Cruise control blijft ingeschakeld tijdens koppeling instappen.

O3-Rider

Senior Member
Zoals het topic zegt. Maar dat ben ik eigenlijk niet gewend van een cruise control. Bij mijn o2 ging deze eraf nare aanraken van de rem of koppeling.

Het overigens wel handig. 80 in de 5, koppeling instappen, dus niets met gaspedaal doen. Tweetal zakt toch richting stationair, in de 6, en auto rijdt vanzelf weer 80.

Neem aan dat iedereen dat heeft.... O3 greenline.
 

Arnoldotje

Forumguru
Ja klopt, is volgens mij al een topic over.
Maar ik vind het wel een verbetering.
Vind alleen wel dat hij errug langzaam optrekt met de CC aan, ongeacht welke drive mode.
 

hemi24

Forumguru
Mijn vorige auto (Audi A3 van 2010) had dit ook al. Ik ben er wel blij mee!!

Sterker nog A3 had dit in 2008 ookal...

... en je went er heel erg snel aan!
Eigenlijk is het Simply Clever en had het dus al veel langer op Skoda's moeten zitten!!!
 

LdN

Forumguru
Is gewoon goedkoper: is er geen sensor meer nodig die intrappen van de koppeling detecteert om zo de CC uit te schakelen, kortom echt Skoda.:D
Vraag ik me af want hij gaat wel van het gas af, en als je de koppeling weer op laat komen gaat hij weer op het gas om weer de ingestelde snelheid vast te houden.
Dat moet toch gedetecteerd worden.
Bij m'n vorige auto ging de CC uit bij het intrappen van de koppeling, ik vind dit veel prettiger.
 

Wild Chocolate

Senior Member
Die sensor heeft hij (behalve voor een aantal andere systemen) toch nodig voor de cruisecontrol. Anders zou hij zodra de auto tijdens het schakelen iets terugvalt in snelheid, de motor in de toerenbegrenzer jagen.
 

Cordoba

Forumguru
Hoeft niet persé @Wild Chocolate : je kunt via toerental (dat ineens snel oploopt, zonder dat er extra brandstof wordt ingespoten) ook detecteren, en dat kan bij wijze van spreken al met een toerental verhogen van 20 rpm. Dus combinatie van ingespoten hoeveelheid brandstof met toerental, of de combinatie van toerental en snelheid moet direct detecteren dat de koppeling wordt ingetrapt, en ook dat ie weer opkomt.

Overigens welke andere systemen hebben die sensor nog meer nodig? (ik kan er zo snel geen één bedenken):pieker:
 

hemi24

Forumguru
... wat een serieuze reacties op de reactie van Cordoba..! ;)

Hoeft niet persé @Wild Chocolate : je kunt via toerental (dat ineens snel oploopt, zonder dat er extra brandstof wordt ingespoten) ook detecteren, en dat kan bij wijze van spreken al met een toerental verhogen van 20 rpm. Dus combinatie van ingespoten hoeveelheid brandstof met toerental, of de combinatie van toerental en snelheid moet direct detecteren dat de koppeling wordt ingetrapt, en ook dat ie weer opkomt.

Inderdaad, zo past mijn huidige auto bij het overschakelen het toerental aan naar het toerental wat past bij de snelheid voor de eerstvolgende versnelling.
Leuk bedacht van Ford, maar ik wil nog wel eens een versnelling (of twee) "overslaan": 4>6 bijvoorbeeld.

Overigens welke andere systemen hebben die sensor nog meer nodig? (ik kan er zo snel geen één bedenken):pieker:

- Start-stop-systeem?!?
- Vrijgave voor inschakelen startmotor...
 
Laatst bewerkt:

Darkside

Forumguru
Is het niet zo dat dit een voorbereiding is op de dodemansknop die in 2016 verplicht gaat worden.
Als je met de cc rijdt dien je elke 5 minuten minstens 1X de koppeling in te trappen anders stopt de auto.
Er moet dus wel een sensor in zitten
 

Darkside

Forumguru
Dan zorgt het gps systeem ervoor dat ie weet waar je rijdt. En zorgt het lane keeping systeem ervoor dat het rustig een baan opschuift naar de pechstrook. Waarna de auto rustig tot halt gebracht word.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

LdN

Forumguru
Lijkt me een beetje onzin, het complete nut van de CC wordt zo voor een groot deel te niet gedaan.
Betekend dat ik over een rit van 8 uur naar Dresden of Tours (beide steden waar ik met enige regelmaat kom)
minstens 96x m'n koppeling zou moeten intrappen.
Dus ook bij 180kMh op de Autobahn......
 

Cordoba

Forumguru
@hemi24 Je hebt gelijk, al hebben natuurlijk niet alle auto's start/stop systeem, maar inderdaad voor het starten tegenwoordig ook. (doe ik overigens al zolang ik een rijbewijs heb)
 

Wild Chocolate

Senior Member
@Cordoba: Naast StartStop, gaf men hier laatst volgens mij ook al aan dat de nieuwe Skoda's begrensd zijn (op 2500 toeren ofzo) bij ontkoppelde motor?
ESP zal denk ik ook willen weten of er aandrijving is op de wielen. En waarom zou je niet een schakelaar van 2 euro installeren?
 
Bovenaan Onderaan