Cruise Control

Beste Skoda leden,

Wat mij opvalt is, als ik met mijn cruise control mijn snelheid gaat verhogen. Lijkt het net alsof ik sneller acceleer, dan wanneer ik met mijn rechtervoet op de gaspedaal druk. Is dit ook bij jullie het geval?
 

FredV

Banned
Ja, dat klopt. En dat is niet erg.
Hoe sneller je de ingestelde snelheid bereikt, hoe zuiniger je daarna rijdt.
Met je voet trap je het pedaal waarschijnlijk heel voorzichtig in.
 
Hoe groter het verschil tussen de huidige en gevraagde snelheid, hoe groter de acceleratie.
Dit heeft ook weer te maken met een situatie waarbij je bijvoorbeeld met caravan of car de bergen in rijd op de cruise control.
Hierbij zal navanant het snelheidsverschil de hoeveelheid gas aangepast moeten worden om de gevraagde snelheid te behouden...
 

Fabia

† In Memoriam
Ja dat klopt, vind het wel grappig. Je hoort de motor echt gas geven als je de snelheid verhoogd van de cc. Was voor mij in het begin wel ff wennen want dit heb je niet bij de FI.
 

Noord26

Forumguru
Het is nog groter als je hem laat accelereren naar een hoger ingestelde snelheid als waar je nu op rijdt. Zeg maar even naar 120 van 80 km/h. Grappig wel inderdaad. Dan merk je pas overigens dat je niets tekort komt met de motor..
 

Ron467

Actief lid
En met een DSG nog zo veel leuker:super:

Zodra je weer een beetje snelheid hebt > 40 km/h of zo en dan de resume knop gebruikt, kan je lekker achterover leunen en voel je de auto versnellen en zie je de bak zelf opschakelen tot de ingestelde snelheid:)

of van 80 naar 120 of zo, schakelt hij even terug, geweldig!
 

NielsW

Lid
Dat is iets wat ik echt mis in de greenline. Zou willen dat die ook in automaat verkrijgbaar was :(

Maar CC is inderdaad heerlijk. Ik gebruik het echt altijd.
 

Ron467

Actief lid
dan wanneer ik met mijn rechtervoet op de gaspedaal druk. Is dit ook bij jullie het geval?

Probeer eens met je linker voet:winkie:


Het blijft nu eenmaal een ander gevoel als je in control denkt te zijn en de automatiek (de CC) bedient het net wat anders dan je verwacht.....

Maar CC is heerlijk, gebruikte het ook altijd al bij mijn vorige fabia (handbak).
Mijn vrouw werd er soms niet goed van als ik weer zoveel mogelijk met de knopjes op het stuur aan het rijden was en in haar ogen dus weer te snel / te dicht op een voorganger zat alvorens die in te halen (omdat ik juist zelf ingehaald werd en niet wilde remmen :smirk:).
 
Probeer eens met je linker voet:winkie:


Mijn vrouw werd er soms niet goed van als ik weer zoveel mogelijk met de knopjes op het stuur aan het rijden was en in haar ogen dus weer te snel / te dicht op een voorganger zat alvorens die in te halen

Soms hebben vrouwen meer inzicht dan de mannen....
 

Rosinfield

† In Memoriam
Dat is dan toch weer een van de nadelen van CC; de neiging om hem niet te willen uitschakelen als je een voorganger nadert.
 
Dat is één van de redenen waarom ik niet aan cc kan wennen, heb steeds het gevoel minder controle over de auto te hebben, "speel" graag met het gas. Zodra de Greenline er is toch nog maar eens een poging ondernemen, misschien kan ik er ooit aan wennen...
 

Fabia

† In Memoriam
Ik zou toch niet meer zonder CC kunnen. Zeker op 80km wegen is het erg handig, nooit te hard.
 

Fabia

† In Memoriam
Ben ik niet met je eens. Zeker niet na een hele dag achter het stuur gezeten te hebben is cc erg prettig.
 

corsaar

Senior Member
Ben ik niet met je eens. Zeker niet na een hele dag achter het stuur gezeten te hebben is cc erg prettig.

Eens of niet eens, het is en blijft handig bijvoorbeeld bij een lange groene
zone met op elke kruising een flitspaal. Wat een gemak !
 

icecube

Actief lid
Vind zelf met cc een stuk rustiger rijden. Weer 1 factor minder waar je je druk om hoeft te maken. Enige nadeel is dat niet alle auto´s cc hebben... Regelmatig op de snelweg dat een auto mij 3 keer inhaalt terwijl ik de hele tijd de cc op dezelfde snelheid heb staan...
 

Rosinfield

† In Memoriam
Lijkt me geen kwestie van eens/niet eens. Ik heb in meer dan 40 jaar nog nooit een boete voor snelheidsovertreding op 80 km wegen gehad en heb er ook geen enkel probleem mee op 80 te blijven. Derhalve: kwestie van zelf-discipline. Uiteraard zijn er hele volksstammen die hier blijkbaar wel moeite mee hebben, maar dat is wat anders.
 

EdK

Forumguru
Het is een handig hulpmiddel die CC en ik zou zonder kunnen maar wil dit zeker niet.
Want tijdens proefrit in Yeti een paar maanden terug was het misgrijpen wat ik dan vertaal naar een gemis !

Dat die beleving voor anderen anders is, tja daar zijn we mensen voor !
Als dat namelijk niet zo was dan reden we allemaal nog in zwarte T fords rond.
 
Bovenaan Onderaan