
Bandendrukcontrolesysteem
Isofix-bevestiging voor kinderzitje op de zijdelingse plaatsen achteraan
Je krijgt dus veel voor weinig bij Dacia, eigenlijk heel veel. Upgrade de Sandero of de Logan naar het hoogste pakket en je bent nog steeds "maar" 16990 euro kwijt, daar heb je dan wel echt alles voor. Ga daar ergens tussen zitten en je kan eenvoudig weg alles aanvinken wat je echt nodig hebt, en rond zijn aan 12.000 euro, niet slecht!
Optie lijst Dacia Sandero TCE 90 CVT
( 91 pk, CVT versnellingsbak, cilinders 3, Benzine)
DESIGN
- Stoffen zetelbekleding "Jull"
- Buitenspiegels in koetswerkkleur
- Getinte ruiten
- Koplampen met LED-dimlichten
- Bumpers in koetswerkkleur
- Soft feel-stuurwiel
- In de hoogte en diepte regelbaar stuurwiel
- Centrale deurvergrendeling met afstandsbediening
- Luchtrecirculatie
- Elektrische ruiten achteraan
- Elektrische ruiten vooraan met impulsbediening aan bestuurderszijde
- Elektrische en verwarmde buitenspiegels
- Kofferverlichting
- Ecomode-functie
- Digitaal instrumentenbord TFT 3,5"
- Snelheidsregelaar en -begrenzer
- Boordcomputer
- Neerklapbare achterbankleunig 1/3-2/3
- Bandenopblaaskit
- Dag/nacht-achteruitkijkspiegel
- ESC + antislipsysteem + vertrekhulp op hellingen
- Mistkoplampen
- Waarschuwing bij niet-vastgemaakte veiligheidsgordels
- Automatische deurvergrendeling tijdens het rijden
- Automatische noodoproep E-call
- ABS
- Bestuurdersairbag
- Actief noodremhulpsysteem AEBS
- Ontkoppelbare passagiersairbag
- Zijdelingse airbags vooraan en gordijnairbags voor- en achteraan
- Remhulpsysteem
- Zijdelingse hoofdsteunen en centrale komma-hoofdsteun achteraan
- Koplampen met LED-dimlichten
- Bandendrukcontrolesysteem
- Isofix-bevestiging voor kinderzitje op de zijdelingse plaatsen achteraan
- Koplampen met automatische ontsteking en ruitenwissers vooraan met regensensor
LED vooraan en achteraan, ziet er goed uit!

Fris

Interieur topspec vs basis spec

Overweeg ik een Dacia? Omdat ik dit schrijf? Neen, auto's moeten bij mij ook nog een emotie opwekken, en dat doen ze niet bij mij. Maar ik kan er inkomen dat sommige mensen dit ano 2021 wel hebben bij Dacia. Ik wil enkel aantonen, dat datgene wat Skoda ooit was, nu Dacia geworden is. Value for money, in een aangenaam pakket. En dat dit merk mijn waardering kan wegdragen, ze maken autorijden meer bereikbaar voor veel mensen zonder dat je je moet schamen om erin rond te rijden, chapeau daarvoor!
Cheers!
Laatst bewerkt: