Tommie-boy

Actief lid
Of je gaat helemaal voor een aftermarket toestel, laatst kwam hier bijvoorbeeld een pioneer voorbij op het forum..
Over het algemeen zijn die beter dan de OEM toestellen, zeker op geluidsgebied..

Qua equalizer heb je daar zeker een punt, hoewel ik persoonlijk vind dat de O3 qua filter op de speakers tussen hoog laag flink te kort schiet, dat ga je - ook met een aftermarket toestel - niet zo maar oplossen. Het filterprobleem is met wat soldeer werk goed op te lossen, maar de oude navi units (met name de MIB1) zijn ook ruk afgeregeld. Ik kon het geluid met een goede versterker niet fatsoenlijk krijgen, ondanks het filter wat er tussen zat. Het geluid verbeterde met het filter wel, maar was met de mib1 nog steeds niet fijn om naar te luisteren.

Het is al weer een tijdje geleden, maar geen reaktie meer gehad op de vraag of men een losse dab module kan leveren.
Ik denk dat ik maar op zoek gaan naar een andere unit, 5E0035020 met daarin DAB . Of is de mib 2.5 met touchscreen ook te monteren in een Octavia 2015 ?

Ik rij een O3 uit 2014 met een Amundsen MIB 2.5 - kort antwoord: het kan. Er zijn 2 wegen die je kunt nemen voor het vervangen van de unit in het dashboard kastje.

  1. Kant en klaar unlocked kopen, wel een kans dat er een canbus filter tussen zit om de component protectie te omzeilen.
  2. Unit kopen, bij de dealer CP laten verwijderen en opsturen naar iemand die de features voor je kan activeren (carplay, android auto, navi, carkit).
Daarnaast zijn er nog een paar andere zaken waar je rekening mee moet houden:
  1. USB aansluiting onder je radio: onderdeelnummer zul je even moeten checken. De MIB1 auto's hebben een usb aansluiting die niet compatible is met Android Auto of Carplay, die zul je dus moeten vervangen.
  2. Je hebt zeer waarschijnlijk een ander scherm nodig voor de MIB 2.5 (hangt af van wat je er nu in hebt zitten, foto's helpen hierbij)
  3. Voor DAB+ zul je nog een extra antenne moeten inbouwen of een antenneversterker vervangen voor een Calearo (makkelijkste is degene in de C stijl aan de bestuurderskant omdat je de Calearo ook moet aarden > daar zit een aansluiting vlakbij in de kofferbak). De antenne versterker zorgt dan voor FM en DAB+ ontvangst via de originele antenne in de ruit.

Ik moet overigens zeggen dat het geluid van de MIB 2.5 (in elk geval de DAB+ uitvoering) flink verbetert is tov de MIB1.

Enne, als je dan toch de boel los hebt - prik er gelijk een achteruitrij camera in of leg de kabels vast aan :pardon:
 
Laatst bewerkt:

Bakkertje

Forumguru
@Tommie-boy dat is een uitgebreide en degelijke reactie!

Qua hoog wordt er inderdaad wel eens aan de tweeters gesoldeerd, daar is hier ook wel eens wat over voorbij gekomen.
Hoe dan ook lijkt het me een hoop werk en kosten om DAB+ aan de praat te krijgen in een 2015 Octavia en zou ik voor een aftermarket toestel gaan (als ik er al iets aan zou willen veranderen)
 

Tommie-boy

Actief lid
QUOTE
Het hangt een beetje van je budget af of aftermarket beter voor je uitpakt. Ik was vorig jaar voor de Amundsen MIB2.5 uiteindelijk een paar tientjes duurder uit in vergelijking tot een Pioneer AVIC-EVO1-OC2-MTB door de DAB+ antenne die perse in de c-stijl wilde hebben, dat 'probleem' had ik overigens met een aftermarket unit net zo goed gehad. Scherm had ik 2de hands via een lokaal auto-demontage bedrijf uit een auto die nog geen 12000 km had gereden, unit via iemand op briskoda.net.

Qua werk valt het mee als je enkel de unit en het scherm vervangt. Dat kun je met het juiste gereedschap prima in 30-60 minuten klaren. De Pioneer kostte me uiteindelijk meer tijd omdat daar meer kabels voor getrokken moeten worden waar je met een originele MIB unit kunt volstaan met onderdelen vervangen op de bestaande bekabeling. DAB+ kun je zelf dan beslissen of je die netjes wilt wegwerken in de C-stijl of met bijv. een plak antenne.


EDIT: Je zou ook nog kunnen kijken naar een Zenec Z-E1010 + Z-F5601 inbouwframe, prijs bij Amazon is 588 voor de kit (inbouwframe plus benodigdheden), navi kaart kost 119 euro.
 
Laatst bewerkt:

45069

Senior Member
Als je een mib 2 Columbus hebt kun je die vervangen voor een mib.2.5 Columbus met nieuw groot scherm, ? En kun je de bestaande bekabeling gebruiken ?
 

Tommie-boy

Actief lid
...Of neem contact op met pab567 op briskoda.net - je kunt bij hem een unit kopen die CP al verwijderd heeft. Hij heeft ook een lijst met partnummers / schermen die compatibel zijn met welke units. Een kopie van wat ie mij stuurde:

1. Amundsen MY18 (5Q0035864C - without DAB, or 5Q0035874C - with DAB). It works with every MIb2 screen - 6.5" / 8" / 8" FL.

2. Columbus MIB2 unit (3V00350xx - 4 versions are available, with / without DAB and with / without LTE modem), reworked into MIB2.5 unit (5650350xx)

3. native Columbus MIB2.5 unit (5650350xx, also 4 versions available)

Options 2 and 3 work ONLY with new 9.2" display (5E0919606D)
Mijn auto is voorzien van optie 1, 5Q0035874C met DAB en display 5E0919605M, 6.5" scherm werkte bij mij niet omdat de unit te nieuw was (MIB2.5) en mijn oude een MIB1 systeem was. Omdat ik van een niet dab radio af kwam heb ik de antenne versterker in de C-stijl vervangen voor een Calearo wat prima werkt.
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan