Cruise control blijft ingeschakeld tijdens koppeling instappen.

Canon-Eye

Forumguru
zonder mijn hand van het stuur te hoeven nemen (anders is in mijn Octi II de off-knop niet te bedienen - die zit bovenop de hendel van de richtingaanwijzer)
Misschien erg korte vingers?
Want ik heb geen overmatig grote kolenschoppen van handen (handschoenenmaat 7, geloof ik :) ), maar met de linkerhand op de
"kwart" of "10 vóór"-positie heb ik toe nu toe in alle Skoda's met een dergelijk type hendel (inclusief mijn O2C van 10-2007) nooit enig probleem gehad om dat knopje met de top van m'n middelvinger tegen de aanslag te duwen. Zelfs niet als die hendel in grootlicht-stand staat.
 

Darkside

Forumguru
Ik kan prima de cc in de O2 ontkoppelen met de hand zonder deze van het stuur te halen.

Verder was het verhaal van de dodemansknop ontsprongen na het nemen van een paar whisky en niet gebaseerd op. ( mij bekende ) feiten
 

andrehj

Forumguru
Dat geldt voor mijn "klassiek" uitgevoerde CC ook: bij drukken op Resume doet hij het tamelijk rustig aan.
Beter zó dan andersom trouwens... :)
Bij mij is het dus precies andersom. Als ik na werkzaamheden bij 90 (in z'n 7) op resume druk om weer terug te gaan naar m'n ingestelde snelheid, wordt er zo veel gas gegeven dat de bak terugschakelt naar 6, of soms zelfs naar 5. Ik wil dat helemaal niet, hij moet gewoon in z'n 7 blijven en niet terugschakelen.
Helaas heb ik nog niet uitgevogeld hoe ik de agressiviteit van de CC aan kan passen.
 

Canon-Eye

Forumguru
Als noodoplossing kun je eerst met de voet het "gat" tussen de 90 en je oorspronkelijke (ingestelde) snelheid rustig terugbrengen tot een km of 5 per uur en 'm dan pas laten resumen. Voor zo'n klein verschil zal hij normaal gesproken niet heel woest gaan gassen omdat-ie er al bijna is.
 

Wild Chocolate

Senior Member
klopt

trap je gas maar in en zie wat er gebeurd. Er zit wel degelijk een koppelingscontact waarbij de auto weet dat je deze intrapt. De auto merkt wanneer je de koppeling intrapt. De reden dat hij de CC erop laat staan is me dan een beetje onduidelijk maar deze reageerd bij de o3 alleen op het rempendaal als ik het goed begrijp? Of ook als je een bepaalde tijd de koppeling in hebt getrapt?

Het is kennelijk bewust zo geprogrammeerd. Waarschijnlijk met het doel om te kunnen schakelen zonder dat de CC eraf gaat.
Dat blijkt ook wel uit het feit dat de motor niet op toeren gejaagd wordt wanneer je de koppeling intrapt. Dat was "vroeger" waarom die koppelingsschakelaar de CC uitzette, als je koppeling intrapte. Anders zou hij extra gas gaan geven om op snelheid te blijven en aldus je motor opblazen. Nu heeft men kennelijk bedacht dat het ook anders kan, en deze functie toegevoegd.

@TS: Is het bewegen van je hand om de CC te cancelen meer werk dan je voet optillen om de koppeling in te trappen?
Kan me verder wel voorstellen dat je dit lastig vindt, als je gewoonte was om op die manier de CC uit te schakelen.
 

joslia

Nieuw lid
Het is kennelijk bewust zo geprogrammeerd. Waarschijnlijk met het doel om te kunnen schakelen zonder dat de CC eraf gaat.
Dat blijkt ook wel uit het feit dat de motor niet op toeren gejaagd wordt wanneer je de koppeling intrapt. Dat was "vroeger" waarom die koppelingsschakelaar de CC uitzette, als je koppeling intrapte. Anders zou hij extra gas gaan geven om op snelheid te blijven en aldus je motor opblazen. Nu heeft men kennelijk bedacht dat het ook anders kan, en deze functie toegevoegd.

@TS: Is het bewegen van je hand om de CC te cancelen meer werk dan je voet optillen om de koppeling in te trappen?
Kan me verder wel voorstellen dat je dit lastig vindt, als je gewoonte was om op die manier de CC uit te schakelen.
Het is bij mij ook niet bedoeld om de CC uit te zetten. Ik ben gewend op de snelweg als er een paar honderd meter voor mij langzamer gereden wordt mijn koppeling in te trappen en te laten rollen totdat ik bij mijn voorganger ben. Zodoende dus al meerdere keren gemerkt dat dan de CC eraf ging.
 

Gieliovd

Forumguru
Ieder z'n meug, maar zo zal je jet nooit aangeleerd krijgen. Uitrollen doe je met ingeschakelde versnelling en niet met de koppeling in getrapt. Gas los dus. Dan rem je op de motor, kan je meteen door, heb je beweging in je aandrijflijn, wellicht zelfs regeneratie van energie voor de accu...

On topic, DSG, heerlijk accelereren op de cruise control haha.

Lijkt me een raar gevoel, schakelen terwijl hij er zelf vandoor gaat op de CC. Dan heb je toch geen gevoel bij je koppeling en gaspedaal?
 

Altos

Banned
Ieder z'n meug, maar zo zal je jet nooit aangeleerd krijgen. Uitrollen doe je met ingeschakelde versnelling en niet met de koppeling in getrapt. Gas los dus. Dan rem je op de motor, kan je meteen door, heb je beweging in je aandrijflijn, wellicht zelfs regeneratie van energie voor de accu...

On topic, DSG, heerlijk accelereren op de cruise control haha.

Lijkt me een raar gevoel, schakelen terwijl hij er zelf vandoor gaat op de CC. Dan heb je toch geen gevoel bij je koppeling en gaspedaal?
Is idd een beetje raar de eerste paar keer, maar went snel hoor...
Inhakend op wat je zegt wil ik nog even aanvullen dat met ingedrukte koppeling rijden, de grip van de auto op het wegdek ook zeer sterk afneemt. Ook las ik eerder in dit topic dat iemand zijn handen niet van het stuur wil halen maar wel ontkoppellen enzo...de vinger bewegen naar de cc hendel...lijkt me niet echt gevaarlijk wel? Achja...ieder zijn/haar ding, maar klagen gaat de situatie niet veranderen helaas hahaha
 

O3-Rider

Senior Member
Idd na 5-6 sec. koppeling ingetrapt houden, gaat de cc er af.
maar zoals reeds gezegd doe ik dat nooit.
 

CDK

Forumguru
Het is bij mij ook niet bedoeld om de CC uit te zetten. Ik ben gewend op de snelweg als er een paar honderd meter voor mij langzamer gereden wordt mijn koppeling in te trappen en te laten rollen totdat ik bij mijn voorganger ben. Zodoende dus al meerdere keren gemerkt dat dan de CC eraf ging.
Dat is niet zo'n goede gewoonte, kost bovendien meer brandstof als dat je het voertuig laat rollen in de versnelling.
 

Desperado

Forumguru
Ik heb altijd de cc met het knopje uitgezet tenzij ik opeens moest remmen ofzo. Is idd gewoon een vingerbeweging en werkt m.i veel beter als koppeling of rem intrappen. Op de snelweg pik je ze er ook zo uit die het met de rem doen, zie je een fractie van een seconde die remlichten aangaan. En uitrollen ook altijd gas loslaten en afremmen op de motor, gaat bij de diesels helemaal goed. Scheelt behalve brandstof ook slijtage aan de remmen.
 
Bovenaan Onderaan